SATSER STORT MED EXPERT XL

– Dette blir vår beste butikk hittil. Her viser vi for første gang det nye Expert XL-konseptet.

Det sier nordisk markedsdirektør Runar PahrAndresen i Expert om det nye elektrostormarkedet på Alnabru. Sportsbransjen har lenge hatt sitt XXL. Nå får elektronikkbransjen XL. Det nye Expert-stormarkedet på Alnabru skal peke ut retningen framover når det gjelder butikkonsepter for Expert. XL-butikken åpnet mandag 15. august, men allerede et par dager tidligere var det såkalt eksklusiv åpning for 2.000 av Experts beste kunder med super-super-tilbud. Og minst alle de 2.000 benyttet anledningen til å kapre seg billige varer.

5.000 kvm

Det nye stormarkedet er på totalt 5.000 kvm medregnet lager, alt er på én flate. Butikklokalene er leid av Smart Club som en del av det store bygget på Alnabru som tidligere huset tapperiet til Ringnes.

Pahr Andresen (41) har vært et år hos Expert og kom fra stillingen som markedsdirektør hos Telenor Norge. Tidligere har han erfaring fra internasjonal markedsføring.

– Dette er den første butikken i det nye konseptet vårt. XL skal vise at vi har et komplett sortiment med stor dybde i produktutvalget. I tillegg vil vi vise at vi opererer med mange lave priser, sier Pahr Andresen.

Dette er Experts andre elektrostormarked i Oslo. Som kjent åpnet kjeden det første i Klingenberggaten for tre år siden. Her er butikken delt i to etasjer. Expert XL-konseptet legger opp til å samle alt på en flate, og presentere et ekstra bredt og dypt sortiment med ekstra gode tilbud og lave priser.Pahr Andresen legger vekt på at det også skal være lett å komme til og kunne orientere seg i XL-butikkene.

– Her skal vi være veldig løsningsorientert. Butikken skal være enkel å finne fram i for kundene og logisk å finne fram til når det gjelder plassering av de enkelte produktgruppene, sier han.

En del av konseptet går også ut på å ha et enda større vareutvalg enn i noen annen Expert-butikk.

Veggsymboler

En del av designløsningen i den nye butikken går ut på å vise store illustrasjoner av nyskapende produkter og produktidéerøverst på veggflatene. De er ment som en inspirasjonskilde til kundene og samtidig skal det fremheve Experts orange hovedfarge.

– Vi vil gjøre XL-butikkene innbydende for kundene, samt gjøre det enklere for kunden å forstå hva produktene løser av behov, sierPahr Andresen.

Han vil foreløpig ikke røpe hvor de neste Expert XL-butikkene åpner, men forteller at det er en klar plan å innføre slike butikker både i Norge og resten av Norden.

– Den svenske kjeden OnOff er gått konkurs, og Expert har kjøpt 30 av butikkene fra konkursboet. Hva vil du si om dette oppkjøpet?

– OnOff-oppkjøpet styrker vår posisjon kraftig med flere fullsortimentbutikker i Sverige, med en gjennomsnittlig salgsflate på over 1.000 kvadratmeter. Expert XL er likevel et høyst aktuelt konsept også i Sverige, hvor vi har mange små butikker. Vi ser at kundene spør etter større enheter, og derfor vil XL-konseptet vurderes i tillegg. De 30 OnOff-butikkene vil bli omprofilert til vanlige Expert-butikker nå i høst, og tilføre ny omsetning i størrelsesordenen én milliard svenske kroner, sier han.

Et ansikt å stole på

– Jeg vil at alle kundene som kommer til oss skal ha et ansikt å stole på. Det betyr at det skal være tillitt til selgeren de snakker med.

Det sier Rune Sjølie (36), nyansatt varehussjef hos Expert XL på Alnabru. Sjølie kom til Expert for seks uker siden fra Elkjøp på Vinterbro, der han har vært i fem år, sist som butikksjef. Nå blir han daglig leder for Experts nye storsatsing på butikkfronten. Sjølie forteller at den tidligere Expert-butikken ved Alna-senteret blir flyttet til det nye XL-varehuset. De ansatte fikk valget mellom å begynne i det nye varehuset eller i en annen Expert-forretning. Expert XL får i alt rundt 80 ansatte.

Powered by Labrador CMS