Penger er ikke alt mener Skullcandy

– Hvis vi føler at en kunde eller et konsept er feil, velger vi å si nei. På sikt er det viktigst at vi beholder kredibiliteten i markedet.

– Penger er ikke alt! smiler Harald Kristiansen i No Border AS.

Selskapet selger hodesett og øreplugger fra den amerikanske produsenten Skullcandy. Mr. Sales, som det står på visittkortet til Kristiansen, forteller at situasjonen for selskapet er ganske annerledes i dag enn da de startet for fire år siden med ett hodesett.

– Det var en utfordring å selge inn en eneste modell, som til og med var pyntet med en hodeskalle. Vi ble møtt med skepsis av en konservativ bransje. I dag er vi inne i de fleste kjedene, og salget er meget bra. Skullcandy er blitt et merkenavn som forbindes med mote. Det er moderne å bruke hodesett som ser bra ut, sier Kristiansen.

Han mener kvaliteten på produktene er god.

– Vi markedsfører oss ikke som et HiFi-produkt, men som et hodetelefonprodukt for MP3-spillere og mobiltelefoner. Sam tidig har vi produkter i øvre prisklasse som i stor grad blir brukt av norske DJer, musikere og radiofolk, sier Kristiansen.

Han beskriver dagens forhold til detaljhandelen i elektronikkbransjen som utelukkende positivt.

Smittet handlerne

– Vi har hele tiden hatt tro på Skullcandy, og det har smittet over på butikkselgere og kjedeledere. Nå har vi flere produkter i sortimentet som alle selger bra.

I Norge er Aurora hoveddistributør av Skullcandy til elektronikkbransjen. Expert-kjeden og Spaceworld selger mest i detaljhandelen. Musikkjeder som Free Record Shop og Musikkverket samt mobilkjeder som Telekiosken, Telebutikken, Mobildata, Nordialog og Klart svar har også Skullcandy i sortimentet.

– Vi rettet oss opprinnelig mot butikker som selger surfebrett, rullebrett og snøbrett, og er fortsatt representert her. Som et utspring av dette selges vi også hos dem som selger bekledning for actionsport, sier Kristiansen.

Han forteller at man i Norge har fått et forsprang siden man var med fra starten og tidlig fikk forståelse for hva Skullcandy handler om.

– Det handler om livsstil, noe som gjenspeiler seg i produktene våre. Vi har hatt mange venner i acionsport- og musikermiljøet i Norge, som Mira Craig, Karpe Diem, Terje Håkonsen og Hank von Helvete i Turboneger, sier Kristiansen.

Fra dress til olabukse

Han forteller om sin første store ordre. Denne ble inngått med T-mobile, som Kristiansen karakteriserer som det kanskje mest konservative selskapet i Tyskland.

– Vi ble møtt av tre menn i mørk dress og spisse lakksko. Vi kom slentrende i olabukser. Uken etter ble vi invitert til et oppsummeringsmøte, der tre karer i olabukse kjøpte 10.000 hodesett av oss!

– Dere begynner å bli et etablert merke. Hvordan vil dere i fremtiden beholde kredibiliteten dere er så opptatt av?

– Det viktigste vi kan gjøre er å være oss selv og ikke gjøre noe som bryter med det vi står for. Det er ikke nødvendigvis omsetningen som er det viktigste for oss. Hvis vi føler at en kunde eller et konsept er feil, velger vi å si nei til et salg. På sikt er det viktigste at vi beholder kredibiliteten i markedet. Penger er ikke alt! smiler Kristiansen.

Han beskriver den nye produktlinjen til Skullcandy som spennende.

– Ikke minst fordi vi har en ekstrem progresjon i design og forbedring av kvaliteten på produktutførelsen. Vi har f or eksempel en ny serie ørepropper i aluminium, samt en egen serie hodesett som bare skal selges i livsstils- og motebutikker. Det sitter 18 mennesker som kun arbeider med å forbedre produktene våre. De fleste i USA, men også Kenneth Hauge som sitter i Norge og er medeier i Skullcandy Europa. Han er en viktig person for selskapet på verdensbasis.

Norge sentralt hos Skullcandy

– Norge er det landet i verden som selger mest Skullcandy når man ser på antall innbyggere. Hvilken posisjon har dere ved hovedkontoret i USA?

– Vi er sentrale i utviklingen av salget og forståelsen av hva Skullcandy står for i Europa. Det er mange store elektronikkjeder i Europa som ikke er kunder av Skullcandy, som ikke forstår kulturen vår og hva vi står for. Det er denne jeg forsøker å overbringe til de nye distributørene.

– Dere kom inn på et gunstig tidspunkt, da salget av bærbare musikkspillere tok av for alvor. Hvordan ser du for deg markedet om fem år?

– Vi traff den mobile musikkbølgen, og har vært med på å sette vårt preg på denne. Skullcandy vil i fremtiden være mer enn bare et hodetelefonprodukt. Vi får stadig henvendelser fra store internasjonale klesprodusenter, og vil kanskje lage egne ting også innen bekledning. Vi ønsker at folk skal se at Skullcandy er mer enn et hodesett, og arbeider iherdig for å forbedre og utvikle nye og spennende produkter, sier Kristiansen.

I Norge arbeider det tre personer i selskapet No Border, som omsetter for cirka 12 millioner kroner. Selskapet har cirka 40 ulike produktlinjer i handelen, og de forventer i 2007 et salg på cirka 100.000 hodesett.

– Greier dere å henge med i svingene når det gjelder logistikken?

– Noen har kanskje lurt litt på det, og vi har arbeidet mye for å holde tritt med den stadig økende etterspørselen. Dessverre har denne ført til at enkelte distributører og butikker har gått tomme, fordi fabrikklinjene ikke har greid å holde tritt. Nå produserer vi på døgnkontinuerlig basis, sier Kristiansen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS