Salget av store hvitevarer faller med to prosent, men omsetningen er relativt stabil. Foto: Stian Sønsteng
Salget av store hvitevarer faller med to prosent, men omsetningen er relativt stabil. Foto: Stian Sønsteng

MINDRE HVITT I HJEMMET

Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2017, mens robotstøvsugere blir stadig mer populært i hjemmet.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter ligger flatt målt i verdi fra 2016 til 2017, med en omsetning på 10,6 milliarder kroner. I 2016 var omsetningen 10,7 milliarder kroner. Antall solgte store hvitevarer faller to prosent, fra 1,46 millioner enheter i 2016 til 1,43 millioner i 2017.

Tørker mer enn vi vasker
–Tallene viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, selv om totalsalget går litt ned. Dermed blir verdien 7460 millioner på salget av store hvitevarer, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. 

En stadig større andel av hvitevarene er også innbyggingsmodeller. I 2016 var 17 prosent av hvitevaresalget innbygg, og i 2017 steg det til 19 prosent.

Selv om salget av store hvitevarer går ned totalt sett, er det vekst i enkelte kategorier som amerikanske og vanlige kjøleskap, tørketromler og oppvaskmaskiner. Størst nedgang er det i vaskemaskiner, mikrobølgeovner og kombiskap.

Etter noen år med kraftig vekst, ser det ut til at nordmenn har fått fylt opp kjøkkenskapene med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner. Målt i antall har salget av kjøkkenutstyr falt med 11 prosent fra 2016, mens omsetningen faller 4,4 prosent, til 1,51 milliarder kroner.

Nedgang på kjøkken
– Vi tror ikke at nordmenn har blitt noe mindre interesserte i å spise sunt og lage maten fra grunnen av, men etter noen år med svært gode salgstall er det naturlig at nysalget faller noe, sier Røsholm.

Størst fall er det i salget av kjøkkenmaskiner, hvor antall solgte enheter faller fra 107.000 i 2016 til 64.000 i 2017. Til gjengjeld vokser salget av foodprosessorer og håndmiksere med henholdsvis 18 og 17,5 prosent.

En annen populær kategori, juicepresser, faller også fortsatt. I toppåret 2015 ble det solgt hele 130.000 av disse maskinene, i 2016 ble totalen 44.000 stykk og i 2017 ble det solgt 35.000 maskiner. Også salget av kaffemaskiner, blendere og stavmiksere synker, mens vi ser en vekst på brødristere og kjøkkenvekter.

– Til tross for at antall solgte kjøkkenprodukter faller 11 prosent i 2016, synker verdien kun 4,4 prosent, fra 1,58 milliarder til 1,51 milliarder. Det viser at også på kjøkkenutstyret velger nordmenn dyrere produkter enn før, sier Røsholm.

Salget av kaffemaskiner fortsetter å synke fra 308.000 maskiner i 2016 til 288.000 i 2017. Mest populært er den vanlige kaffetrakteren, som står for 62 prosent av kaffemaskinsalget. De større og dyrere helautomatiske espressomaskinene utgjør 9 prosent av salget, mens kapselmaskinene har en andel på 29 prosent.

– Det ble solgt svært mange kaffemaskiner i det norske markedet de siste årene, så en brems er naturlig, sier Røsholm. 

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser vekst i støvsugertallene. Foto: Stian Sønsteng


Flere roboter i hjemmet
Innen personlig pleie-kategorien faller både hårstyling-produkter, rettetenger, varmluftsbørster, barbermaskiner og massasjeapparat målt i antall, mens elektriske tannbørster og hårfjerningsprodukter for damer vokser. Totalt faller antall solgte pleieprodukter med nesten fem prosent, fra 833.000 til 793.000 apparater, mens verdien øker med to prosent, til 486 millioner kroner.

Småelektronikk til hjemmet faller også med nesten tre prosent målt i antall, etter å ha vist en formidabel vekst i 2016. Kategorien som blant annet innbefatter støvsugere, varmeovner og strykejern faller også ni prosent i verdi.

– Blant bestselgerne finner støvsugerne, her ble det solgt 406.000 apparater i 2017, en oppgang på 5,7 prosent. Det er spennende at stadig flere velger å kjøpe seg en robotstøvsuger. I 2016 ble det solgt 21.000 robotstøvsugere, 5,5 prosent av totalen. I 2017 stod robotene for 11 prosent av totalsalget, med 45.200 solgte apparater, sier Røsholm.

Totalt faller salget av småelektriske apparater innen alle kategoriene med 4,8 prosent i forhold til 2016, men verdien faller to prosent fra 3202 millioner i 2016 til 3140 millioner kroner.

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2017.

Alle artikler om bransjetallene for 2017:
NY OMSETNINGSREKORD FOR BRANSJEN
KAMERASALGET STIGER IGJEN
MINDRE HVITT I HJEMMET
FORTSATT DAB-VEKST
FLERE OG STØRRE FJERNSYN
KJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN
19.200 GITARER OG 6.300 ELEKTRISKE PIANO

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2018 her.

Til toppen