LG viste verdens tynneste OLED-TV, på 2,9 millimeter. Den koreanske produsenten tror vi vil se OLED-TVer på 47 tommer i butikkene om et par år. Foto: Stian Sønsteng

STILLE FØR OLED-STORMEN

LG var de eneste som viste OLED på årets IFA. Er det stille før OLED-stormen, slik det var med 3D på fjorårets messe?

På fjorårets messe var Panasonic de eneste som fokuserte på 3D. Mens de andre viste prototyper, slik de hadde gjort i årevis, kunngjorde Panasonic at de ville slippe sine 3DTVer i 2010. Året etter har alle 3DTV i sortimentet.

 

På årets IFA var OLED fraværende, bortsett fra hos LG. Den koreanske produsenten uttalte at vi vil se store OLED-TVer i handelen om et par år.

 

LG viste en 31-tommer OLED, etter sigende verdens tynneste med sine 2,9 millimeter. Apparatet ble demonstrert med superlette passive 3D-briller, og skal være i butikkene i tredje kvartal 2011 til cirka 45.000 kroner. Men allerede året etter tror LG det vil være OLED-TVer på 47 tommer til 30.000-35.000 kroner i handelen.

 

Setter ny standard

Utviklingen av OLED-teknologien (Organic Light Emitting Diode) har pågått siden slutten på 90-tallet, og det er de senere årene vist prototyper i stadig stigende størrelser. Allerede på CES-messa i januar 2008 viste Samsung en prototyp på 31 tommer, og selskapets nordiske representant uttalte til fagbladet Elektronikkbransjen:

 

– Hele bransjen tror OLED vil bli den nye skjermteknologien. I 2010 vil vi komme med OLED-TVer for salg, i størrelser på rundt 30 tommer.

 

Han fikk på samme messe støtte av sier senior visepresident Randy Waynick i Sony Electronics:

 

– Lanseringen av OLED er en av de viktigste begivenhetene i TV-bransjen. OLED vil fullstendig endre formfaktoren på et TV-apparat, og setter en ny standard for bildekvalitet.

 

Situasjonen snudd

På IFA i september samme år uttalte LGs nordiske representant:

 

– OLED er en spennende publikumsfrier som egner seg på messer, men jeg har ikke noen tro på denne teknologien. OLED tilfører riktignok tynne produkter, men ikke noe annet. I dag har vi en 42 tommer som koster 15.000 kroner og er fire centimeter tykk. En OLED-variant som er halvparten så tykk koster kanskje fem-seks ganger så mye, og det tror jeg ikke kundene er villige til å betale.

 

På årets IFA hadde situasjonen snudd seg. Etter det vi kunne se, var det kun LG som viste OLED, og produktspesialist Kaveh Kiani i LG Electronics Nordic AB uttalte til fagbladet Elektronikkbransjen at premium-TVer allerede om et par år kommer til å ha OLED-skjerm, spesielt i størrelsene fra 47 tommer og oppover.

 

Han viser til at både LG og Samsung bygger OLED-fabrikker i Kina, og at prisene vil synke etter hvert som produksjonskapasiteten øker. Dessuten skal problemet med kort levetid på OLED-panelet være løst.

 

3D-parallell

Det er vanskelig å si hvorfor de andre produsentene la så lite vekt på OLED på IFA, men det er fristende å trekke en parallell til at Panasonic på fjorårets IFA var de eneste som fokuserte på 3DTV. Mens Panasonic kunngjorde at de skulle ha 3D-klare modeller i salg i 2010, viste Samsung kun en prototyp på brilleløst 3D. Fire måneder etter høstet Samsung jubel på CES i Las Vegas da de presenterte sine 3D-serier klare for handelen, og på årets IFA hadde så å si alle leverandører TVer med 3D-funksjon.

 

Flere faktorer spiller inn når de store produsentene avgjør om og når de skal slippe ny teknologi og nye på produkter på markedet. Siden vi her snakker om en ny skjermteknologi og denne er kompatibel med resten av utstyret i hjemmet, slipper vi en ny formatkrig av typen Blu-ray/HD-DVD. Markedet trenger heller ikke vente på nytt innhold, slik utfordringen er for 3DTV.

 

Fire forklaringer

OLED skal konkurrere med plasma, en teknologi som fortsatt lever i beste velgående åtte år etter at den ble spådd en rask død, og ikke minst LCD som med en rekke nye varianter av LED-belysning stadig blir bedre.

 

En mulig forklaring på at LG var alene med OLED på årets IFA, er at det koreanske selskapet tross topp tre-plasseringer i de ulike markedene er i utfordrerposisjon. En annen er at konkurrentene verken har teknologi og produksjonskapasitet på plass for å levere store OLED-skjermer. En tredje er at de andre produsentene på IFA tok et hvileskjær før de slipper OLED i stor skala, slik det skjedde med 3DTV. En fjerde forklaring er ønsket om at markedet skal kjøpe sine supertynne plasma- og LCD-TVer med 3D-kompabilitet, før de med OLED får grunn til å bytte TV igjen.

 

Til toppen