Det er enkelt å kjenne igjen Doros oversiktlige brukergrensesnitt på både PCene og nettbrettet. Foto: Doro
Det er enkelt å kjenne igjen Doros oversiktlige brukergrensesnitt på både PCene og nettbrettet. Foto: Doro

NETTBRETT FOR SENIORER

Doro viste fram både PCer og nettbrett beregnet for eldre brukere, med egenutviklet programvare.

Svenske Doro er mest kjente for sine mobiltelefoner beregnet for eldre, men nå kommer de også med PCer og nettbrett beregnet på seniorer, Android-nettbrettet Doro TabEasy og PCen Doro EasyPC.

– Dette er de første produktene i denne klassen. Doro som selskap er 40 år og har jobbet dedikert med eldre på mobilsiden. Vi har rundet fem millioner solgte telefoner, og nå åpner vi opp videre muligheter for eldre til å kommunisere med kjente og kjære, sier Kent Antonsen, salgssjef for Doro i Norge og Island, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har hatt flere av våre kunder som har spurt om vi kommer med nettbrett og PC

 

Flere størrelser

I løpet av de siste to årene har Doro utviklet en enkel brukerflate til både nettbrett og PCer for å gjøre dem mer tilgjengelige for seniorer, og brukere som har hatt en av selskapets smarttelefoner vil kjenne igjen brukergrensesnittet.

– Det er etterspørsel i markedet som gjør at vi nå lanserer denne type produkter. Vi har hatt flere av våre kunder som har spurt om vi kommer med nettbrett og PC, og utviklingsteamet vårt i Lund har jobbet for å utvikle løsningene, sier Antonsen.

 Doro TabEasy er et Android-basert nettbrett på 10 tommer, med et robust deksel som både beskytter nettbrettet og gjør det enkelt å bruke. Nettbrettet bygger videre på brukerflaten i Doros smarttelefon, som skal gjøre det lettere for uerfarne databrukere å surfe på nettet og få tilgang til e-post, bilder og sosiale medier.

Samtidig kommer selskapet med en rekke nye bærbare PCer. Doro EasyPC er tilgjengelig i tre ulike formater: 15-tommer, 17-tommer og en 15-tommers skjerm med trykkfølsom skjerm. 

– Lanseringen av disse produktene markerer et nytt kapittel for oss. Denne bransjen flommer over av nye teknologier, som til tider kan få mange seniorer til å føle seg utelatt. I Doro skiller vi oss ut fordi vi holder seniorene i hånden på den teknologiske reisen. Vi beveger oss i et for dem mer overkommelig tempo. Vi er stolte av å tilby produkter som seniorer verden over kan bruke både hjemme og på farten, sier salgssjefen.

Doro har utviklet programvare til produktene, og viser fram denne på MWC på nettbrett og PCer levert av Asus.

 

Smartmobil senere

Hvor kommer disse produktene til å selges?

– Vi kommer i hovedsak til å bruke de samme kanalene som vi gjør i dag, men havner kanskje i litt andre avdelinger. Våre partnere kjenner Doro og gjør en strålende jobb for oss, sier han.

Hvem tar seg av brukerstøtten for denne gruppen, som vel kan være litt mer utfordrende enn andre?

– Vi har en egen mann som sitter på kundeservice hos oss, og jobber med å løse store og små problemer for våre brukere, forteller Antonsen.

Doros egen forbrukerundersøkelse viser at 45 prosent av europeiske seniorer ønsker seg en smarttelefon, og tallene er enda høyere her i Skandinavia. Under årets MWC-messe viste selskapet ikke fram noen ny smarttelefon, men satser videre på fjorårets lansering av Doro Liberto 810. Antonsen forteller at det i løpet av 2014 vil komme en ny modell, kalt Doro Liberto 820. Denne skal inneholde en rekke nye funksjonaliteter som ikke finnes i Doros tidligere enheter.

 

Mer nysgjerrighet

Har dere merket noen endringer i eldres holdninger til ny teknologi?

– Vi ser de blir mer og mer nysgjerrige. Vår målgruppe endrer seg jo hele tiden. Noen kommer fra en Apple- eller Android-verden, mens andre kanskje skal ha sin første smarttelefon og som gjerne vil på nett, sier han.

Antonsen forteller at selskapet for tredje år på rad blitt kåret til Europas ledende ”easy-to-use” mobilmerke, og er ifølge tall fra analysebyrået GFK over dobbelt så store som nærmeste konkurrent. 

Denne våren åpner Doro også sin første Doro-butikk i Paris. Her får kundene oppleve varemerket på en ny måte, se hele produktsortimentet og få veiledning av spesialutdannet personale som forstår seniorenes behov.

Planlegger dere noe liknende i Norden?

– Heh, nei det har vi foreløpig ingen planer om, sier salgssjefen.

Til toppen