Navigasjon fra TomTom IKKE LENGER BARE A TIL B

– Vi slutter å selge produkter, nå selger vi innhold. Et innhold som faktisk hjelper kundene.

Det sier Norden-sjef Jens Henriksen i det nederlandske selskapet TomTom. Han skynder seg å presisere at de fortsatt selger navigatører, men at de nå fokuserer på hvordan disse hjelper kundene.

– Nå er vi opptatt av hva som skjer på veien fra A til B. Spesielt i Norden er dette viktig, der man i løpet av 20 mil kan oppleve forskjellen fra solskinn til snøstorm. Skallet navigasjonsenheten sitter i er et nødvendig onde, men visst spiller design og funksjonalitet en rolle. Slik sett har vi nå en fulltreffer, når enheten sammen med bilholderen får plass i skjortelomma. Men det viktigste for oss er å formidle til både handelen og kundene at TomTom virkelig gjør det lettere og tryggere for brukeren å finne veien, sier Henriksen.

På en samling i Amsterdam for europeisk presse og forhandlere uttalte Chief Operating Officer (COO) Alexander Ribbink at det var TomTom som skapte kategorien personlig navigasjon (Personal Navigation Device, PND).

800 millioner biler

– Produktene våre skal løse problemer for brukerne, og de skal være utviklet med en hensikt. Vi vil ikke levere rosa enheter, med mindre det blir vitenskapelig bevist at denne fargen fungerer bedre, sa Ribbink.

Potensialet til TomTom og de andre navigasjonsleverandørene er stort. I følge tall fra TomTom er det 800 millioner biler i verden, mens bare 40 millioner mennesker bruker en personlig navigasjonsenhet. Omkring halvparten av disse har en TomTom.

– I Europa er det 320 millioner mennesker i 150 millioner husstander som ikke har en TomTom i dag. 22 millioner av disse planlegger å kjøpe en navigatør med det første, sa Ribbink.

Jens Henriksen, som etablerte TomToms Norden-kontor for bare et drøyt år siden, tror selskapet kommer til å selges 280.000-300.000 PND-enheter i Norge i 2008.

– Tallet for Norden forventes å bli 1,6 millioner enheter. Målet til TomTom er å kontrollere 50 prosent av det globale markedet. I Norden er vi ikke der ennå. For meg er det viktigere å ha en god markedsandel på verdi – ikke på antall enheter. Vi har mye teknologi og kunnskap i produktene våre, sier Henriksen.

Må forstå potensialet

Han mener det er viktig for handelen å forstå hvilket enormt segment dette er.

– GPS PND er det tredje største segmentet etter plasma og LCD, hvis vi holder telematikk og data utenfor. Handelen må ha fokus på hva som skjer i markedet, ellers taper man fart. Man må kunne produktene og ha et sortiment som passer alle, sier Henriksen.

Han mener TomTom som varemerke står sterkt, og at de fleste forbinder det med produkter av god kvalitet.

– Det er lett å lykkes i en vekstbransje. Navigasjon vokser fire-fem ganger raskere enn mobiltelefoner gjorde. Vi anses kanskje å være som Nokia var i sin tid; hvem som helst kan enkelt bruke produktene våre. Det ser vi blant annet på antall trykk som må til for å finne veien, sier Henriksen.

På samlingen i Amsterdam lanserte TomTom modellene One og XL. I det nordiske markedet har derimot Henriksen større forventninger til Go-serien, fra 730-modellen og oppover.

– Disse har IQ Routing og Map Share, og koster fra 3.500 kroner. Norden har den største andelen av Go-modeller i Europa, fordi vi er et mer avansert marked, sier Henriksen.

– Hvem er den største konkurrenten deres?

– Garmin har gjort et fantastisk godt arbeid i Norden, spesielt i Sverige og Finland, og er også gode konkurrenter på verdensbasis. Vi har ulike filosofier, de satser kanskje mer på volumprodukter, sier Henriksen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.5/2008

Les også:

Vil bli en del av dagliglivet

Øker mest i volum

Powered by Labrador CMS