Trond Lindgjerdet (t. v.), Stig Westerhus og de andre i AutoHiFi hadde kjørt inn demobilder og rigget stort til på forhandlermessen.

SATSER PÅ BIL OG BÅT samt noe hjemmeunderholdning

– Målet er at forhandlerne våre skal se at vi er aktive i en bransje som er i en negativ trend.

Det sier salgssjef Stig Westerhus i AutoHiFi AS i Trondheim. Den 18. mars arrangerte de sin hittil største forhandlermesse, med 46 deltakere på Britannia hotell i Trondheim.

 

– Bakgrunnen er at Trond og jeg i fjor satte oss ned for å finne ut hvordan vi skulle møte de dårlige tidene. Vi ønsker å skille oss ut, og ikke kutte ned på salgsstab, lager og aktiviteter. I stedet la vi opp en strategi som blant annet går på at vi skal være leveringsdyktige, vi skal forbedre salgsverktøyene våre og vi har i den forbindelse investert en halv million kroner i datautstyr, og vi har utvidet sortimentet slik at vi nå har en økning i salget. Denne messen er en del av satsingen, sier Westerhus.

 

Trond som han refererer til heter Lindgjerdet til etternavn, og er daglig leder i selskapet som de to eier sammen med en tredje person. Selskapet ble etablert i 1991, som franchiesegiver til en liten kjede; Bilradiospesialisten.

 

– Det ble et behov for å ta inn egne merker, og i 1996 tok vi inn Rockford Fosgate. Siden har det dratt på seg, med JBL/Infinity i 2000 og Polk Audio i 2003. I fjor fikk vi Boss, Clarion, Parrot og Caliber i forbindelse med at RH Semitronic la ned driften, sier Lindgjerdet.

 

Alt skjer på nett

Selskapet har tre ansatte i Trondheim samt to selgere/konsulenter i Oslo. I fjor omsatte de for vel 16 millioner kroner netto. AutoHiFi er en ren distributør.

 

– Vi har hatt nettbutikk for forhandlerne i seks-sju år, og ligger i front på dette området i vår del av bransjen. Den nye datasatsingen er et godt verktøy for kundene, der all logistikk, transaksjoner og sporing skjer via tjenesten vår, sier Lindgjerdet.

 

Kundene har tradisjonelt vært bilstereospesialister.

 

– Etter hvert som er det er blitt færre av disse, er vi kommet inn i bilrelaterte forretninger og hos HiFi-spesialister som også selger bilstereo. I tillegg selger vi til andre forretninger der betjeningen er interessert i bilstereo, sier Lindgjerdet.

 

– Hvordan er situasjonen i handelsleddet når det gjelder bilunderholdning?

 

– Bransjen har generelt hatt en nedgang i mange år. For oss har det vært viktig å ha gode relasjoner til butikkene, med konkurransedyktige priser og fagkunnskap. Å være spesialistforretning i dag betyr ikke bare at du selger bilstereo, men at du har ansatte i forretningen som kan tilby den kunnskapen kunden ønsker. Denne personen er vår forlengede arm, ikke nødvendigvis butikken, sier Westerhus.

 

Ettermarkedet krever bedre løsninger

– Hvordan kommenterer dere påstanden om at markedet for bilunderholdning blir borte etter hvert som de nye bilene kommer med komplette fabrikkmonterte løsninger?

 

– Det er en sannhet med store modifikasjoner. Bilene har i dag vesentlig bedre anlegg enn for ti år siden, men det som leveres er rimelig og enkelt – derfor vil ettermarkedet fortsatt kreve bedre løsninger, sier Westerhus.

 

Lindgjerdet supplerer:

 

– Bilstereoprodusentene utvikler også produkter som gjør det mulig å bygge videre på det som følger med bilene.

 

– Hvordan opplever dere at leverandørene agerer i de dårlige tidene vi er inne i?

 

– Hvis vi snakker om våre leverandører, merker vi ikke så mye til det. Men vi får stadig tilbud om nye agenturer, sier Westerhus.

 

– Vi sier nei til det meste, for at vi ikke skal gape over for mye. Skal vi ta inn noe mer, må det være merker som allerede er innarbeidet, sier Lindgjerdet.

 

– Hvordan forholder AutoHiFi seg til de store kjedene?

 

Mest bil og båt

– Vi leverer til enkelte kjedebutikker, men har ingen sentrale kjedeavtaler, sier Lindgjerdet.

 

– Hvem er de største konkurrentene deres?

 

– Vi har mange konkurrenter, men det føles som de bare dekker deler av sortimentet vårt. Det er nok ingen som har den samme bredden på kvalitetsprodukter som vi har, sier Westerhus.

 

– Bil- og båtunderholdning står for 90 prosent av omsetningen deres. Har dere gitt opp hjemmeunderholdning?

 

– Langt i fra. Hjemmeunderholdning er en ekstra fot å stå på. Vi er ikke inne hos store kjeder her heller, men har gode forhandlere som er i stand til å selge produktene våre. Polk Audio er USAs nest største høyttalerprodusent, og er for oss et produkt som lever sitt eget liv. Vi er kjempefornøyd med salget vi har hatt, sier Westerhus.

 

Når det gjelder båtunderholdning, mener han AutoHiFi sitter med tilnærmet monopol

 

– Det er tøft sagt, men vi har fem store leverandører og betjener store deler av markedet. Produktene selges hovedsakelig gjennom store distributører i båtbransjen, i tillegg til bilstereospesialistene, sier Westerhus.

– Det er stor interesse for bilunderholdning i Østfold, og vi selger mye JBL, sier Håkon Andreassen (f. v.) og Atle Larsen. De arbeidet tidligere i Expert, og startet Autoperformance i Sarpsborg i fjor med butikk og eget monteringsverksted. Andreas Celid (t. v.) og Henrik Sie fra Harman International viser JBLs GTI-system til 14.500 kroner per sett.
Jan Erik Fossdal (t. h.) ved Expert Elektroland Mosjøen og Geir-Simen Furulund i AutoHiFi med den nye Polk-høyttaleren TSi 500B. – Polk deler høyttalerne sine inn i god, bedre og best – denne høyttaleren tilhører det nedre segmentet, sier Furulund.
– Jeg lurer på om vi skal ta denne inn i sortimentet, sier Knut Frøyseth ved Tynset Bil og MC ser på navigatøren Ndrive G800R.
Hans-Petter Aspeli var daglig leder i RH Semitronic som la ned i fjor. AutoHiFi har overtatt flere av agenturene, og Aspeli har begynt som konsulent i selskapet. Her viser han Clarions marinespiller CMD6.
Jason Digos (t. v.) hadde reist fra Rockford Corporations hovedsete i Tempe i Arizona, og viser forsterkeren T15KW med en ytelse på 15.000 watt. –Markedet for bilunderholdning er på tur oppover igjen i USA, og jeg tror det samme vil skje også i det internasjonale markedet, sier Digos. Jørn Hagen ved Elkjøp Engum i Vågå har forhandlet Rockford Fosgate i 17 år. – Jeg har ikke opplevd maken når man ser på stabilitet, driftssikkerhet og effekt, sier Hagen.
AutoHiFi hadde 46 deltakere på forhandlermessen på Britannia hotell i Trondheim den 18. april.
Til toppen