Kommersiell direktør Paul Accornero i De’Longhi Group (t. h.) og gruppens representant i Norge, Martin Vinje. Foto: Stian Sønsteng

SER DEFINITIVT POSITIVT PÅ FREMTIDEN

– I gruppen er De’Longhi det største merket, kaffe representerer like i underkant av halve omsetningen, og fokus er på dyrere produkter.

Publisert

Det sier kommersiell direktør Paul Accornero i De’Longhi Group, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september. Her viser de merkene De’Longhi, Kenwood og Braun, og de store nyhetene er nye toppmodeller innen helautomatiske kaffemaskiner, samt en mer manuell baristavariant for hjemmebruk.

– Den nye toppmodellen Maestosa, som ennå ikke er lansert på det norske markedet, setter en ny standard på et mye høyere nivå enn noe annet innen helautomatiske kaffemaskiner for husholdningsbruk, sier Martin Vinje, som representerer De’Longhi-gruppen i Norge.

La Specialista er navnet på den mer manuelle maskinen.

– Hvis man ønsker å lage espresso på samme måte som i kaffebarene, er dette vårt svar. Her får man i design og utforming en maskin som minner om det baristaene bruker, sier Vinje.

Nordisk salgsdirektør Joachim Laugesen i De’Longhi med espressomaskinen La Specialista. Pris: 8.000,- Foto: Stian Sønsteng.

– La Specialista er vår første modell i en produktgruppe i vekst, så dette er en viktig lansering. For oss som kategorileder innen kaffe, er det viktig at vi også har et produkt i denne undergruppen, med større og mer eksklusive maskiner, sier nordisk salgsdirektør Joachim Laugesen.

– Hvorfor kommer en kaffespesialist som De’Longhi ikke med denne type maskin før nå?

– Det kan man spørre om. Vi har vel aldri vært kjent for å være først ute, men når vi først kommer gjør vi det med maskiner som klarer seg godt i markedet, sier Laugesen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Prisen på La Specialista er 8.000 kroner, og den er tilgjengelig for handelen før jul.

Begeistring i butikk

– De’Longhi Maestosa er vår nye toppmodell innen helautomatiske kaffemaskiner, sier Martin Vinje. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi har en rekke produkter som virkelig gir faghandelen mulighet til å selge. For at faghandelen skal kunne leve i et marked som stadig blir tøffere, med press fra mange alternative måter å handle på, er det viktig å vise ekspertise ute i butikkene, der man skaper opplevelser. Her på IFA-messen har vi aktive demonstrasjoner, hvor mennesker møter mennesker rundt produktene, og dette skaper begeistring. Skal norsk faghandel posisjonere seg samtidig som rammebetingelsene blir stadig trangere, må man bli enda flinkere til å få produktene levende i butikk, sier Vinje.

Kommersiell direktør Paul Accornero sier De’Longhi-gruppen er i sterk vekst, primært i de dyrere segmentene.

Skal norsk faghandel posisjonere seg samtidig som rammebetingelsene blir stadig trangere, må man bli enda flinkere til å få produktene levende i butikk

– Det er her vi har fokus, og veksten skjer både i antall enheter og i verdi. Alle våre tre varemerker, De’Longhi, Kenwood og Braun, er teknologisk avanserte produkter, og vi ønsker å bringe nye, bedre og annerledes produkter til markedet, sier Accornero til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor ser dere den sterkeste veksten?

– Europa er et utviklet marked, men vi har fortsatt vekst her, spesielt i Øst-Europa. Vi øker sterkt i Nord-Amerika, og har gjort det i noen år, og vi vokser i Kina og andre marked i utvikling.

– Hvor store er de tre varemerkene i forhold til hverandre?

– De’Longhi er det største merket, og kaffe representerer like i underkant av 50 prosent av omsetningen. Våre to hovedkategorier er kaffe, der vi er sterkest innen espressobaserte drikker, og kjøkkenprodukter. Kaffe er den største kategorien, og den vokser raskt. Ingen mattilberedning endres trendene svært raskt rundt i verden, så her vokser vi ikke like raskt som innen kaffemaskiner.

Norden er viktig

– Hva med klimaprodukter?

Martin Vinje med De’Longhis konvektorovn HX65L22 (2.300,-) og vifteovnen HFX30C18 (650,-). Begge har keramisk varmeelement og vifte. Foto: Stian Sønsteng

– Dette hører også hjemme under De’Longhi-merket, og selskapets første produkt var en oljefylt radiator. Dette er fortsatt en viktig kategori, men ikke blant de viktigste.

– Ser dere på nye forretningsområder?

– Det gjør vi alltid, når det gjelder produkter som passer inn hjemme hos folk. Det eneste unntaket er profesjonelle kaffemaskiner, der vi for to og et halvt år siden ble hovedaksjonærer i det sveitsiske selskapet Eversys, men hovedfokuset vil fortsatt være kaffe for hjemmet. Når det gjelder kjøkken og klima handler det utelukkende om produkter for privatmarkedet sier Accornero.

– Dere lisensierer også ut De’Longhi-merket, det er ikke lenge siden Elkjøp kom med dette merket på noen av sine egne hvitevarer?

– For svært mange år siden solgte De’Longhi-gruppen den delen av virksomheten som drev med hvitevarer til Fisher & Paykel, og de fikk også rettigheten til De’Longhi-merket i denne kategorien. Vi lisensierer ikke ut varemerkene våre, og det du viser til er basert i den gamle avtalen med Fisher & Paykel.

– Hvilken posisjon har det nordiske markedet i De’Longhi-gruppen?

