Daglig leder Birger Steen Ottesen (t. h.) og kjedeleder Per Johan D. Waag i Elite Foto. Foto: Stian Sønsteng

STÅR STØDIG SOM EN TRIPOD

Når Elite Foto sier de står stødig på tre ben; bildeprodukter, rammer/album og fotoutstyr, er det fristende å se for seg en tripod.

Vi møter daglig leder Birger Steen Ottesen og kjedeleder Per Johan D. Waag i Elite Foto på IFA-messen i Berlin. De har nettopp lansert en app til smarttelefoner, og er på messen for å tilegne seg mer kunnskap om hva som skjer i mobilbransjen.

– Mens det selges 70.000 kamera i året i Norge, er tilsvarende tall mobiltelefoner 2,1 millioner. Siden de fleste bildene tas med mobiltelefoner, må vi sørge for at vår nye mobil-app blir brukt. Dette er en enkel app, der kundene bestiller bildene og etter 30 til 60 minutter kan hente bildene i en av butikkene våre – eller få dem sendt hjem, sier Steen Ottesen.

I 2014 reiste vi oss igjen, vi ble friskmeldt, og i 2015 går det meget bra for både butikkene og for kjeden sentralt

– Er dere ikke lovlig sent ute med en slik app?

– Egentlig er vi tidlig ute. De fleste andre som tilbyr app-løsninger leverer bildene per postordre. For dem som ønsker topp kvalitet raskt, er vi de første. Det er ingen som tilbyr raskere kopiering av mobilbilder på ekte fotopapir enn oss. Det kan gå så kjapt at fra du trykker bestill, er ordren ferdig i butikken før du rekker å komme deg dit, sier Waag.

– Hvordan er prisene via appen sammenlignet med de andre løsningene deres?

– Det er samme prisstruktur fra internett, kiosk i butikk og app. Faktisk er det litt billigere fra appen hvis det er små ordrer, fordi det her ikke er noen minstepris, sier Waag.

 

Friskmeldt i fjor

Elite Foto har 44 butikker i Norge. Steen Ottesen og Waag legger vekt på at kvaliteten i butikk-labene er den beste på markedet.

– Mange kunder skriver ut bildene sine hjemme, kanskje på blekkskrivere. Her er det liten garanti for holdbarhet, der lys raskt påvirker bildene slik at de blekner og blir dårlige. De senere årene har rask kopiering vært synonymt med annen teknologi enn den tradisjonelle mørkeromskopieringen. Våre butikker bruker våt-laber, med sølvbasert kopiering som vi kjenner fra de gamle mørkerommene, som gir en holdbarhet på flere hundre år. Vår app kombinerer altså den nyeste mobilteknologien med det gamle fotofaget. Ingen av oss er villige til å kopiere bildene våre på nytt om åtte, 15 eller 20 år. Da er kanskje bildefilene utilgjengelig. Det å få laget skikkelige papirkopier som holder i veldig mange år, gjør du én gang, sier Waag.

Steen Ottesen forteller at det for tiden går bra med Elite Foto.

– Det er det artige. Man snakker om at det går dårlig med fotobransjen, og vi har også hatt noen år som ikke har vært så gode. Men i 2014 reiste vi oss igjen, vi ble friskmeldt, og i 2015 går det meget bra for både butikkene og for kjeden sentralt, sier Steen Ottesen.

 

Impulskunder i senter

– Hvor ligger de fleste butikkene deres; i kjøpesenter eller ute på gateplan?

– De senere årene har antall butikker på gateplan blitt veldig redusert, og det er stort sett kjøpebutikker igjen. Det har nok også å gjøre med muligheten for impulskjøp. De fleste bestiller bilder eller kjøper et kamera planlagt, men i kjøpesentre får man i tillegg mange impulsbesøk. Den menneskelige kontakten, når ting er blitt så teknisk, er viktig. Vi opplever pussig nok at mange kunder takker butikkpersonalet for at de fortsatt er der. Dette med foto er ikke superenkelt for alle, sier Waag.

– Deres 44 butikker er et riktig antall?

– Det var 600-700 fotobutikker i Norge for veldig mange år siden, nå er det kanskje hundre igjen, så vi føler vi dekker en god del av landet. Vi har også en enkel nettbutikk på kamera, og nå også en avansert og fin en via appen på bilder, sier Steen Ottesen.

– Vi ønsker oss flere butikker, og er i dag mer enn på lenge bedre i stand til å ta mot nye medlemmer, sier Waag.

 

De yngre vil ha papir

– Hva kjennetegner de 44 Elite Foto-butikkene?

– De satser like bredt på kopiering og bildeprodukter, med miksen av det som produseres lokalt og det man får fra større leverandører, som et stort utvalg rammer og album som gjør at kunden kan få bildet sitt i en form som gjør at det blir varig. Det være seg et bilde på veggen eller i et album i bokhylla. Samtidig er det stor pågang etter fotoutstyr og –tilbehør. Selv om kameramarkedet har endret seg vesentlig og mobiltelefonen har tatt over, satser mange av våre medlemmer godt på kameraer fortsatt. Det gjør at man står stødig på tre ben, selv om utviklingen varierer i de ulike varegruppene. Vi ser at folk er opptatt av å ta vare på bilder. Man kunne for noen år siden tro at digitale fotorammer skulle ta over alt, at alt skulle over på skjerm, men slik er det ikke. Det ser man på bølgen av Instax- og Polaroid-kamera, der mange ønsker bilder på papir. Den yngre generasjonen omfavner papirbilder, og vi ser på etterspørselen at dette har fått en liten renessanse. Derfor lanserer vi en app som gjør det enda enklere å få papirkopier fra det det kameraet de fleste bruker oftest, mobiltelefonen, sier Waag.

Til toppen