Europasjef Nigel Wainwright (t. v.) og Norden-sjef Marco Palumbo i DeLonghi-gruppen. Foto: Stian Sønsteng
Europasjef Nigel Wainwright (t. v.) og Norden-sjef Marco Palumbo i DeLonghi-gruppen. Foto: Stian Sønsteng

NORSK SUKSESS GIR SATSING I SVERIGE

– Suksessen i Norge gir oss muligheten til å bygge oss opp i Sverige, sier Marco Palumbo som leder DeLonghis nye Skandinaviakontor i Stockholm.

– Handelen i Norge er svært viktig for oss, både historisk sett men også fordi den beveger store varekvanta og dermed gir oss muligheten til å ta dette steget i Sverige. Vi føler vi har en god relasjon til den norske bransjen, bygd opp gjennom de siste tiårene, sier Norden-sjef Palumbo.

Ved siden av å lede DeLonghi Scandinavia AB, har han også ansvaret for Finland som dekkes av importøren Electroimport.

For Norges del ønsker vi vekst med Braun, mens det i Sverige ligger et stort potensial for Kenwood og DeLonghi

Europasjef Nigel Wainwright i DeLonghi-gruppen sier de med det nye Skandinavia-kontoret ønsker å komme nærmere kundene.

– Vi har flere varemerker og trenger forstå hva kundene ønsker. Vi har derfor bygd opp en ny organisasjon, både med sterke folk vi har hatt med fra tidligere samt nye medarbeidere, sier Wainwright.

 

Braun viktig

– Hvor viktig er det at husholdningsapparatene fra Braun nå er blitt en del av gruppen?

– Svært viktig. Kenwood og DeLonghi står sterkt i premiumsegmentet, mens Braun kanskje blir det første produktet kundene kjøper fra oss - samtidig som kvaliteten er svært god og kanskje holder for livstid. Vi får med Braun større bredde, for eksempel kommer Brauns modeller inn under Kenwoods topprodukt Triblade. Planen er selvsagt at kundene skal komme inn i butikken og finne det de er på jakt etter fra oss, sier Wainwright.

Han begynte selv i Kenwood i 1988, og ble med over da DeLonghi kjøpte selskapet i 2001.

– Dere har i dag tre varemerker fra tre land; Italia, Storbritannia og Tyskland. Hva betyr dette for gruppen?

 

Varemerkenes DNA

– Nasjonaliteten er tett knyttet til varemerkene. Vi tror på DNAen som ligger i dette. DeLonghi vil alltid være designet og utviklet i Italia. Braun det samme i Tyskland og Kenwood i Storbritannia. Vi beholder på denne måten særegenheten til varemerkene. Andre har samlet alt på ett sted, og i løpet av fem år er det bare logoen som skiller varemerkene fra hverandre.

– Dette høres litt dyrere ut enn å samle alt på ett sted?

– For å oppnå det beste resultatet må man investere, sier Wainwright til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hovedgrunnen til at vi har åpnet kontoret i Stockholm, som er hovedstaden i Skandinavia, er at vi ønsker vekst i Sverige som er landet der vi trenger vokse mest når det gjelder Kenwood og DeLonghi. Vi ønsker kontroll over markedet, for å kunne tilby bransjen stabilitet og gode resultater, sier Norden-sjef Palumbo.

 

Tilpasses landene

– Sett med DeLonghi-øyne, hva vil du si om forskjellen på de skandinaviske landene?

– De er mange, både når det gjelder kultur men også når det gjelder handelen. I Danmark ser vi en fragmentering med små og uavhengige butikker, mens vi i Sverige og Norge finner vi sentraliserte kjeder. Måten vi skal satse på de ulike produktgruppene er ulik i landene, så vi har en solid utfordring når det gjelder å forstå de ulike behovene. For Norges del ønsker vi vekst med Braun, mens det i Sverige ligger et stort potensial for Kenwood og DeLonghi.

– Er det en fare for at de tre varemerkene kanibaliserer hverandre?

– Nei. Vi posisjonerer dem i ulike segmenter. DeLonghi er kaffemerket med helautomatiske maskiner, samt varme- og klimaprodukter. Kenwood står for mattilberedelse med sine kjøkkenmaskiner. Braun er viktig med for eksempel håndmiksere og strykejern. I enkelte kategorier har vi produkter fra flere varemerker, men dette er marginalt.

 

 

 

Les også:

Braun i DeLonghi-familien

Til toppen