SPEILREFLEKSMARKEDET I ENDRING

Hos Canon tror man ikke filmfunksjonaliteten i nye kompaktkameraer og speilløse systemkameraer blir en trussel for tradisjonell speilrefleks.

– Speilmarkedet har endret seg mye de siste årene. Dette gjelder ikke bare utstyret, men også brukerne. Tidligere var det stort sett far i huset som håndterte de store speilreflekskameraene. Nå brukes de av alle i familien. Samtidig har vi fått nye og lettere modeller med stadig høyere kvalitet, også for videoopptak, sier produktsjef Trond Sliper hos Canon.

For Canon er systemkameraer fortsatt synonymt med speilrefleks, og det blir ikke signalisert om nye typer systemkameraer vil komme fra den japanske produsenten.

– Foreløpig ser vi at hybridkameraene har en veldig liten del av markedet. Derfor er vi usikre på hvor viktig denne typen kameraer vil bli. Uansett ser vi at det blir vist stor oppmerksomhet rundt HD-filming med speilreflekskameraer, sier markedssjef Tor Hjelle.

Han ser funksjonaliteten med filming i full HD som den største endringen som har skjedd med speilreflekskameraene de siste årene, hos alle typer brukere - både amatørfotografer og profesjonelle. I tillegg legger han vekt på at bruken av slike filmer øker i alle typer medier og på ulike digitale plattformer. Det finnes eksempler på at selv spillefilmer er tatt opp med slike kameraer, og det viser en betydelig endring i bruken av speilreflekskameraer, mener Hjelle.

Rammer ikke videokameraer

Mange mener nå at etter hvert som videofilming med stillbildekameraer blir mer og mer utbredt, vil det ramme interessen for tradisjonelle videokameraer. Dette er Canon-lederne ikke enige i.

– Omsetningen av videokameraer viser jo en nedgang, også i Norge. Men vi skal ikke glemme at også videokameraene har utviklet seg enormt teknisk de siste årene. Betydningen av dette vil være stor jo mer vi snakker om opptak i full HD, mener Sliper.

I tillegg legger han vekt på egenskaper som spesialkonstruerte bildebrikker og objektiver og stabiliseringsmuligheter, brukervennlighet og batterikapasitet.

– Tar du mye video med høy kvalitet, vil du fortsatt ha best nytte av et videokamera. I tillegg er de minste videokameraene faktisk mer kompakte enn tradisjonell speilrefleks, sier Sliper.

EOS 60D

EOS 60D er det nyeste kameraet i Canons speilrefleksserie. Det ble presentert i god tid før Photokina.

– Dette kameraet er bygget for kreativitet. Det skal fortelle historie med stillbilder og video i full HD. En av de fineste tingene med 60D er den vridbare tre tommer LCD-skjermen, som skaper stor fleksibilitet i bruken av kameraet, sier Sliper.

Han legger vekt på alle funksjonene kamera har og at det inngår i trenden at moderne speilreflekskameraer har en like viktig funksjon med filming av video som stillbilder. Sliper ser på denne modellen som et typisk kamera for entusiaster. Det kan egne seg for nybegynnere så vel som de som vil ha et meget avansert kamera. På mange måter karakteriserer han det som en enklere versjon av EOS 7D.

EOS 60D har 18 megapikslers bildebrikke og Canons prosessor Digic-4. Det kan ta opp til 5,3 bilder i sekundet. Lysmåleren går fra ISO 100 til 6400 og kan utvides til 12800. Kameraet har samme lysmålersystem som EOS 7D. 60D har også en rekke filtre for å kunne skape spesielle bildeeffekter. Videofunksjonen har full HD bildekvalitet med valgbare bildefrekvenser 30, 25 og 24 bilder per sekund. Kameraet kan også ta 60 og 50 bilder per sekund, men da med kvalitetsstandard 720p.

Prismessig ligger 60D på cirka 10.000 kroner for kamerahuset, og pakkeløsningene med standard optikk begynner på cirka 11.000 kroner.

Nyheter for proffene

Canon hadde på Photokina flest nyheter rettet mot det profesjonelle markedet, blant annet videokameraene XF100 og XF105.

– Vi ser at NRK bruker denne type kameraer fra Canon til å lage reportasjer der de ikke bruker de største og mest avanserte kameraene sine. Det kan også være at de brukes der det er trangt om plassen og ikke minst ved reisevirksomhet, sier Hjelle.

Xeed er betegnelsen på en modellserie av projektorer for gjengivelse i 2D og 3D. De er i hovedsak rettet mot forretningsmarkedet og profesjonelle brukere.

– Men selvfølgelig vil det også være et alternativ for entusiaster som satser på avansert hjemmekino, sier Sliper.

I 3D-oppstilling består et slikt anlegg av to like projektorer med et spesielt filter foran hver av dem. Hver av projektorene sender ut en av de to 3D-kanalene, og filtrene kombinerer signalene til ett 3D-bilde.

– Kvaliteten på disse projektorene gjør at vi kan vise 3D-video i stort format. Selv om lysstyrken taper seg noe gjennom filtrene, er lysstyrken fra de to projektorene til sammen så stor at det gir et godt bilde, selv på storskjerm, sier Sliper.

Slike løsninger mener Sliper vil være mest interessante i bedriftssammenheng, men han ser ikke bort fra at det også kan brukes av hjemmekinoentusiaster, selv om prisen blir høy. Også denne 3D-løsningen er basert på bruk av 3D-briller. Sliper ga ingen signaler om at det vil komme enkeltstående 3D-projektorer fra Canon foreløpig, heller ikke om det vil bli rimelige projektorer tilgjengelig på forbrukermarkedet. Prisene på projektorene i Xeed-serien ligger mellom 50.000 og 100.000 kroner per stykk. Projektorene er i salg på europamarkedet, og vil også komme til Norge.

Powered by Labrador CMS