– Aller helst må vi ligge i forkant i det å tilby nye produkter, skriver administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV i denne kronikken. Foto: Jens-Petter Gjelseth, RiksTV

STØ KURS MOT MÅLET om 500.000 kunder i 2012

– Vår kanskje største utfordring på lang sikt er å tilby tjenester som gjør det lettere for kundene å navigere i jungelen av innhold.

Det sier Christian Birkeland, administrerende direktør i RiksTV. Vi er med ham på tur i hans 37 fot store seilbåt. Kanskje trives han ekstra godt ute på sjøen, der det digitale bakkenettet merker lite til konkurransen fra både kabel og satellitt. RiksTV er Norges nest største TV-distributør, etter Canal Digital. Selskapet har i dag over 450.000 kunder, og en undersøkelse gjennomført før sommeren viste at 62 prosent av dem som hadde TV i båten abonnerte på RiksTV. De øvrige så kun NRKs kanaler, som ligger åpne i det digitale bakkenettet.

– Hva er det verste du kan oppleve som RiksTV-sjef?

– Det må være at kundene våre ikke får se det de ønsker på TV fordi et eller annet går feil. Det er alltid det store marerittet og vi prøver hele tiden å være proaktive.

Birkeland har sjelden arbeidsdager på under ti timer. Kone og to små barn får ikke se så mye til ham som han kunne ønske. Men han har, i egne øyne, fått drømmejobben. Han var med i RiksTV helt fra starten, da selskapet i september 2007 så vidt klarte å få en eneste godkjent mottaker klar til lanseringen av det digitale bakkenettet og han selv måtte reise til fabrikken i Asia for å forsikre seg om at boksene virkelig var under veis to uker før lanseringen.

Utfordrende, endringsvillig og lyttende

I dag har han og de 50 medarbeiderne hans fått en portefølje på over 1.300 godkjente basismottakere, PVR-mottakere og IDTVer. RiksTV fremstår stadig i Birkelands øyne som en gründerbedrift.

– Beskriv deg selv med tre ord?

– Energisk, engasjert og nysgjerrig.

– Beskriv RiksTV med tre ord?

– Utfordrende, endringsvillig og lyttende.

– Hva er det viktigste du som ny sjef kan gjøre for at RiksTV skal vokse videre?

– Det viktigste må være å forstå hva kundene har behov for og hele tiden tilpasse oss etterspørselen – og ikke minst tørre å prøve ut nye konsepter og tenke nytt.

– Hva er ditt mål for RiksTV?

– Det målet vi satte oss da vi etablerte oss i markedet står ved lag. Vi jobber for å levere signaler til 500.000 kunder når vi har vært på i fem år.

– Hva er din viktigste egenskap som sjef og som gjør at du kan nå eventuelle mål?

– Jeg prøver å skape en kultur som er veldig fokusert på målene våre, og samtidig at vi hjelper hverandre til å nå disse – og hvor vi har stor takhøyde. Vi skal forklare for å forstå, men ellers bruke alle krefter på å gjøre noe med det vi faktisk kan påvirke – og det er fremtiden – ikke dagen i går.

– Hva er den største utfordringen for TV som mediekanal i årene fremover?

Eid av TV 2, Telenor og NRK

– Det må være å tilpasse seg endringene i hvordan medier konsumeres. Frem til nå har vi sett på TV slik TV-kanalene har satt opp TV-kvelden for oss. Nå går vi inn i en fremtid der vi mer og mer kan hente TV-innholdet vi ønsker fra nettet, og etter hvert forventer forbrukerne at de kan velge innhold fra menyer eller søke seg frem til det de ønsker å se. Her må TV henge med og tilpasse både innholdet og brukeropplevelsen.

– Hva er din største TV-opplevelse?

– Jeg tror ikke jeg har en stor TV-opplevelse som slår ut alt annet. Det kanskje mest spesielle må være 11. september 2001 da man kunne se det andre flyet som kjørte inn i Twin Towers live på CNN. Da jobbet jeg som konsulent for Canal Digital, og vi hadde hatt et møte med en internasjonal kringkaster fra London. Midtveis i møtet gikk vi ned i labben for å vise frem ny teknologi. Da satt alle og så på CNN og etter cirka fem minutter kom fly nummer to inn. Det var en spesiell opplevelse, og turen tilbake til London for våre gjester samme kveld var ikke så hyggelig.

