SJEFENES MOBILDISPUTAS

Paneldebatten på Gulltasten 2008 kunne minne litt om en ”battle” i ren Eminem-stil.

I utgangspunktet skulle det handle om at prisene gikk mot null innen telebransjen, noe rådgiver Njål Berge i Opinion hadde ymtet frempå i forkant av paneldebatten. Det ble i stedet en ”showdown” mellom de ulike operatørsjefene, hvor de spydige kommentarene etter hvert haglet fra ale kanter.

Paneldebatten var en del av det faglige programmet under Gulltasten, som ble arrangert på Chaeau Neuf i Oslo 30. oktober.

Deltakerne på debatten var Ragnar Kårhus fra Telenor, August Baumann fra Netcom, Haakon Dyrnes fra Tele 2, Øistein Eriksen fra One Call, teleanalytiker John Strand fra Strand Consult, og nevnte Njål Berge fra Opinion. Ordstyrer var redaktør Stian Sønsteng i Fagbladet Elektronikkbransjen.

Høflig entré

Debattantene entret scenen på Château Neuf og hilste høflig på hverandre, før de plasserte baken på hver sin barkrakk. Mens sjefene fikk tilpasset mikrofonene sine, fikk rådgiver Njål Berge i Opinion ordet først.

– Det er utrolig vanskelig å drive store butikker om dagen. Man må enten levere et godt resultat måned etter måned, eller så må man kutte kostnader, innleder Berge.

Iphone, Iphone, Iphone

Et drøyt minutt senere dreide debatten seg om den populære Iphone – som for øvrig ble stemt frem av folket som Årets mobil – og hvorvidt det var lønnsomt for Netcom å selge denne mobilen.. Administrerende direktør August Baumann i Netcom, ble spurt om hvor mange Iphones de hadde solgt til nå.

– Jeg har ikke lov til å si det. Men jeg kan si at en gjennomsnittlig Iphone-kunde bruker 30 ganger så mye data som andre mobilbrukere, svarer Baumann.

– Jeg har ennå ikke møtt en operatør som sier at de tjener penger på Iphone, skyter teleanalytiker John Strand i Strand Consult inn.

– Vi har 3.000 Iphone-brukere i vårt nett, konstaterer administrerende direktør Øistein Eriksen i One Call, til brølende applaus fra høylytte One Call-representanter i salen.

Og det er nå det hele begynner:

– Vi i Telenor har 10.000 Iphone-brukere, sier leder for Telenor Norway, Ragnar Kårhus.

– Selv om Telenor ikke har Iphone, synes vi det er positivt at Apple har kommet med Iphone, legger han til, i et forsøk på å få debatten opp på et seriøst nivå igjen.

Lavpriskrangel

Det lyktes Kårhus imidlertid ikke med. Når ordstyrer Stian Sønsteng stiller spørsmål om hvorvidt det går an å tilby gratisminutter og fri SMS, braker det løs mellom One Call og Tele 2, som begge har tilbudt dette til sine kunder i 2008.

– Grunnpakken kan godt være gratis. Det folk må forstå er at kvaliteten er like bra hos de små operatørene. Vi kommer snart med nye datapakker – egne ”redningspakker” til det norske folk, hevder Eriksen i One Call, igjen til massiv jubel fra One Call-gjengen.

– Har ikke One Call satt opp prisene for alle sine kunder, da? Spør administrerende direktør Haakon Dyrnes i Tele 2 lurt, og en større del av salen humrer godt.

– Vi måtte ta gratispassasjerene. Du ser jo hvilke kunder du henter fra oss. Vær så god!, svarer Eriksen i One Call, tydelig uforberedt på spørsmålet fra Tele 2-sjefen.

Pris på mobil

Ordstyrer Sønsteng avbryter de to operatørene, og spør i stedet om hva de tror er viktigst for en mobilkjøper – mobilen eller abonnementet?

