SOUNDGARDEN I SKJÆRGÅRDEN på sin årlige kjedesamling

– Dette har ikke vært noen gullgruve, men vi har tjent penger alle år unntatt i fjor.

Jan Inge Solheim, som eier Soundgarden, har klokkertro på at kjeden han var med å etablere i 1994 skal bli en lønnsom investering. Kjeden het inntil 1. juni i fjor HiFi Center-kjeden, og består av 16 kjedeeide butikker fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør – i tillegg til nettbutikken. Med stort og smått utgjør kjeden 38 årsverk fordelt på 65 ansatte.

– Hittil har ikke virksomheten generert den store kontantstrømmen, men Soundgarden kommer til å ha en bra inntjening etter hvert som markedet normaliserer seg, sier Solheim.

Vi møter ham på familiestedet på Nedstrand i Ryfylke, mellom Stavanger og Haugesund. Her har han for ellevte år på rad invitert kjedens ansatte til kursing og kosing.

– Vi har vært i en kontinuerlig oppbyggingsfase, og fremstår i dag veldig forskjellig fra det vi gjorde i starten. Det har vært en utfordring å tilpasse seg stadig endrede markedsforhold, men vi har stor tro på konseptet vi har utviklet, sier Solheim.

Kjedesamlingen er en oversiktlig affære med 40 deltakere fra kjeden, enkelte leverandører og foredragsholdere. De siste årene har samlingen vært kombinert med et besøk på Sildajazzen i Haugesund.

Sjefen griller

– Det er viktig at folk som arbeider hos oss ikke skal føle at de er ansatt i et vanlig firma, men at vi er en stor familie, sier Solheim som selv er grillkokk for sine ansatte.

En av leverandørene som av og til har vært med på disse årlige samlingene, er Roar Olafsen. Har var salgssjef hos Pioneer, og ble hentet inn som daglig leder omtrent samtidig som den nye profilen ble lansert.

– Det er de siste to og et halv til tre årene investert store summer til å bygge om alle butikkene til livsstils- og opplevelsessentre, for at kjeden skal skille seg ut fra det evige sammensuriumet av lokale hifi-varianter og klubber, sier Olafsen.

Det var hans forgjenger, Anders Ertzeid, som gjennomførte profilendringen.

– Da alle investeringene var tatt kom finanskrisen flagrende, noe som har gjort at vi har vært nødt til å foreta justeringer og finne et langt lavere kostnadsnivå, sier Olafsen.

Solheim supplerer:

God egenkapital

– Vi gikk i minus i fjor. Ikke noe dramatisk, men det er første gang det har skjedd. Vi har et berettiget håp om å gå i pluss i år, med mindre det kommer en ny finanskrise. Vi har lagt et veldig godt grunnlag for normal drift når markedet normaliserer seg, med en merkevare og et driftskonsept som er veldig robust. Slik sett er det også kommet noe godt ut av finanskrisen, i og med at man får kostnadstilpasset ting man ikke trodde man behøvde å stramme inn på.

Solheim karakteriserer helsetilstanden til Soundgarden som god, med en egenkapital på 13,4 millioner kroner.

– Dette er mye i et relativt lite selskap som vårt, og vi kommer ikke til å tære på den i år, sier Solheim.

Kjeden omsatte for 136 millioner kroner i 2008 og forventer noe i nærheten i år.

– Er dere fornøyd med posisjonen Soundgarden har som varemerke?

– Merkekjennskapen er en utfordring. Vi hadde ikke forutsatt finanskrisen, og det var lagt opp et markedsføringsløp som vi har vært nødt til å nedjustere kraftig, sier Olafsen.

Jan Inge Solheim er 56 år gammel og utdannet bygningsingeniør. Han var med å etablere hodejegerselskapet Intersearch, og har bygd seg opp en formue gjennom valuta-, aksje- og eiendomshandel. For ti år siden bestemte han seg for å arbeide halv tid, og deler av denne bruker han på Soundgarden.

