Anders Austad, salgssjef i Doro Norge, lanserer både ny telefon og tjeneste for eldre på årets Mobile World Congress. Foto: Marte Ottemo
Anders Austad, salgssjef i Doro Norge, lanserer både ny telefon og tjeneste for eldre på årets Mobile World Congress. Foto: Marte Ottemo

OPPKOBLET OMSORG

Doro lanserte både en ny smarttelefon for seniorer under årets MWC, men også en tjeneste som kobler eldre og pårørende bedre sammen.

Doro lanserte sitt nyeste tilskudd til smarttelefoner, Doro Liberto 820 Mini, på Mobile World Congress 2015 i Barcelona.

Telefonen er en mindre og slankere versjon av Liberto 820 og er tiltenkt seniorer som er vant til en tradisjonell mobiltelefon, men som ønsker å benytte seg av smarttelefonens muligheter.

Dette er ikke et alternativ til å tilkalle øyeblikkelig hjelp fra ambulanse, politi eller brannvesen i akutte situasjoner, men en mulighet til å be om hjelp i mer hverdagslige situasjoner

–Liberto 820 Mini gjør kommunikasjon i digitale kanaler rask og enkel, og åpner døren til en verden av sosiale nettverk, mobilapplikasjoner, bilder og videoer for brukeren. Med sin innebygde «hjelper» gir telefonen også brukeren full støtte og veiledning i utforskningen av den digitale verdenen, sier Anders Austad, salgssjef i Doro Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Fjernhjelp fra familien

Hjelperen Austad snakker om er en funksjon som gjør det lettere for brukeren å utforske alle telefonens funksjoner.

My Doro Manager består av en forhåndsinstallert veiledningsapplikasjon, samt en støtte-app som utvalgte familiemedlemmer og venner kan installere. Gjennom denne appen kan pårørende fjernjustere funksjoner som lyd og lys, legge til kontakter og anbefale apper fra hvor som helst i verden.

Andre funksjoner som skal gjøre livet enklere for brukeren er en egen ladestasjon, som ofte er etterspurt av Doros målgruppe. Når telefonen er plugget i ladestasjonen blir den automatisk satt i dokking-modus, hvor mobilen foretar og mottar anrop med høyttaler, viser klokke, alarm og bildegalleri, og kan spille musikk om man ønsker det.

Startskjermen på Liberto 820 Mini viser de tre mest brukte funksjonene; telefoni, tekstmelding og kamera, og tre snarveier med bilder av brukerens viktigste kontakter. Telefonen har også fysiske taster på skjermen, egen kameratast, store ikoner og lydkvalitet i HD Voice. Miniversjonen har også beholdt alarmknappen på baksiden, hvor ett trykk er nok til å at telefonen forsøker å oppnå kontakt med pre-programmerte numre. Telefonen finnes i to farger, stålgrå og rød og sort.

 

Nettverk av hjelpere

Doro lanserte også Connect & Care, en mobiltjeneste særlig tiltenkt seniorer. Tjenesten samler familiemedlemmer, venner og frivillige i lokalområdet i ett mobilt nettverk. Hensikten er å gjøre det enklere å be om eller bistå med hjelp, enten i nødsituasjoner eller i hverdagen.

Familie og venner av Doro-brukere kan laste ned appen på Android- eller Iphone-telefonen sin. Systemet er kompatibelt med uvalgte Doro-telefoner, hvor brukeren kan slå alarm eller sende ut fellesbeskjeder dersom vedkommende trenger hjelp, eller bare ønsker at noen skal komme på en rask visitt.

I følge en undersøkelse foretatt av Doro, føler 39 prosent at den geografiske avstanden ofte hindrer dem i å hjelpe eldre familiemedlemmer raskt nok. Doro Connect & Care lar pårørende engasjere venner, eller frivillige i lokalmiljøet som ønsker å gi en hjelpende hånd. 

Når brukeren aktiverer trygghetsalarmen på Doro-mobilen, vil familie og venner umiddelbart motta en notifikasjon om at vedkommende trenger hjelp. Dersom man selv er forhindret til å hjelpe, sender man ut en forespørsel til nettverket av frivillige i lokalområdet.

– Gjennom nettverket i Doro Connect & Care vil det alltid være hjelp i nærheten. Dette er ikke et alternativ til å tilkalle øyeblikkelig hjelp fra ambulanse, politi eller brannvesen i akutte situasjoner, men en mulighet til å be om hjelp i mer hverdagslige situasjoner, sier Austad.

– Kan Doro Connect & Care tenkes å kobles opp mot profesjonelle helsetjenester i framtiden?

– For Norges del kommer vi til å ta kontakt med ulike foreninger for eldre for å vise fram mulighetene som ligger i dette. Det er ikke bare å selge tjenesten uten informasjon i en tilfeldig butikk, sier han.

– Hvor vil tjenesten og mobilene selges?

– Først må vi se responsen fra de som jobber med problemstillingene i det daglige, og så ser på spesialkanaler som Enklere Liv. Men om det blir tatt godt i mot så er det ikke noe i veien for at vi selger også gjennom de tradisjonelle kanalene, sier salgssjefen.

Til toppen