Helge Åmotsbakken får ansvaret for Dixons miljøsatsing i 14 land. Foto: Bo Mathisen.

Norsk returekspert inn hos Dixons med internasjonalt miljøansvar

Helge Åmotsbakken blir miljødirektør for Dixons, med ansvar for 14 land.

Dixonskonsernet, som blant annet eier Elkjøp, har utnevnt Elkjøps nordiske miljødirektør Helge Åmotsbakken til miljøansvarlig for konsernet.

- En flott tillitserklæring og et stort ansvar. Jeg skal bygge opp en langsiktig miljøprofil i 14 land, med innsats på mange fronter og en koordinert satsing på hele miljøsektoren. Dette blir utfordrende, også fordi mange kulturer skal styres mot et nytt og felles mål utenfor det som hittil har vært konsernets kjernevirksomhet, sier Åmotsbakken.

Han kjenner både bransjen og miljøsektoren fra sine tidligere stillinger som administrerende direktør i Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL) og foreningens miljøselskap Hvitevareretur AS.

- Jeg hadde gleden av, sammen med gode medarbeidere, å planlegge og å drive et av Europas første returselskap da vi startet Hvitevareretur i 1998. Det var nok erfaringene og resultatene derfra som gjorde at Elkjøp kom på banen i fjor vinter, sier Åmotsbakken.

Han skulle inn som adm. direktør i Elretur AS etter sammenslåingen av Elektronikkretur og Hvitevaretur for et års tid siden, da konsernsjef Ronny Blomseth i Elkjøp Nordic hentet ham til sine rekker.

Dixons satser

Nå har også Blomseths sjef i Dixons, Per Bjørgås, tatt et liknende grep. Få uker etter at Bjørgås fikk ansvar for de viktigste markedene i konsernet, inkludert det britiske, kommer utnevnelsen av Åmotsbakken.

- Både Ronny og Per har vært fantastiske støttespillere det første året jeg nå har bak meg som nordisk miljødirektør. Det settes store krav til tempo og kvalitet i både planlegging og gjennomføring, men positivt stress er kun av det gode, sier Åmotsbakken.

Nå står Europa for tur. Med Storbritannia, Hellas, Italia og konsernets nyåpnende markeder i Øst-Europa som fokusområder i første omgang.

- Dixons er Europas største elektrokjede med 1.500 butikker i 14 land. Med en årsomsetning på 80 milliarder kroner og med en posisjon som størst eller nest størst der hvor vi er, sier det seg selv at vi har et stort ansvar og et stort fokus på alt vi gjør. Det ansvaret skal konsernet nå

synliggjøre, sier Åmotsbakken.

Grønn kjede

Han forteller at konsernet har planer om å satse på miljø som et nytt konkurranselement.

- Dette legger store utfordringer på mine skuldre. Miljø er så mye i denne sammenheng. Håndtering av ee-avfall, emballasje, paller, energiforbruket i all vår virksomhet, kvalitetskontroll og utviklingssamarbeid overfor våre leverandører, drivstoffet vi bruker i bilene våre, optimalisering av logistikken, materialet i bæreposene, 40.000 ansattes forhold til vårt ansvar og de tiltak vi nå setter inn, profilering og markedsføring internt og eksternt. Mange land og mange kulturer. Spennende og krevende, ramser Åmotsbakken opp.

Han forteller at jobben vil medføre en svært sammensatt kontaktflate.

- Jeg vil operere innenfor et nettverk som byr på mange utfordringer. Stillingen blir i betydelig grad politisk, med omfattende kontakt med myndigheter og instanser i de fleste markeder. Rammevilkår og lobbyvirksomhet vil være viktig. Samtidig vil det være dialog og forhandlinger med leverandører innenfor vårt produktsortiment og ditto med gjenvinnere og transportører. Relasjoner til ulike segmenter av internasjonal presse og media, miljøorganisasjoner og relasjonsbygging både internt og eksternt gjør at det blir nok å styre med, sier Åmotsbakken.

Til toppen