Ole Apold i Interconnect har tro på Monsters Beatbox. I venstre hånd holder han Monsters kabelknippe som skal gjøre det lett for kunde og butikkselger å finne frem til riktig variant, på nesen sitter Monsters universelle og aktive 3D-briller. Foto: Stian Sønsteng

MONSTER MED HØYTTALERE

Monster beveger seg litt lengre unna ørene og leverer sitt første minianlegg.

– Dette er nok starten på noe vi kommer til å se mer av. Det ligger i kortene at Monster kommer med flere høyttalere, sier Ole Apold i Interconnect AS.

På IFA kunne han vise Ipod-spilleren Beatbox, i serien Beats by Dr. Dre, som fra før består av hodetelefoner og øreplugger.

– Beatbox har Ipod-base og mulighet for trådløst nettverk. Vi håper den vil være i butikkene før jul, sier Apold.

Monster slipper også små blåtannhøyttalere, til bruk på reise eller hvis man ønsker lyd på en presentasjon i møtesammenheng. I Beats-serien kommer det tre nye øreplugger, designet av rap-artisten P. Diddy.

– Beats-serien er blitt svært viktig for Interconnect. Dette er den raskest voksende serien vår, og hodetelefonen Studio til 3.000 kroner er vårt mest solgte enhet. Kundene er folk i alle aldere. Designet er flott, men det er lyden som har gjort denne til en suksess, sier Apold.

Monster viste på IFA også aktive 3D-briller som virker på TV-modeller fra flere leverandører. Disse kommer trolig i butikkene i november.

– HP har ønsket å tilby en god linje høykvalitetskabler til sine produkter. Dette samarbeidet har Monster takket ja til, og de leverer et bredt utvalg kabler og overspenningsvern til HP. Disse produktene vil gå via Interconnect, bortsett fra til rene HP-butikker, sier Apold.

Det hurtigst voksende segmentet for Monster i Norge er personlige produkter som hodetelefoner og øreplugger, men Apold har tro på at også 3D-brillene og høyttalerløsninger som Beatbox vil gjøre det godt.

Kabelknippe

HDMI-kabler står for en tredel av Monstersalget i Norge. Den mestselgende serien heter Core Line, med variantene 550, 750 og 1000 fra 600 til 1.000 kroner.

– Det går fortsatt mye høyttalerkabler, men når det gjelder analoge tilslutningskabler begynner markedet å forsvinne, sier Apold.

– Hvordan er kunnskapsnivået ute i butikkene?

– De er ganske flinke, men ofte glemmes det nok å presentere disse produktene for folk. Vi driver derfor utstrakt opplæringsvirksomhet, og Monster har utviklet et kabelknippe med alle varianter som man enkelt kan vise kunden. Dette skal ut i alle butikker, sier Apold.

– Hva med den gamle diskusjonen om at digitale kabler er digitale kabler, og at det derfor ikke har noe å si hvilket merke du kjøper?

– Det finnes nok kunder som har erfart at kabelen de har ikke virker. Etter hvert som datastrømmene øker, er feilraten blitt større. Hvis bildet ikke kommer frem, er saken enkel; da må kabelen byttes. Spesielt i lange lengder er det viktig at kabelen er god, og i lengder på 15-20 meter har Monster en meget solid andel av markedet i Norge, sier Apold.

Monster utgjør over halvparten av omsetningen til Interconnect. På høyttalersiden har selskapet Vienna Acoustics, PSB og Jamo.

– Sistnevnte begynner å få en god posisjon hos oss, med godt produktutvalg og god ytelse. Vi lagerfører og selger høyttalere fra 1.500 til 170.000 kroner paret, sier Apold.

Til toppen