På navigasjon er Garmin størst i Norge

– Garmin er markedsleder innen navigasjon både i Norge og Danmark. Vi satser på å nå samme posisjon også i andre europeiske land.

Det sier Jardar Haddeland, markedsansvarlig for Garmin bilnavigasjon hos den norske importøren Belanor AS. Norge og Danmark er de største landene for Garmin i dag. Dette gjelder spesielt innen segmentet bilnavigasjon. 300- og 600-serien av navigatører blir nå utvidet med en ny serie 200.

– Det blir en enklere versjon av produktene i de to andre seriene, men mange viktige funksjoner kommer også på 200-serien, for eksempel bredformatskjerm. Men vi sløyfer funksjoner som blåtann og MP3-spiller. Det resulterer i lavere priser sier Haddeland.

Han karakteriserer produkter i 200-serien som navigatører for massemarkedet.

Garmin bruker fortsatt Navteq som kartleverandør.

– Navteq er verdensledende på elektroniske kart og etter vår mening meget bra. Nå får vi også bynavigasjonskart fra Navteq. Vi kjøper inn nye kartversjoner en gang i året på vårparten, og de kommer innlastet i navigatørene våre samme høst. Til høsten kommer bynavigasjonskart versjon 10, og dette skal dekke alle norske byer, sier Haddeland.

Han forteller videre at Navteqs folk har kjørt rundt i hele Norge i løpet av fjoråret. De har blant annet målt opp og kartlagt hver eneste gate og vei med husnummer.

Nytt til sjøs

Også innen sjøkart kommer Garmin med helt ny programvare. Kartleverandøren er Blue Chart. Den nye versjonen heter G2, med utvidet informasjon som også inneholder tredimensjonale bilder for visning av kart både over og under vann.

– Sjøkartene er laget slik at de skal være like lett forståelig som papirkart og gi samme informasjon ved bruk av samme symboler til sjøs. Båtførere som kjenner papirkart skal også kjenne seg igjen med elektronisk navigasjon fra Garmin, sier Haddeland.

Belanor er meget nøye med hvem som får markedsføre navigasjonsutstyret for maritimt bruk.

– De som selger marineutstyr skal være veldig godt skolert i hvordan det virker. Vi kjenner forhandlerne godt og vet hva de står for når det gjelder kjennskap til slikt utstyr og maritime kart generelt. De skal stå inne for hvordan Garmin-produktene virker, slik at de kan veilede kundene på en best mulig måte, sier Haddeland.

CableCom, Bilxtra og NAF er blant de største distributørene av Garmin-produkter i Norge. I bransjesammenheng blir produktene markedsført hos Elkjøp og en del frittstående handlere. Nå arbeider Belanor med å komme inn hos blant annet Elprice og Expert.

Når det gjelder fritidsnavigatører har Belanor en avtale med G-sport og andre aktører i sportsbransjen.

Dialog med Navteq

– Vi snakker mye om interesseområder for brukerne av navigatører både innen bil og fritidsbruk. Hva er det viktigste nå, og hva kommer?

– Vi har en tett dialog med Navteq og de spør oss stadig om hva vi ønsker for det norske markedet. Vi leverer en prioritert liste over det som er mest aktuelt her i landet, og det mest etterspurte er oversikt over bensinstasjoner, hotell og restauranter. Bilforhandlere, verksteder, golfbaner og andre sportsarenaer, museer og parker er det også stor etterspørsel etter.

– Hva med fotobokser?

– Alle enhetene fra Garmin kan brukes til å registrere inn fotobokser.

Når det gjelder fornyelse av kartbasen, forteller Haddeland at du går inn på www.garmin.com. Der får du se en oversikt der du kan hente opp aktuelle kart og se hva de dekker. Der kan du også kjøpe nye kart du er interessert i.

Nå kommer Garmin med en serie kalt Zumo. Det er navigatører spesielt beregnet for bruk på motorsykler.

– De tre variantene heter 400, 500 og 550. Forskjellen mellom modellene går på funksjoner slik som blåtannkommunikasjon. Men i hoved sak er de like med hensyn til kartverk. Noen modeller kommer ferdig programmert med kart for Norden, mens andre har nedlastede kart for Europa, sier Haddeland.

Han legger vekt på at navigatører for motorsykler gir spesielle utfordringer når det gjelder værbestandighet.

– Disse produktene er vanntette og laget etter en standard som heter IPX7. Det betyr at produktene kan senkes under vann, de er støtsikre og tåler skikkelig juling. I tillegg er menysystemet bygget opp med større ikonsymboler enn produkter som brukes i bil. Grunnen er blant annet at du skal kunne betjene navigatøren med hansker på, sier Haddeland.

Powered by Labrador CMS