– RiksTV har tre eiere; TV 2, Telenor og NRK. Er det en utfordring?

– Dette er tre selskaper som til dels kjemper om de samme seerne og kundene, og slik sett kan ha ulike interesser. Jeg forholder meg til styret i RiksTV, der opptrer styremedlemmene fra de ulike eierselskapene både ansvarlig og profesjonelt. Fokus er på hva som er best for RiksTV, slik det skal være.

– Hva er RiksTVs største utfordring?

Jungel av innhold

– Det foregår et skifte i hvordan TV-mediet konsumeres. Vi går fra en TV-meny diktert av TV-kanalen til større valgfrihet der brukerne kan se programmer fra kanalenes arkiver eller kjøper episoder av serier eller filmer. Vår kanskje største utfordring på lang sikt er å tilpasse oss dette og tilby tjenester til kundene våre som gjør det lettere å navigere i denne jungelen av innhold.

– Hvor er RiksTV om fem år?

– Vi er litt større enn i dag, har en stabil kundemasse og er et veldrevet og økonomisk lønnsomt selskap.

– Er det noe du i dag ville gjort annerledes om du var sjef fra starten?

– Vi skal bruke minimalt med krefter på historien. Den kan vi ikke gjøre noe med. Fokus for oss er kun fremover.

– RiksTV tilbyr 27 kanaler i hovedproduktet RiksPakken. Er det nok i dagens konkurranse?

– Ja – jeg tror ikke folk først og fremst ønsker seg flere kanaler i grunnproduktet. Det kan hende det er rom for et bredere tilbud av nisjekanaler – og etter hvert andre tjenester enn tradisjonelle TV-kanaler. Jeg tror slaget om fremtidens kunder dreier seg helt andre ting enn størrelsen på grunnpakken.

Ikke telefoni og bredbånd

– RiksTV tilbyr TV– ikke telefoni, ikke bredbånd. Hva betyr det for selskapet?

– Vi leverer TV-signaler og er ingen leverandør av internett eller internettbaserte tjenester. Dette har ikke vært noen særlig ulempe så langt, men det er klart at vi ikke er med i konkurrensen der det er kunder som krever én felles leverandør av disse tjenestene.

– Hva er svakheten/styrken i det å se TV med vanlig antenne?

– Den store styrken er at det er enkelt å ta tjenestene våre i bruk, og at vi er tilgjengelig nesten over alt. Er du kunde hos oss kan du se TV i flere rom; på hytta eller i båten uten at det koster noe ekstra. Det er imidlertid kapasitetsbegrensinger i teknologien vår, så de som er opptatt av å ha ekstremt mange kanaler vil kanskje finne en annen leverandør. Heldigvis er tilbudet vårt tilstrekkelig for de fleste.

– Det har vært en del i mediene om uro på eiersiden. Er det fortsatt uro?

– Nei. Vi opplever at styret vårt er opptatt av at RiksTV skal gå så bra som mulig.

– Hva kan du si om RiksTVs resultat for 2010?

– Etter drøye tre års drift leverte vi det første positive resultatet i 2010. Det er vi stolte av.

– Hva kan du si om 2011 så langt?

– Jeg vil ikke si så mye utover at vi har som ambisjon å slå resultatet fra fjoråret.

CHRISTIAN BIRKELAND

Alder: 42

Sivil status: Gift

Bosted: Sofiemyr i Oppegård kommune. Født og oppvokst i Sandefjord

Bakgrunn: Sivilingeniør fra NTH/NTNU

Tidligere stillinger: Senior manager i konsulentselskapet Accenture, direktør for teknologi, operasjon og drift i RiksTV

Christian Birkeland er oppvokst i Sandefjord. Seilbåten hans, Sea Interest, er da også registrert i barndomsbyen.Foto: Jens-Petter Gjelseth, RiksTV.
Artikkelforfatter Jens-Petter Gjelseth er informasjonssjef i RiksTV. Foto: RiksTV.
Til toppen