Suksessen med selskapets blåtann-høyttalere gjorde at Jensen Scandinavia bestemte seg for å satse på dab-markedet. Foto: Marte Ottemo
Suksessen med selskapets blåtann-høyttalere gjorde at Jensen Scandinavia bestemte seg for å satse på dab-markedet. Foto: Marte Ottemo

NY NORSK DAB-RADIO

Jensen Scandinavia satser på lyd, og lanserer sin første egenutviklede dab-radio. Målet er å bli størst i Norden.

Jensen Scandinavia er mest kjent for sine nettverksprodukter, men har det siste året hatt stor suksess med sine Buddy blåtannradioer. Nå vil daglig leder Karsten Kjoss og produktsjef Paul Stakvik bli størst i Norden på dab-radioer.

– Med Buddy-høyttalerne solgte vi over 30.000 enheter på 10 måneder, og har fått god kritikk i tester. Vi føler nå vi har knekt koden på å lage god lyd, så nå kommer vi med vår egenutviklede dab-radio, sier Kjoss til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ambisjon å bli den største aktøren på dab i Norge, og med den eieren og selskaps-sammensetningen vi har, kan vi satse hardt

Han sier alt av design og utvikling har skjedd i Norge, mens radioen har blitt satt sammen i Østen.

 

Satser på lyd

Mens Buddy-høyttalerne var OEM-produkter, har Jensen Scandinavia nå utviklet den nye dab-radioen selv.

– Vi har jobbet med norske designere og lydteknikere, og har i løpet av året gått gjennom mange ulike versjoner av produktet. Nå har vi kommet fram med en modell som er vannavstøtende for bruk på badet og i båten, støtsikre, støtter blåtann og NFC, og som kan tas med i klypa, sier Stakvik.

Produktsjefen sier premium lyd hele tiden har vært hovedkriteriet i utviklingen, i kombinasjon med lang batterilevetid.

– Når vi så på konkurrentene da vi undersøkte markedet, oppdaget vi at det var potensial for å løfte lydkvaliteten. Vi satte først som mål at batterilevetiden skulle være på 40 timer, men med vårt krav om lydkvalitet ville det bety at sluttproduktet ble veldig stort. Så vi endte på 24 timers batterilevetid, og et produkt på 1,5 kilo, sier han.

Stakvik sier de har dyttet mye teknologi i radioen, men at det ses ikke på det ytre.

– Radioen skal være enkel i bruk. Den søker opp dab-stasjoner automatisk når du skrur den på og bytter porter automatisk når du dytter inn for eksempel hodetelefoner. Og prismessig ligger vi på samme nivå som konkurrentene, med veiledende på 2990 kroner, sier han.

 

Mer norsk lyd framover

Kjoss forteller radioen selges eksklusivt hos Elkjøp i lanseringsuken, og Euronics har også sagt ja til modellen.

– Den er også å få kjøpt i vår nettbutikk, og nå jobber vi fortløpende med de andre aktørene, sier han.

– Hvem regner dere som de største konkurrentene deres?

– Vi vet det er mange om beinet på dab nå, men det er et stort marked og tallene viser at volumet skal fortsette å stige. Det gjør det interessant for oss å gjøre en strategisk endring og satse mer på lyd. Retailerne har sine egne private merker, så de er både vår største konkurrent, og våre største kunder. Det gjør at vi må tenke nytt. Ellers er det Pinell og Tivoli vi har sett på, men vi mener lydkvaliteten på vårt produkt er mye bedre, sier Kjoss.

Han sier den nye dab-radioen ikke kommer til å bli den siste fra selskapet.

– Nye modeller vil komme på løpende bånd, og dette er starten på en portefølje. Buddy DAB er vår første egenutviklede dab-radio, men blir ikke den siste. Vårt mål er å etablere oss som premium-brand på lyd, sier Kjoss.

– Betyr dette en dreining av fokus og strategi for Jensen Scandinavia?

– Nettverksprodukter kommer fortsatt til å være kjerne-business for oss, og vi har tatt markedsandeler fra konkurrentene i de kjedene vi er i. Her satser vi kun på retail, ikke ehandel. Men det er lite vekst i dette markedet fram til det skjer en teknologiendring. Nå ser vi på lydmarkedet, samtidig som vi skal opprettholde vår gode posisjon på nettverksområdet, sier Kjoss.

 

Høye ambisjoner

Og det er ikke snaue målsetninger Jensen Scandinavia har satt seg.

– Ambisjon å bli den største aktøren på dab i Norge, og med den eieren og selskaps-sammensetningen vi har, kan vi satse hardt. Norge er først ut, så skal vi erobre Norden, i løpet av tre til fem år, sier Kjoss.

Jensen Scandinavia startet i 1989, primært som en distributør for nettverksprodukter, og i 1999 startet de med egen produksjon.

– Vi er et heleid norsk selskap, og har vært lønnsomme i alle år. I fjor økte vi omsetningen med 31 prosent, både med satsningen på Buddy-høyttalerne, men også som leverandør av produkter til RiksTVs Extra-satsning, sier Kjoss.

Han deler ansatte og kontorer med resten av konsernet, CBK Distribusjon og hovedeier Eh Technologies.

– Vi deler logistikk og administrasjon med de andre selskapene i gruppen, og i dag er vi fem stykker på salg og produkt i selve Jensen Scandinavia. I tillegg har vi konsulenter i Østen og på lyd og design her hjemme, og nå ser vi etter to nye hoder til produktutvikling og grafisk arbeid, sier Kjoss.

Han sier selskapet kun skal satse på egenutviklede produkter innen dab framover.

– Vi kommer ikke inn hos kjedene med OEM-produkter vi plukker opp på messer, de er selv til stede på de samme arenaene. I tillegg ønsker vi å ha styringen på kvalitet og design selv, sier Kjoss.

– Snuser dere på dab-markedet for bil også?

– Vi har ikke sett optimale løsninger for bil hverken på våre fabrikker eller ute i markedet, så vi følger med på utviklingen, men det er ikke noe vi satser på p.t. Jeg tror mange bileier vil ha egne og installerte løsninger via service-butikken sin, ikke løsninger som går via sigarettenneren, sier Kjoss.

Til toppen