Sony fornøyd med å være den tredje leverandøren

– Vi skal ikke gå etter de to store ennå, men være den tredje leverandøren på speilrefleks.

Det sier nordisk produktsjef Stian Normann-Arvesen i Sony. Mens Sony var fraværende på IFA, stilte de sterkt på Photokina. Fokus var på speilrefleksen Alpha 100 med et stort utvalg opptikk, samt høyoppløste videokamera og en GPS-enhet som gjør det mulig å se feriebildene på en helt ny måte.

– Mottakelsen av Alpha har vært enorm. Vi har solgt langt mer enn forventet, og vi arbeider med å få tak i nok produkter. Heldigvis ser det ut til vi får fri tilgang fra oktober, sier Normann-Arvesen.

Han anser folk flest som potensielle kjøpere av Alpha.

– Speilrefleksmarkedet har økt enormt, med 65 prosent i løpet av første halvår. Det betyr at Alpha ikke bare er for den profesjonelle.

– I hvilke kanaler selger dere Alpha?

– I vanlig l yd og bildebutikker som Expert, i fotokjedene som hos Japan foto og Elite, og via nettbutikkene. Alpha skal distribueres bredt.

– Hit til Photokina kommer fotoentusiastene og bransjefolk. Hvordan reagerer disse på Alpha?

Tøffe Sony

– De synes Sony er tøffe som tør si høyt at vi skal være nummer tre på speilrefleks. Vi skal ikke gå etter de to store ennå, men være den tredje leverandøren og et godt alternativ for konsumentene. Vi kommer med ny teknologi som setter de andre litt på pinebenken; innebygd bildestabilisator, vår uslåelige batterikapasitet og det nye antistøv-systemet som flere har kommet med i ettertid.

– Sony kjøpte patentene da Konica Minolta ble lagt ned. Hvor mye av denne teknologien er det i Alpha?

– Alpha er et Sony-kamera, og vi har brukt det beste innen elektronikk fra Sony; skjermteknologi, batterilevetid og bildebehandlingsprosessor. Fra Konica Minolta har vi tatt med oss optikken, der vi har hatt en god del å lære, samt det rent kameramessige som fungerte hos Konica. Det som gir oss de største salgsargumentene er Sony-teknologi, men rundt 40 prosent av kameraet stammer fra Konica Minolta, sier Normann-Arvesen.

På IFA viser Sony frem et stort utvalg optikk til Alpha. Normann-Arvesen sier det er viktig for Sony å gjøre nettopp dette.

– Vi må ha et komplett sortiment. Uten dette, ville vi ikke fått troverdighet her på Photokina hvor fagmiljøet er tungt. Hadde vi stått her bare med de to objektivene det er vanlig å selge til kameraet på Expert, ville ikke det gitt et bilde av oss som en seriøs aktør som mener noe med dette.

– Hvor viktig er det for Sony som en tradisjonell elektronikkleverandør å tekkes fotomiljøet?

– Det er helt i tråd med at vi har arbeidet med foto i mange år. På verdensmarkedet har vi 23 prosent markedsandel innen foto, og dette er en hjørnestein i Sony. At vi nå produserer speilrefleks topper sortimentet vårt.

– Hvordan tror du utviklingen vil være i styrkeforholdet mellom kompaktkamera og speilrefleks?

Snevrere kompakt

– Kompaktkameraene kommer til å bli en snevrere gruppe med lavere priser. Fotoentusiastene kommer til å gå bort fra de større zoom-kameraene med fast optikk, fordi speilrefleks nå kommer såpass langt ned i pris. Det vil lønne seg å kjøpe speilrefleks med bedre funksjonalitet, og eventuelt ha et lite kompaktkamera ved siden av. Jeg tror vi kommer til å miste mangfoldet i kompaktklassen, sier Normann-Arvesen.

Sony viser mange høyoppløste produkter på både kamera- og skjermsiden på Photokina. Normann-Arvesen mener overgangen fra standard til høy oppløsning allerede er kommet langt.

– Folk har kjøpt HD-klare flat-TVer i bredformat i mange år, og blir skuffet hvis man bruker et kamera med standard oppløsning. Vi har teknologien og muligheten til å levere full HD til hjemmekonsumenten, og kommer ganske snart til å se den samme overgangen som v i så fra VHS til DVD. HD er det nye gjeldende formatet, og det blir feil å selge kunden noe dårligere, sier Normann-Arvesen.

Han mener butikkselgerne kan gjøre en bedre jobb med å selge HD-produkter til kundene som i dag etterspør vanlig oppløsning.

– Om man ikke allerede har en høyoppløst skjerm, skal minnene deles med andre og i hvert fall sees på høyoppløste skjermer i fremtiden. Bransjen er dessverre ikke flinke nok til å fortelle dette til forbrukeren. Det handler gjerne om å få varene fort ut av butikk, uten at man tenker på at produktene henger sammen, sier Normann-Arvesen.

Ny GPS-dings

På Photokina fikk Sony mye oppmerksomhet rundt et GPS-produktet GPS-CS1. Dette er en dings utviklet av Sony som til enhver tid holder styr på hvor brukeren befinner seg til hvilket klokkeslett. Når denne og et kamera med synkronisert tidskode koples opp mot datamaskinen, vil programvaren gjøre det mulig å se på Googles kartverk nøyaktig hvor du sto da du tok bildene. Bildene vises i liten eller stor versjon på kartet.

– Vi ser mange muligheter for produktet, og er allerede blitt kontaktet av kunder som ser nye bruksmuligheter; det være seg eiendomsmeglere, politi, vektere og andre som vil dokumentere hvor de har vært og hva de så. Dette gir en helt ny dimensjon når du skal se feriebildene, og du kan manøvrere deg rundt på de ulike stedene du har besøkt på kloden. GPS-CS1 er en Sonyutviklet standard, og programvaren vil fungere sømløst med våre kameraer. Men alle kamera som inneholder en kilde med riktig tidsformat vil kunne brukes, sier Normann-Arvesen.

– I Alpha 100 har Sony valgt å bruke Compact Flash som minnekortformat, og GPS-CS1 kan brukes sammen med andre kameraer. Tyder dette på at Sony er i ferd med å gå bort fra proprietære løsninger?

– Nei. Men ved at våre produkter kan brukes sammen med andres, kan flere bli kjent med Sony og kan kanskje snus hodet deres ved neste kjøp.

Powered by Labrador CMS