Med sitt fleksible oled-panel i plast vil LG rulle sammen skjermen. Her en prototyp på 18 tommer. Foto: LG

RULLE-TV OM TO-TRE ÅR

– Tiden for de rullbare TVene er ikke langt unna, og de vil være i salg løpet av to-tre år.

Det sier Kangheui Cha, som leder LGs designsenter i Home and Entertainment-divisjonen (HE) i Seocho utenfor Seoul i Sør-Korea. Kanskje blir de vist allerede i januar på CES.

– Teknologien i seg selv er ikke komplisert, men vi arbeider med å finne produkter som er egnet for hjemmet. En avslått TV på 65 tommer er et sort monster, så vi arbeider med å finne løsninger som gjør at de kan rulles ned eller opp som et lerret. Dette vil tilføre en ny verdi for kundene, sier Cha.

Oled var et hett tema på årets IFA, og det vil komme store nyheter på CES i januar og IFA i september neste år

Vi møter ham under en nordisk pressetur til Sør-Korea. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av LG Electronics.

Fleksibel oled, eller plast-oled, er et satsingsområde for et annet LG-selskap, LG Display, som har investert én milliard USD i ny produksjonskapasitet på dette området.

 

Store nyheter neste år

LG har allerede vist prototyper på fleksible oled-TVer, som gjør det mulig å justere om de skal være buet eller flate, og Cha avslører at LG har spennende nyheter i ermet. Kanskje er det en prototype på rulle-TV selskapet vil vise på messene neste år.

– Oled var et hett tema på årets IFA, og det vil komme store nyheter på CES i januar og IFA i september neste år. Oled gir en enorm fleksibilitet, og jeg vil si LG ligger i front med denne teknologien, sier Cha.

LG var det første selskapet i bransjen i Sør-Korea som ansatte egne designere, i 1958.

– Filosofien vår er å bevege kundene når de møter oss, først i butikken og siden hjemme, og inspirere dem til å igjen kjøpe LG-produkter. Vi har egne designlaber for de ulike kategoriene, hjemmeunderholdning, mobil, hvitevarer og energi, og egne designsentre i London, Beijing, New Dehli, Tokyo og New York, der vi også legger vekt på å utvikle produkter for de lokale markedene, sier Cha.

Han sier at ikke bare blir TVene større, kravet til høyere kvalitet øker. Mobil og nettbrett krever tilkopling til TVene, og muligheten til å gjøre mer med dem.

 

Enkelhet krever mer

LG satser som kjent sterkt på oled, og i 2012 kom de med en ultratynn oled-TV. Året etter viste de en buet oled på 55 tommer, i 2014 en på 77 tommers, og i 2015 en fleksibel oled-TV.

– Skjermen er ikke bare er tynnere, den er buet og fleksible, og i fremtiden kan den rulles, sier Cha.

I 2013 kom LG med sin første oled med Ultra HD-oppløsning (UHD), på 65 tommer.

– Vi differensierer oss hvert år med nye designmodeller, sier Cha.

Han forteller at de har lansert en TV med retro-design, som er blitt populær i hjemmemarkedet.

– Vi arbeider også med produkter til B2B, som videovegger og digitale skilt. Det er et stort fokus på grensesnitt, etter hvert som produktene blir mer avanserte. Vår Magic Remote, som styrer TVen med bevegelse, er et eksempel på dette, sier Cha.

– Hvor mange av designkonseptene deres kommer på markedet?

– Etter hvert som designet er blitt tilsynelatende enklere, krever det mer i utviklingen. TVer kan se like ut, men hvis man studerer dem nærmere vil man se at de skiller seg fra hverandre når det gjelder materialvalg og detaljer, sier Cha.

Kangheui Cha leder LGs designsenter i Home and Entertainment-divisjonen (HE) i Seocho utenfor Seoul.Foto: Stian Sønsteng
LGs 55-tommer med oled-bilde på begge sider.Foto: LG
En 111 tommer bølget oled-TV med bilde på begge sider.
Samtidig med at LG hadde invitert nordisk fagpresse til Seoul, var de godt besøkt av kjedene.
Fra LGs R&D Campus i Seoul.
Til toppen