– Ofte er telefonen viktigere enn abonnementet, svarer Dyrnes i Tele 2.

– At man betaler full pris på telefonen, eller at man betaler avbetaling på telefonen, kommer til å bli mer vanlig, tror Strand i Strand Consult.

En bjørnetjeneste

Tilbake til at prisene går mot null.

– Det kan være en bjørnetjeneste. Med billig telefoni, blir det ikke penger igjen til å bygge infrastruktur. Her skal det være trygghet, dekning og stabilitet, sier Berge fra Opinion.

– Njål, du kan ikke nok om bransjen. Man trenger nemlig ikke mange marginene for å få råd til infrastruktur, svarer Eriksen fra One Call.

Han sier videre at One Calls moderselskap MOBILE Norway – rå latter i salen – klarer det utmerket med små marginer. Det er selvsagt Network Norway som står bak One Call, men Eriksen slipper unna spydige kommentarer fra de andre debattantene, merkelig nok.

Viktigst i tiden framover

Avslutningsvis ble debattantene spurt om hva de tror blir mest viktig i tiden fremover.

– Vi skal bygge nytt nett med Network Norway og One Call. Det er svært viktig for oss å få egen infrastruktur, sier Dyrnes i Tele 2.

– Kundene våres ønsker god kvalitet, dekning, mobilt bredbånd – der de er. Folk bruker mobilen mer, og vi ser på Iphone-lignende tjenester, sier Kårhus i Telenor.

– Data. Det er det som eksploderer. LTE kommer, og Telenor og Netcom har lisens. Fokuset vårt er på data, sier Baumann i Netcom.

– Gratis SMS og minutter. Riktige priser, mener Eriksen i One Call er viktigst.

Men vi blir til slutt minnet på en ting;

– Bransjen står stille. Norge er ikke lenger et foregangsland innen telebransjen, slik de en gang var. Nå kopierer de i stedet andre, avslutter den danske teleanalytikeren John Strand.

  

ÅRETS…

Mediehuset Digital og Mobilen.no står bak det årlig arrangementet som nå har endret navn fra Mobilgallaen til Gulltasten, med One Call, Sony Ericsson og Telenor som hovedsponsorer. Det ble delt ut 15 priser, deriblant de nye kategoriene Årets Multimediemobil, Årets Tilbehør og Årets Operatør.

Mobil – Apple Iphone 3G

Multimediemobil – Nokia N96

Musikkmobil – Sony Ericsson W980

Kameramobil – Sony Ericsson C905

Designmobil – HTC Touch Diamond

Businessmobil – Sony Ericsson Xperia X1

Tilbehør – Sennheiser BW900

Forhandler – Telehuset Solheimsviken

Nettforhandler – Telenor.no

Operatør – Tele2

Operatørtjeneste – Telenor Mobilt Bredbånd – Fri BrukInnholdstjeneste – Netcom MMS 2 Facebook

Nyvinning – Apple Iphone 3G

Kundeservice – Telenor

Hederspris – Bjørn Amundsen, Telenor

HEDERSPRIS TIL AMUNDSEN

Årets hederspris gikk til Bjørn Amundsen i Telenor. I begrunnelsen heter det:

En person som er veldig godt kjent i denne bransjen. Amundsen er nesten religiøst opptatt av mobildekning og har mye av æren for at Telenor har et så godt nett. Få personer har den samme geografikunnskapen om vårt langstrakte land, og kan konkurrere med hvilken som helst GPS. Han vet om det er mobildekning helt ned på enkeltadresser, og kan i noen tilfeller fortelle de som bor der om de har best dekning i stua eller på soverommet. Med over 200 reisedager i året blir det blir mye bilkjøring, men han har selskap av mellom 10 og 15 aktive mobiltelefoner. På tross av reisevirksomheten er Bjørn Amundsen alltid meget tilgjenglig.

Powered by Labrador CMS