Ole Gunnar Ingul i distributøren Strong sier kineserne har store ambisjoner framover. Her foran selskapets nye 46-tommer. Foto: Marte Ottemo

STORE AMBISJONER FRA KINESERNE

TV-produsenten TCL vil inn på topp tre-listen over leverandører i Europa, og satser hardt med ny designsjef og ny strategi.

TCL er allerede nummer én i hjemmemarkedet Kina, men er kanskje mest kjent her på berget for å produsere TVene til Ikea, og under merkenavnet Thomson.

Ifølge Ole Gunnar Ingul, markedssjef i distributøren Strong, er TCL i dag verdens tredje største TV-produsent. Nå skal kineserne også erobre det europeiske markedet.

TCLs målsetting å komme inn på topp tre blant TV-leverandørene også på det europeiske markedet i løpet av de neste tre til fem årene

 

Fra Japan til Kina

– På 90-tallet var Japan landet hvor elektronikkprodusentene vokste og erobret verden. Ti år senere kom de koreanske selskapene og tok over tronen, og nå mener vi det er Kinas tur. TCLs målsetting å komme inn på topp tre blant TV-leverandørene også på det europeiske markedet i løpet av de neste tre til fem årene, sier han til fagbladet Elektronikkbransjen.

For å nå den målsettingen har de blant annet ansatt den tidligere sjefdesigneren Flemming Møller Pedersen fra Bang & Olufsen. Det vises både på 110-tommer de stiller ut, og på den noe mindre prototypen «pebble TV». I storebror er det snakk om betong i sokkelen, med innebygd motor som lar deg stille inn den kurvede Ultra HD-TVen nøyaktig etter der du sitter. I foten har det også blitt plass til høyttalere, og TVen selv er kledd i europeisk eik.

Satsningen kommer ifølge Ingul som følge av en økt produksjonskapasitet i TCLs fabrikker.

– TCL er i dag den tredje største TV-produsenten på verdensmarkedet. Dette gjør at man tør satse på egen produktutvikling og ikke bare kopiere det som de andre TV-produsenter har gjort før. Dette innebærer blant annet at den panelfabrikken som ble startet i Shenzen i 2011, allerede i 2015 er blitt ferdig bygget ut og da vil være dobbelt så stor, med en kapasitet på 21 millioner paneler per år, sier han.

 

Klar for oled

I Europa har TCL ikke før i tredje kvartal hatt noen effekt av disse egenproduserte panelene, da disse så langt bare har gått til å dekke etterspørselen i det kinesiske markedet.

– Dere har i dag to merkevarer, TCL og Thomson. Skal begge fortsatt videreføres på det europeiske markedet?

– Vi vil nok kjøre begge merkene. Thomson som henvender seg til den mer trauste forbruker. mens TCL henvender seg til den yngre generasjon av forbrukere, som ikke er så forutinntatte når det gjelder nye merker og teknologier, sier Ingul.

Han tror ikke vi vil se 110-tommeren på det norske markedet helt med det første, men den 46 tommer store «pebble TV», også den i eikefinish med betong i sokkelen og Ultra HD-oppløsning, håper han blir klar til levering i 2015.

– Dette vil være en tråd i det vi kommer til å satse på fremover. Vi skal selvsagt ha fokus på de volumsegmenter som finnes på markedet, men vi vil også drive produktutvikling med fokus på det vi mener forbrukerne vil legge vekt på i fremtiden. Og der mener vi design og lyd vil være avgjørende. Vi ønsker å fremstå som litt annerledes enn våre konkurrenter. Dagens TV apparater er jo nesten identiske å se på, hvor bare merkenavnet gjør at vi ser forskjell på dem, sier Ingul.

– Hva med oled, tatt i betrakting fokuset den teknologien har hatt på årets IFA?

– Vi har som sagt vår egen panelfabrikk, og er også klare med oled når markedet er det, sier han.

– Hvordan kommer bransjen i Norge til å merke denne satsningen fra TCL?

– For det første kommer vi til å være mer konkurransedyktige prismessig siden vi nå har egne paneler i våre TVer. Vi vil også i større grad kjøre en god kanalstrategi med med både Thomson- og TCL-merkevarer. Vi har over 140 forskjellige modeller å spille på med de to merkene til sammen, sier Ingul.

Den buede 110-tommeren med Ultra HD trakk mange besøkende til TCLs stand under årets messe. Foto: IFA
Til toppen