Skjermdump fra Sibas applikasjon ”Den store prisjakten”. Foto: Siba

SIBA JAKTER PRIS HOS KONKURRENTENE

Siba lanserer en mobil-applikasjon der de ber kundene ta bilde av produkter som er dyrere hos konkurrentene.

Bildene samles på nettstedet denstoreprisjakten.no, og hver uke trekker kjeden ut et gavekort på 3.000 kroner blant dem som deltar.

– Det er svært enkelt å delta i konkurransen. Man laster ned appen, som finnes for både Android og Apple. Deretter besøker man en av våre konkurrenters fysiske butikker, finner et produkt som er dyrere enn hos Siba, tar et bilde av prisskiltet og last det opp via appen, sier Victor Bengtsson, landssjef Siba Norge, i en pressemelding.

Hos de fleste kjedene kan samme vare fortsatt ha ulik pris i butikk og på nett

Lik pris i butikk

Den store prisjakten er ifølge Siba et tiltak for å øke transparensen i det norske markedet for forbrukerelektronikk. Den svenske kjeden innførte i sommer en ny prispolitikk, der forskjellen mellom butikkpris og nettpris ble fjernet.

– Mange nordmenn sammenligner i dag priser før de handler, via hjemmesider eller prisguider, men via butikkbesøk kan man oppdage et skjevt bilde av prissituasjonen. Hos de fleste kjedene kan samme vare fortsatt ha ulik pris i butikk og på nett. Dessuten kan prisene ofte variere fra butikk til butikk i samme kjede, heter det i pressemeldingen.

– Vi vil at vår nye app bidrar til at norske forbrukere blir mer prisbevisste og at de tar seg tid til å gjøre en prissammenligning før de handler. I Siba er vi stolte over å kunne si at alle kunder alltid får samme lave pris, sier Bengtsson.

Applikasjonen er utviklet i samarbeid med det produksjonsselskapet X-com. ”Den store prisjakten” pågår fra 5. desember til 27. januar.

Elkjøp jakter selv

Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic ønsker ikke å kommentere Sibas prisjakt spesielt, men sier på generelt grunnlag at kjeden opplever at kundene som handler forbrukerelektronikk er svært prisbevisste.

– Elkjøp har i alle år hatt som mål at vi skal tilby de beste prisene i markedet, og det har vi fremdeles. Det finnes en rekke verktøy for å orientere seg som pris, og 80-90 prosent av våre kunder gjør dette før de handler. Vi legger mye ressurser i å ha god oversikt over prisene i markedet slik at vi kan tilby våre kunder de beste prisene, sier Indresøvde til fagbladet Elektronikkbransjen.

Victor Bengtsson, Norgessjef Siba Norge AS
Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic.
Til toppen