Samme pris på nett og i butikk

– Vi rir begge hester, sier administrerende direktør André Stefan Patay i Elprice Holding.

Trønderen hadde tatt veien fra hovedkontoret i Bergen for å fortelle hva han mener Elprice.no gjør riktig der enkelte andre aktører feiler. Samme pris på internett som i butikkene. Det er nøkkelen til suksessen, mener Patay, som holdt et foredrag under overskriften «Internett som salgskanal for elektronikkbransjen».

– Forskjellen på oss og de andre er at vi er i begge kanaler samtidig. Vi er opptatt av hvordan vi kan optimalisere samspillet. For oss spiller det ingen rolle om kunden kommer til oss via internett eller til en fysisk butikk; vi har samme pris i butikken som på nett, sa Patay.

– Ser hvordan de sliter

Han understreket at han selvsagt gjerne vil ha kundene til å komme til butikkene til Elprice også, fordi man da kan «etablere en relasjon».

– Vi ser hvordan konkurrentene sliter med å holde samme pris i butikkene som på nettsiden. Det er kostbart å drive store varehus, sa Patay, og viste frem en lang rekke eksempler fra nettsidene til Elkjøp, Lefdal og Expert.

– Når det for eksempel står i brosjyrene at «tilbudene bare gjelder på elkjøp.no», skaper det frustrasjon. Når man da kanskje også ser at produktet på nett er utsolgt og blir bedt om å sjekke i en butikk, da er ikke dette bra verken for nettbutikken eller butikken, sa Patay og la til at han har stor respekt for Elkjøp-systemet.

– Blir vi 90 prosent så gode som Dixon skal vi være fornøyde. De har god infrastruktur. Vi ser at det kommer mange flere Lefdal-, Expert- og Euronics-butikker de neste årene.

Likevel, en tilsynelatende selvsikker Elprice-direktør sa følgende:

– Vi har et unikt konsept, og er derfor den hurtigst voksende kjeden i landet, skrøt han.

– Vi var et lokalt bergensfenomen for bare to år siden. Nå har vi 16 butikker og 100 millioner kroner i omsetning. Vi starter fire nye butikker senere i år, og neste år kommer tolv nye. Våre konkurrenter sier «the sky is the limit». «The sky has no limit», sier vi.

Fornuftig å snakke

– Det skjer mye innenfor dette markedet, og det virker som om enkelte av dere ikke følger med. Måten leverandørene agerer mot oss, vi som selger varene deres, sier meg at det er fornuftig at vi kommer og snakker med dere, sa Elprice-sjefen.

Han understreket at Elprice fortsatt er tidlig i livssyklusen.

– På internett er det fortsatt mange små aktører og få store. De mange useriøse skaper støy. Men for forbrukere er det veldig praktisk og lett å orientere seg i en nettbutikk. Veksten på nettsalg kan også skyldes at handleopplevelsen i butikk kan være for dårlig. I mange av de store varehusene må man ha kart og kompass for å kunne ta snarveier, og skal man ha hjelp møtes man av kølappsystem. Av 30 utstilte vaskemaskiner er kanskje fem på lager, og det er kanskje én spesielt de vil selge deg. Så har du kanskje sprunget til dem grunnet en billig AEG, men du får tilbud om å kjøpe en som er mye dyrere. De store varehusene er ikke nødvendigvis kjøpervennlige, og dette kan altså være en medvirkende årsak til veksten på internett, sa Patay.

Skuffet over hjemmesidene

Elprice-sjefen hadde sjekket de norske hjemmesidene til en knippe leverandører innen hvite- og brunevarer. Kan man laste ned PDFer, finne produktinformasjon, finne salgssteder, verkstedinfo med mer? Patay mente noen få hadde tilfredsstillende informasjon på hvitevarer, mens det hos brunevareleverandørene sto dårligere til. Han ønsket også å slå hull på myten om at internettbutikker kun selger billigvarer.

– Vi selger mange dyre ting, selv støvsugere som koster 12.000 kroner, sa han.

Han viste til en amerikansk undersøkelse som sier at nettkunder handler for 67 prosent mer enn forbrukere som ikke handler på nett, og at såkalt ehandel i 2010 vil utgjøre 13 prosent av all detaljhandel.

Norge har nå cirka 1.500 nettbutikker med kortavtaler.

– Det er blodig, og det blir enda mer blodig, hevdet Patay når det gjelder videre konkurranse innen netthandel.

Powered by Labrador CMS