SE DET – IFA VAR MER ENN 3D!

3DTV hos alle. Stadig mer energieffektive hvitevarer. Nettavler som tar opp konkurransen med Ipad. Lys i enden av OLED-tunnellen. Nye kaffemaskiner.

Det meste som ble vist på IFA 2010 var som ventet. Til og med Samsungs nettavle Galaxy Tab, som var blant produktene som fikk mest oppmerksomhet på årets Berlinmesse, hadde vi sett på internett i forkant.

Likevel var årets IFA langt mer aktuell enn fjorårets, med flere reelle produktlanseringer og ikke bare en bekreftelse på nyhetene som ble vist på CES i Las Vegas i januar.

Mens det kun var Panasonic som på fjorårets IFA hadde 3DTVer klare for markedet, kunne alle TV-produsentene vise sin 3D-variant på årets IFA. Den dominerende løsningen er bruk av aktive briller (active shutter), der et LCD-panel åpnes og lukkes synkront med 3D-bildet på skjermen. På TV-siden ble 3D vist både i LCD, plasma og OLED, flere produsenter har også 3D-projektorer klare.

3D – en tilleggsfunksjon

I IFA-rapportene vi har sett her hjemme, blant annet i to program på NRK, ble det fokusert sterkt på 3DTV – og det ble gitt inntrykk av at dette er en helt egen produktgruppe. For bransjen kan det være viktig å fortelle sine kunder at 3D bør sees på som en tilleggsfunksjon, som gjør det mulig å en gang i blant se 3D-innhold.

Når det gjelder LCD, er det en klar tendens er at en meget stor andel av skjermene får LED-belysning, også i små skjermstørrelser. Dette skjer samtidig som prisene på slike skjermer stadig går ned. Plasmaskjermene ser ut til å holde stand. Samsung og Panasonic er ledende produsenter, og rundt hver femte flat-TV som selges har plasmapanel. Det er ingen tegn på at plasma kommer i de små skjermstørrelsene, slik det var signaler om for noen år siden. OLED omtaler vi på kommentarplass på side 58.

Stadig flere slipper BD-spillere med 3D-funksjonalitet. Her vil kravet til harddisk med stor ytelse være viktig for opptak, og for eksempel har Samsungs 8900 fått en innebygd disk på 500 GB.

Sammensmelting

Tidligere har vi vært opptatt av sammensmeltingen av lyd, bilde og multimedia med dataverdenen. Nå ser vi også en lignende sammensmelting med mobil og telekom. Nett-TV er for lengst presentert og i markedet. Tilkopling og kommunikasjon med internett betyr også at miniprogrammer (applikasjoner og widgets) og andre tjenester vil være en realitet også i TV-verdenen. Svenske Lava var først ute med sin Android-TV, men de store elektronikkprodusentene er like i hælene.

Mens vi er inne på internett-TV: enkelte er skeptiske til den store graden av egeneide (proprietære) løsninger. Det er på mange måter en hindring for utviklingen av mangfoldet dette mediet har. Google tilbyr sitt åpne operativsystem Android både til mobiltelefoner og fjernsyn, men på IFA så vi en ny tendens; Google-logoen preget produkter både fra Sony og Huawei.

Tynne skjermer – tynn lyd

Med stadig tynnere TVer er det en utfordring å skape god lyd. Løsningen er separate lydanlegg, og årets IFA viste et stort utvalg hjemmekinoanlegg fra 2.1 til 7.1, ja kanskje enda større grad av omgivelsesvirkning. Mange har innebygd BD-spiller, dette gjelder også lydplanker som samler alt i ett.

Grønt og hvitt

For produsentene av hvitevarer er verden fortsatt grønn og hvit. Det grønne står for en enorm satsing på energisparing, spesielt strøm- og vannforbruk. Miljøaspektet inkluderer også faktorer som forbedret isolasjon i kjøl/frys og automatisk dosering av vaskemidler for å spare vannmengde og skylleprogram. Hvitevareprodusentene kappes om å fortelle oss hvor lite vann som skal til for å utføre en oppvask eller å vaske fire kilo tøy. Tørketromlene, som har vært verstingne i energiforbruk, får ny teknologi i form av varmepumper. Men fortsatt er sentrifugering den billigste måten å minimalisere vanninnholdet i tøy på.

Gorenje viste en prototyp på et kjøleskap med innebygd batteri, der tanken er at dette lades om natta når strømmen er billigst.

Fargetrendene for de store husholdningsapparatene ser ut til å tendere mot stadig mer hvitt. Fortsatt er stål og aluminium til stede, men nyanser ut over dette er sjeldne. Støvsugere, derimot, får fortsatt lov å ha et bredt fargespekter.

Mat og kaffe

I hallene for småelektriske produkter stod publikum i kø for å nyte smaksprøvene på mat og drikke. Her var brusmaskiner, saftpresser, blendere (Electrolux viste den mest stillegående hittil) og alle slags mattilberedere i funksjon. Samtidig så vi det nyeste innen komfyrtopper og stekeovner. Det mest spesielle for komfyrtoppenes del var nok løse plater som kunne legges på en topp og der induksjonen i underlaget ga platene varme. Legg dem der du vil. Damp kommer inn som funksjon også i stekeovnen. På nytt ser vi at tidligere profesjonelle funksjoner kommer i produkter for vanlige forbrukere.

Det enorme utvalget kaffemaskiner var der også på årets IFA. Alle skal vise sine maskiner, og budskapet er å lage en god kopp kaffe med smaken du ønsker. Egenskapen og prisnivåene går over et bredt spekter, mens designen stort sett holder seg til det samme konseptet. At rundt 95 prosent av kaffen verdens befolkning drikker fortsatt lages på gammeldags vis, koking og trakting, ser ikke ut til å bekymre de mange produsentene av kaffemaskiner.

FLERE IFA-REKORDER

Den femtiende IFA-messa i Berlin hadde 235.000 besøkende, en økning på fem prosent fra i fjor. Av disse var 125.000 bransjefolk (+8 prosent). Utstillingsområdet som ble brukt på Messe Berlin var 134.000 kvadratmeter (+11 prosent), og antall utstillere (1.423) er også rekord. Dette gjør IFA til den største messa innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, åpen for folk flest. Messearrangøren har beregnet at det ble tegnet ordrer for 3,5 milliarder euro, en økning på ni prosent.

Den norske deltakelsen på årets IFA var stor – både bra bransjefolk og media. Aldri har det vært så mange til stede på pressemøtet i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen, og bransjemiddagen lørdag samlet 120 personer.

Neste års IFA går av stabelen fra 2. til 7. september.

MER IFA I NESTE NUMMER

Dette er de første av 30 sider fra IFA. Mer kommer i neste nummer!

Powered by Labrador CMS