Audi viser frem Q8 e-tron som lanseres i løpet av 2016 eller 2017. Rekkevidden oppgis til nærmere 600 km. Foto: Jan Røsholm
Audi viser frem Q8 e-tron som lanseres i løpet av 2016 eller 2017. Rekkevidden oppgis til nærmere 600 km. Foto: Jan Røsholm

MER BIL PÅ CES

Bilbransjen inntar en stadig større del av CES-messa. De aller fleste bilprodusentene viser frem sine elektriske konseptbiler.

Blant dem som stiller ut nye biler er Volkswagen, Ford, Chevrolet, Mercedes og Toyota. Felles for de alle er at de er elektriske, men designet går fra det ganske tradisjonelle til å være fremtidsrettet. Noen av bilene er også førerløse, mens de fleste har tilpasset intelligensen ut ifra sikkerhetsperspektiv og brukervennlighet for sjåfør og passasjerer. Et annet fellestrekk er at ingen har dørhåndtak. Dørene ble styrt av NFC eller ulike former for bevegelsessensorer.

Aerodynamisk design

En av utfordringene med elektriske biler er rekkevidden. For å få denne lengst mulig, bør luftmotstanden reduseres så mye som mulig. Dette er utgangspunktet til Mercedes når de viser frem det de kaller en bil med aerodynamisk design. Rundt hele bilen utvendig er det sensorer som måler og tilpasser karosseriet etter farten. Grillen åpner lukker seg når bilen har en bestemt fart. Når farten overstiger 80 km/t kommer det frem spoilere både foran og bak. Det samme skjer med hjulkapslene. De går ut slik at de er i flukt med side karosseriet, og inn når det er mest optimalt. Alt blir styrt av bilens datamaskin, og føreren kan ikke påvirke dette.

Enkelt forklart ser bilen alle veier hele tiden, og det er mer enn vi mennesker klarer

Øyne som ser

Ford har utstyrt sin bil med fire små tårn på taket. Dette er såkalte Lidar-sensorer. De roterer hurtig og sender ut laserpulser, og måler refleksjonen som kommer tilbake. På den måten får bilen en oversikt over alt den har rundt seg. Lidar-sensorer brukes blant annet på droner og førerløse kjøretøy, og det er nettopp det Ford her viser frem. Ved å benytte fire Lidar-sensorer dannes et tredimensjonalt termisk kart. Dette benytter så bilen seg av når den kjører. Enkelt forklart ser bilen alle veier hele tiden, og det er mer enn vi mennesker klarer.

Til toppen