Administrerende direktør Jan Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo. Foto: Stian Sønsteng

REKORDKJØP AV FORBRUKERELEKTRONIKK

Nordmenn kjøper dyrere mobiler, større TVer og mer avanserte dingser, men noe færre produkter. Det ga en ny, knapp omsetningsrekord for elektronikkbransjen i 2018.

2018 kort oppsummert:

  • Omsetningen i forbrukerelektronikk vokser 0,5% i 2018, til 35,44 milliarder.
  • Stemmestyrte smarthøyttalere er med for første gang, vi kjøpte 150.000 av disse.
  • Salget av smartklokker øker med 25%, og når en halv million.
  • Mobilsalget faller 5%, men omsetningen øker med 5%, da vi kjøper betraktelig dyrere modeller.
  • Kvinner bytter mobil oftere enn menn.
  • 63% av nordmenn abonnerer nå på én eller flere strømmetjenester, og vi ser stadig oftere innhold andre steder enn på TVen
  • Vi kjøper færre, men større TVer
  • DAB-salget faller etter rekordåret 2017

 Slik ble forbrukerelektronikkåret 2018
Tallene for 2018 viser en oppgang på 0,5 prosent i forhold til året før og ender på 35,440 milliarder kroner, mot 35,257 milliarder i 2017. 

Det er det høyeste omsetningstallet for bransjen noensinne. 

– Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter innenfor de aller fleste kategorier, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Knallstart for smarthøyttalere
Smarthøyttalere, eller digitale assistenter, som lar deg styre både musikk og andre dingser i huset med stemmen, er en ny kategori for den norske bransjen. 150.000 nordmenn sier de allerede har kjøpt en slik høyttaler. 

– Undersøkelsen tyder på at salget vil øke i 2019, 16 prosent av nordmenn sier de planlegger å kjøpe en smarthøyttaler framover. Det vil i så fall tilsi et salg på rundt 600.000 digitale assistenter, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Antall solgte mobiler falt fra 1,9 millioner i 2017 til 1,8 millioner i 2018. Likevel vokser omsetningen med fem prosent, til 10,3 milliarder kroner.

 – Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. I 2018 var det flere produsenter som hadde modeller over 10.000 kroner på markedet, sier Ottemo.

Prisen bidrar nok til at nordmenn beholder mobilen sin stadig lengre. For kun få år siden skiftet vi mobil hver 18. måned, nå beholder vi telefonen i over 31 måneder.

Kvinnene beholder mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon nesten to måneder lengre.

Salget av smartarmbånd og -klokker fortsetter å stige i 2018. De litt enklere aktivitetsmålerne solgte 560.000 enheter i 2018, mot 520.000 i 2017. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 400.000 til 500.000 enheter i 2018. 

Sulten på kjøkkenutstyr
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med fem prosent målt i verdi, og ender i 2018 på 11,2 milliarder kroner. 

Vi kjøper noe færre store hvitevarer, men fordi nordmenn kjøper dyrere produkter stiger omsetningen innen kategorien likevel med to prosent. 

Etter et lite fall for kjøkkenutstyr i 2017, vokser markedet for juicepresser, blendere, kaffe- og kjøkkenmaskiner igjen i 2018.  Størst vekst er det i salget av kjøkkenmaskiner, opp 20 prosent fra 2017. 

Det en kraftig vekst i salget av elektriske frityrgryter, 31.000 slike ble solgt i 2018. 

Færre, men større TVer
Antall solgte TVer falt fra 386.000 apparat i 2017, til 373.000 TVer i 2018. Likevel øker omsetningen med seks prosent, etter at nordmenn kjøpte mye større og mer avanserte TVer i 2018. 

Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent i 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og kategorien 55-65 tommer står nå for over 55 prosent av det norske TV-markedet. 

Andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 61 prosent av norske husholdninger i 2017 til 63 prosent i fjor. Netflix er fortsatt mest populært, 55 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 51 prosent i 2017. Stadig flere abonnerer også på flere enn én tjeneste. 

2018 er også første året hvor antall nordmenn som sier de ser innhold på selve TV-skjermen faller under 90 prosent. 88 prosent sier de ser på film og serier på en TV, mens andelen som bruker mobilen til å konsumere innhold ligger på 22 prosent. I tillegg kommer nettbrett (28 prosent) og PC (35 prosent).

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Til toppen