De’Longhi produserer Nespressos toppmodell Gran Lattissima, og på IFA viser de denne sammen med De’Longhi Distinta Moments-serien. Foto: Stian Sønsteng.

– Denne regionen, som hos oss også inkluderer Polen, Tsjekkia og Slovakia, vokser raskt. Historisk, også takket være bidraget fra Martin (Vinje, red. anm.), har vi vært svært sterke med Kenwood i Norden, og denne posisjonen beholder vi. I fremtiden vil vi utvikle kaffe på toppen av dette, siden dette markedet er stort i Norden. Norden er absolutt viktig for oss, selv om markedet ikke er like stort som Nord-Amerika eller Kina.

Et design-smykke

– Hva med partnerskapet med Nestlé-gruppen?

Vi ikke bare selger og distribuerer produktene i mange marked, vi produserer dem også, og vi trekker veksler på hverandres ekspertise

– Vi har et svært langt og godt forhold. Vi ikke bare selger og distribuerer produktene i mange marked, vi produserer dem også, og vi trekker veksler på hverandres ekspertise, sier Accornero.

Dette partnerskapet vises også frem i De’Longhi-gruppens utstillingsområde på IFA. Her står Nespressos toppmodell Gran Lattissima, som er produsert av De’Longhi, utstilt sammen med De’Longhi Distinta Moments-serien, i samme stil.

– I Norge er komfortprodukter veldig viktig, og en av mine personlige favoritter er konvektorovnen HX65L22. Basert på mine erfaringer med flyttbar varme mener jeg dette må være det beste som er konstruert; en frittstående varmeovn som bruker keramiske varmeelementer, som er noe av det sikreste som finnes, og som ikke forbrenner verken støv eller husdyr. I tillegg har den en vifte som hjelper til med å fordele luften, og man har altså her en varmeovn som har de samme fordelene som en oljefylt radiator, men med et mye mer smekkert design, sier Vinje.

Han trekker også frem en liten vifteovn; HFX30C18.

På IFA viste De’Longhi rundt 20 av de totalt 30 utstyrsdelene som finnes til Kenwoods kjøkkenmaskiner. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette er et smykke med italiensk design, med et keramisk varmeelement, som er et fint tilleggsprodukt foran TV-stolen eller under skrivepulten.

Når det gjelder Kenwoods kjøkkenmaskiner, vises også på IFA de eksisterende toppmodellene Chef XL Titanium og Cooking Chef.

Kenwoods tilbehør

Stavmikseren Braun Multiquick 9 kommer i høst med flere ulike utstyrspakker. Foto: Stian Sønsteng.

– Førstnevnte har en effekt på hele 1.700 watt. Det mest utrolige med disse maskinene, og en viktig årsak til at vi år etter år er ubestridt markedsleder til tross for at konkurransen er blitt betraktelig styrket, er det utrolige utstyrsvalget. Her kommer vi hele tiden med nye deler tilpasset nye behov hos forbrukerne. I dag har vi over 30 utstyrsdeler som kan utføre over 60 funksjoner på kjøkkenet. Vi ønsker derfor å kommunisere hvordan en Kenwood-kjøkkenmaskin er et kraftsenter, som i prinsippet er den eneste man trenger, takket være tilbehøret. Det seneste vi er kommet med er en ravioli-tilsats som settes på frontuttaket, samt en smoothie to go-tilsats man kan ta med seg i bilen på vei til arbeid, en spiralkutter og en slow juicer. Til og med en food processor har vi! Dette er et unikt produkt, som jeg vil hevde er det beste på markedet, selv om det er et tilbehør til våre kjøkkenmaskiner, sier Vinje.

Han mener Kenwood-tilbehøret gir gode muligheter for handlerne.

De’Longhi-gruppens motivasjon, vilje og evne til å investere i faghandelen og produkter for faghandelen er sterkt tilstede

– Når man får kommunisert hvilke muligheter som ligger her, bygger man opp en lojalitet som gjør at forbrukerne kommer tilbake til butikken for å komplettere maskinen de først kjøpte. Hvis man gir bort en kjøkkenmaskin til jul, har man gavene klare mange merkedager fremover.

Hos De’Longhi møttes de IFA-besøkende rundt gruppens produkter. Foto: Stian Sønsteng.

Braun siden 2012

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Varemerket Braun tok De’Longhi-gruppen over i 2012.

– Dette er tysk design og teknologi, og man har utviklet en serie stavmiksere som er helt unike. Multi-Quick har en tyskprodusert motor på 1.000 watt, med unike fordeler som barnesikring og det aktive bladet som gjør at man kommer seg helt ned i bollen. Denne er allerede blitt kokkenes favoritt, i en kategori som har vært veldig presset med mange konkurrenter, og er stolte over at denne serien har fått en såpass dominant rolle i handelen. Multi-Quick MQ9 ble lansert for en stund siden, og vi vil ut over høsten komme med flere varianter basert på det samme konseptet, med ulike tilbehørspakker, sier Vinje til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilke muligheter ser du for det at De’Longhis produkter representerer for handelen?

– Den norske bransjen er i ferd med å bevege seg oppover i pris og kvalitet. Det fine med våre sterke og internasjonale merkenavn, som både har vilje og evne til å investere i innovative produkter, er at vi har en rekke spennende prosjekter i ermet som vil lanseres fremover. De’Longhi-gruppens motivasjon, vilje og evne til å investere i faghandelen og produkter for faghandelen er sterkt tilstede, så jeg ser definitivt positivt på fremtiden, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS