NAVIGER TIL FOTS med kart fra Navteq

Kart- og systemleverandøren Navteq satser sterkt på å utvikle navigasjon for tettsteder. Brukerne skal finne like lett fram når de går gatelangs som på veiene når de kjører.

Fortauskart, dynamisk innhold, dynamisk trafikkinformasjon og direkte tilgang var de fire fokuspunktene til Navteq på messen i Barcelona.

– For det første utvider vi kartreferansene våre til å gjelde detaljer for gater og annen informasjon i byer og tettsteder. Vi har holdt på med dette i flere år. I fjor hadde vi bare en kunde som kjøpte kartene våre, men i år er det flere, sier David Assouline, innholdsdirektør hos Navteq.

Dette er kunder Navteq har hatt kontakt med tidligere og som har kjøpt kartinformasjon for veier. Som eksempel nevner han Nokia, Samsung med Route 66 og det japanske selskapet Navitime som var først ute med fortauskart i Japan. Foreløpig er Sony Ericsson ikke kunde hos Navteq, men Assouline regner med at de snart kommer inn og vil bruke en variant av Route 66.

B2B-tjenester

Når det gjelder dynamisk innhold, vil Navteq utvide tjenestene innen B2B. I tillegg til den vanlige informasjonen til kart og interessante punkter, utarbeider Navteq oppdaterte oversikter over begivenheter i hver by. Det kommer også oversikter over priser på drivstoff. De fleste nyhetene fra firmaet blir lansert i løpet av våren og sommeren.

Navteq var tidlig ute med dynamisk trafikkinformasjon og alternative kjøreruter. Det betyr at kartinformasjonene blir oppdatert avhengig av når du bruker dem på døgnet og etter spesielle forhold som oppstår i trafikkbildet. Selskapet Traffic.com er allerede samarbeidspartner på dette feltet i USA. Nå blir dette også utviklet i Europa. De som kjører kan velge mellom korteste veilengde og det som trolig vil ta kortest tid å kjøre basert på trafikkbildet i sann tid.

Hoteller og forretninger

Det fjerde fokuspunktet til Navteq er en gjenskaping av et tidligere veiprogram fra selskapet kalt Direct Access.

– Dette programmet kalles nå Navteq Location Points. Her regner vi med å få eksempelvis hotellkjeder som kunder fordi vi har veldig mye informasjon om dette i vår base. I tillegg regner vi med at vi stadig kan utvide informasjonsmengden på interessante steder, slik at sluttbrukerne kan få tilgang til opplysninger de ønsker, også fra forretninger og kjøpesentra. Vi investerer veldig mye i dette programmet, sier Assouline.

Han legger vekt på at når det gjelder mobiltelefoner, vil det for hver enkelt modell neppe være behov for alle de forskjellige typene informasjon, men at det kan tilpasses for hvert enkelt produkt.

Totalt dekker Navteqs kart 76 land globalt. I tillegg til tradisjonelle veikart vil selskapet arbeide med å dekke de samme områdene med tilleggstjenestene sine.

– Hvorfor er ikke utstillerne på årets messe like opptatt av navigasjon som i fjor og forfjor?

– De fleste mobiltelefonprodusentene har dette inne nå og er ikke så opptatt av selve lanseringen. I stedet ser vi at de konsentrerer seg om utvidet innhold.

Powered by Labrador CMS