Ekteparet Kristin Hansson og Ståle Andersen leder i dag firmaet og forteller at Canton høyttalersystemer fortsatt vil være et hovedmerke.

SER ETTER NYE VEIER

– Det er en styrke og ha en fot i flere leire, men vi ser likevel etter nye retninger for firmaet fremover.

Det sier dagens lederpar, Kristin Hansson og Ståle Andersen. Ståle er daglig leder og Kristin markedssjef.

– Vi henvender oss på mange måter til en litt annen bransje enn tidligere. De viktigste kundene våre er ikke lenger «radiohandleren på hjørnet», men store aktører innen elektronikk-kjeder, installatører og AV-bedrifter. Det gir oss flere ben å stå på, men vi går uten tvil inn i en stadig tøffere verden forretningsmessig sett.

Det sier Ståle Andersen. Han begynte i firmaet i 1998. Kona Kristin har vokst med Njål Hansson AS, men begynte i sin første stilling i 1993. Paret har kjent hverandre i mer enn 20 år og har i dag tre barn som kanskje er neste generasjons ledere.

– Kundene våre blir større og presset på priser øker. Det er en kamp, og vi må stadig være klar til å veksle fra en stor kunde til en konkurrent, sier Kristin Hansson.

Ståle Andersen legger også vekt på at man stadig må være dyktig på produkter og ha evnen til å sjonglere med riktige priser.

Trådløst

Andersen bekrefter at Canton fortsatt vil være et ledende merke i firmaet. Samtidig er ledelsen stadig på utkikk etter nye produktgrupper som kan bety flere ben å stå på.

– Tenker dere da for eksempel på video- og telekomprodukter?

– Nei, foreløpig tenker vi ikke i disse retningene. Vi ser heller på muligheter for å utvide engasjementet og produktområdet innen trådløse løsninger, sier Andersen.

De siste årene har firmaet også markedsført hifi-møbler av merket Spectral. Strategien videre er å snevre inn på utvalget produkter innen de mindre merkene og konsentrere seg stadig mer om hovedmerkene. Selv om totalmarkedet for tung hifi stadig går litt nedover i Norge, forteller Andersen at firmaet har greid å øke omsetningen i dette segmentet de siste par årene. Canton-salget er en hovedårsak til dette.

– Når det gjelder småelektrisk og hvitevarer har vi så vidt vært innom dette feltet med såkalte packs, eller tilbehørsløsninger i småforpakninger. Det vil vi imidlertid holde oss unna, sier Kristin Hansson.

Firmaets ledere sier de vil tone ned engasjementet på tilbehørsmarkedet. Her møter de få og store konkurrenter, og for å være aktør må man ha et komplett produktutvalg. I tillegg må man ha de store kjedene med på laget. Det vil i så fall også si en stor forandring av dagens organisasjon og er ikke et tema.

Kunnskap

Firmaets engasjement innen lydinstallasjoner og AV-løsninger krever spesialkunnskaper. To ansatte tar seg i dag av disse oppgavene. Ledelsen ser ikke bort fra at engasjementet kan bli utvidet inne dette feltet.

– Her er det fortsatt store muligheter, tror vi. Det gjelder for eksempel lydsiden av videokonferanser. Vi prøver å komme inn i rettslokaler og være bort i mot en totalleverandør, sier Andersen.

– Vil dere bevege dere inn på sikkerhets- og alarmmarkedet?

– Nei, det vil vi foreløpig ikke, heller være komplett på store møterom.

Njål Hansson AS er trolig en av Norges største leverandører av lerret. Det fine med denne gruppen er at produktene ikke går ut på dato. Utvalget spenner fra enkle modeller til avanserte motorstyrte løsninger.

– Her er mange installasjonsfirmaer kunder hos oss. Vi er i stand til å levere det meste på kort varsel og kan tilby eksempelvis spesialtransport. Dette er typiske produkter for firmaer og skoler, sier Kristin Hansson.

Nå tenker ledelsen på de 40 kommende årene og ser klart at internett vil være en viktig distribusjonskanal også for Njål Hansson AS. I dag går om lag 30 prosent av firmaets omsetning gjennom nettbutikken, foreløpig kun til profesjonelle kunder.

Firmaet har hatt fire logoer i sin 40-årige historie. Dette er den nyeste.
Til toppen