Deler av formuen ligger i selskapet

– Jeg er ikke en vanlig investor, og som eneeier synes jeg det er naturlig at jeg sitter inne med god kunnskap om virksomheten. Spesielt i dårlige tider er det viktig at man har noen inne med langsiktige perspektiver, som kan supplere med kapital som trengs for å drive på et fornuftig vis. Et børsnotert selskap er mer presset. Jeg bryr meg ikke om hva vi tjener neste kvartal og er mer opptatt av hvordan vi gjør det om to år, sier Solheim.

– Hvilke ulemper er det at én person eier hele selskapet?

– En privatperson kan i perioder ha begrensede økonomiske ressurser, og finanskrisen har gjort et betydelig innhugg i likvide midler. Det er betydelige midler i selskapene, og jeg er i kontakt med Roar flere ganger i uken. Det er naturlig siden en del av min formue ligger i selskapet, men en så tett kommunikasjon er ikke riktig når alt går på skinner og kurvene peker til himmels, sier Solheim.

Han understreker at han ikke blander seg inn i den daglig driften, men mener den nære kontakten er hensiktsmessig for at daglig leder skal få muligheten til å lede selskapet med raske beslutningsprosesser.

Så kjapt finanskrisen

– Jeg så med én gang at finanskrisen ikke bare var et blaff, og den 1. oktober i fjor hadde vi allerede iverksatt en betydelig kostnadsreduksjonsplan. Dette er det vanskelig å få gjennomført i selskap med spredt eierstruktur, sier Solheim.

Olafsen mener det er en stor styrke at de to har samme virkelighetsoppfatning.

– Vi orienterer ikke hverandre, men diskuterer løsninger. Prosessen beslutning til gjennomføring er raskere enn når det er mange involverte parter med ulike hensyn, sier Olafsen.

HiFi Center-kjeden startet i 1994 med fire butikker, med utgangspunkt i Oslo HiFi Center der Solheim var inne på eiersiden. I dag har de 16 butikker. Butikkene i Harstad og Molde er lagt ned.

– Hvis vi har startet en butikk og det ikke er driftsgrunnlag, har vi ingen prestisje med å kaste inn håndkledet, sier Solheim.

– Har dere planer om ytterligere etableringer?

– Vi ser selvsagt på dette, men har ingen konkrete steder og datoer å gå ut med, sier Olafsen.

Solheim skyter inn at det burde være mulighet for fire-fem butikker til, i forhold til steder kjeden ikke er dekket.

– Nettsidene våre er den 17. butikken. Dette er primært et markedsføringsmedium, der kundene orienterer seg før de går ned og handler, sier Solheim.

Finnes ikke tilsvarende

– Hva skal kunden finne i en Soundgarden-butikk?

– Når det gjelder produktene starter vi der en del andre kjeder slutter. Dessuten møter man en hyggelig, rutinert og kunnskapsrik betjening som skal ha god tid til kundene, sier Olafsen.

Solheim bruker et bilde fra fotballen:

– Vi er ikke Elkjøp og Expert, og kan ikke slåss på deres hjemmebane. På vår egen hjemmebane er vi derimot sterke, sier Solheim.

Olafsen supplerer:

– Det blir feil når kunden kan mer enn butikkselgeren.

I forkant av navnebyttet oppgraderte kjeden butikkene sine.

– Vi ønsker å reflektere folks hjem, der produktene vises i realistiske innredningssoner, sier Solheim.

Han forteller at de har fått mye skryt for både butikker og profil.

– Vi har utviklet dette selv, og jeg tror ikke det finnes noe tilsvarende til oss – heller ikke utenlands. Våre internasjonale handelspartnere har oppfordret oss til å starte opp i utlandet, men det er ikke aktuelt slik situasjonen er nå, sier Solheim.

Bare én konkurrent

På kjedesamlingen er den eneste kvinnen økonomisjefen i selskapet, og i en Soundgarden-butikk møter man bare mannlig betjening.

– Dette reflekterer interessen for hifi-utstyr. Musikkinteressen er likt fordelt, men når det kommer til kunnskap om tekniske løsninger og produkter er det skjevt fordelt. Hadde vi funnet kunnskapsrike kvinner ville vi ansatt dem på dagen, sier Solheim.

Av de 16 butikkene er det bare sju som har mer enn en fast ansatt. I tillegg brukes det ekstrahjelper.

