Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, ser en vekst TV-salget i 2017. Foto: Stian Sønsteng
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, ser en vekst TV-salget i 2017. Foto: Stian Sønsteng

FLERE OG STØRRE FJERNSYN

Det selges flere TV-apparater enn tidligere, og nordmenn kjøper stadig større og mer avanserte apparater.

Antall solgte TV-apparater økte fra 375.000 enheter i 2016 til 386.000 i 2017, en oppgang på nesten tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2017 øker enda mer, opp åtte prosent, til 2.922 millioner kroner.

Høyere oppløsning og større skjermer
– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på hele 47 prosent av markedet, mot 23,5 prosent 2016, I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og det bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

I 2016 var litt over 40 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse, 2017 stod kategorien for nesten 50 prosent av salget. Også de største TVene på 66 tommer og mer øker, og står i 2017 for 2,8 prosent av TV-salget, mot 1,3 prosent i fjor.  

Totalt kjøpte nordmenn nye TVer for 2.922 millioner kroner, opp fra 2.708 millioner i 2016.

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine. Andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 51 prosent av norske husholdninger i 2016 til 61 prosent i fjor. Netflix er fortsatt mest populært, 51 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 44 prosent i 2016.

HBO har størst vekst, opp fra 14 prosent i 2016 til 21 prosent i 2017. 17 prosent av norske husholdninger sier de kjøper TV 2 Sumo, mot 16 prosent i 2016. 18 prosent sier de har Viaplay, mens 2 prosent sier de har CMore. NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

Nordmenn ser fortsatt helst på TV-skjermen, og stadig flere tar i bruk en eller flere av strømmetjenestene som er tilgjengelige. Foto: Netflix

– Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i én husholdning, sier Røsholm.

Salget av Bluray- og DVD-spillere fortsetter å falle. Det ble i 2017 solgt 44.000 Bluray-spillere, en nedgang på 12 prosent, mens DVD-spillersalget faller fra 15.000 til 14.000 enheter.

Flere ser TV på mobilen
Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.

I 2017 sier 90 prosent at de fortsatt ser innhold på TV-apparatet. I 2016 var tallet 91 prosent. Vi ser mange også bruker nettbrett (28 prosent) og PC (36 prosent) til å se TV, noe som er relativt uendret fra 2016.

– På samme tid har andelen som sier de konsumerer innhold på telefonen økt kraftig, fra 14 til 20 prosent. Større datapakker og mer innhold produsert for små skjermer er nok grunnen til at stadig flere bruker mobilen til å se filmer og serier, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

Strømmetjenestene har også i mange tilfeller tatt over for ulovlig nedlasting. 48 prosent av nordmenn sier de aldri laster ned filmer og serier ulovlig, mens 41 prosent sier de gjør det av og til. 11 prosent sier de ofte laster ned TV-program fra nett, og andelen har holdt seg konstant de siste årene.

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2017.

Alle artikler om bransjetallene for 2017:
NY OMSETNINGSREKORD FOR BRANSJEN
KAMERASALGET STIGER IGJEN
MINDRE HVITT I HJEMMET
FORTSATT DAB-VEKST
FLERE OG STØRRE FJERNSYN
KJEMPEHOPP I MOBILOMSETNINGEN
19.200 GITARER OG 6.300 ELEKTRISKE PIANO

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2018 her.

Til toppen