– Vi har svært dyktige medarbeidere. I vår bransje er personalet nøkkelen til suksess. Hvem som helst av våre gode butikksjefer kunne drevet butikk hvor som helst. Det sier vel også sitt at tre av styremedlemmene i selskapet er butikksjefer i kjeden, sier Solheim.

Solheim og Olafsen mener de bare har en reell konkurrent i Norge; HiFi-klubben.

– De er nesten dobbelt så store som oss, og tyngre i det lavere prissegmentet. Vi henvender oss til et modnere publikum, men samtidig som vi har ulik profil er det overlapp i kundemassen, sier Olafsen.

Trøndersk er konsernspråket

– Hva vil dere si om bransjen generelt?

– Den er svært konjunkturømfintlig og utviklingsstyrt. Når det kommer grensesprengende produkter går alt i taket. I mellomperiodene er det beinhard konkurranse om kundene. Det er ikke slik som innen dagligvare der man årlig øker med tre prosent. Det er i det hele tatt svært vanskelig å styre inntekter og kostnader, sier Solheim.

I sommerboligen på Nedstrand har han et imponerende hjemmekinooppsett. Han har også boliger i Stavanger, Mexico og Spania – alle er godt utstyrt med lyd og bildeutstyr.

– Jeg startet i denne bransjen fordi er genuint interessert i lyd og bilde. Denne interessen har jeg fortsatt. Min andre store lidenskap er golf, og jeg går vel 220 runder i året, sier Solheim.

En god andel av disse går han på sin egen sekshulls golfbane på Nedstrand. Gården ble kjøpt av hans farfar i 1917, og Solheim og familien bodde der selv fra 1996 til 2004.

– Her e det fint, ja! sier rogalendingen Solheim på klingende trøndersk. Av en eller annen grunn er dette blitt konsernspråket. I det minste når de møtes på sine årlige kjedesamlinger.

Jakob Hansen Haugesund

– Kunden hos oss er fra 16 til 60 år med hovedvekten fra 22 til 42 år, og de er selvsagt menn. Vi er bedre enn konkurrentene fordi utvalget er større, og kan levere komplette pakker fra enkel hjemmestereo via multiromsløsninger til hjemmekino i øvre sjikt. Et problem er at mange antar det er dyrt hos oss, men volumet ligger på et vanlig prisnivå. Det er veldig gøy å arbeide i Soundgarden, dette er jo hobbyen min. Kjedesamlingen er det største sosiale arrangementet vårt.

Ivar Haraldstad Oslo/Vika

– Menn fra 25 til 40 år er de typiske kundene våre, enten i etableringsfasen eller litt eldre med grei økonomi. Soundgarden er best fordi vi har kunnskapsrike selgere med kompetanse, og vi mener vi har de beste produktene i markedet i sine prisklasser. Vi kan tilby noe mer, blant annet rettledning og installering. Vi kan bli enda bedre på å selge, og har noe å hente på flat-TV, lagringsmedia og avspilling fra harddisk. Soundgarden er et meget bra sted å arbeide. Det er en unik gjeng med mange ulike personligheter, med god mulighet til videreutvikling.

Emil SerigstadForus

– Vår typiske kunde er en mann mellom 30 og 50 år. Soundgarden er best på lyd og bilde. Vi har bedre kompetanse, har bedre trening og større interesse og entusiasme for det vi holder på med. Vi er veldig flinke til å snakke med kundene, men kan bli bedre til å avslutte salgene. Det er veldig gøy å arbeide i Soundgarden. Du kan gjøre det du interesserer deg for, teste nye produkter, og det er dødskjektå få inn salg.

Johan Aasen Ålesund

– Vi har alle spekter innom butikken vår. Alt fra ungdommer på 16 som skal ha sitt første stereoanlegg til en mann på 60 som kjøper sin siste platespiller. Soundgarden er best på å kunne tilby skreddersydde løsninger for alle kunder, men kan selvsagt bli bedre på utvalg og pris. Kjedesamlingen er årets høydepunkt, og samholdet i kjeden er sinnssykt bra. Jeg arbeider her fordi jeg lever og ånder for lyd og bilde, og gleder meg fortsatt til mandag morgen. Omprofileringen har gitt oss en mer markant posisjon, vi drukner ikke blant alle som heter noe med hifi.

Powered by Labrador CMS