Jakob Hultkvist (t. v.) og Arve Uggedal i Samsung Electronics Nordic ABs avdeling for profesjonelle kunder foran den nye 110-tommeren. Foto: Stian Sønsteng
Jakob Hultkvist (t. v.) og Arve Uggedal i Samsung Electronics Nordic ABs avdeling for profesjonelle kunder foran den nye 110-tommeren. Foto: Stian Sønsteng

STORSKJERMENE VIKTIG FOR SAMSUNG

– Vi har en fantastisk produktlinje og et varemerke folk kjenner, noe som posisjonerer oss godt også i det profesjonelle markedet.

Det sier salgssjef Arve Uggedal i Samsung Electronics Nordic ABs avdeling for profesjonelle kunder. Vi møter ham på messen Integrated Systems Europe (ISE) sammen med Jakob Hultkvist, som leder forretningsområdet for Enterprise Business i Norden. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med messen er betalt av Samsung.

– Ambisjonen er å tilpasse teknologien som finnes i selskapet til de ulike kategoriene vi er inne på i det profesjonelle markedet, sier Hultkvist.

Vi kommer til å se stadig mer strømlinjeformede løsninger som vil gjøre møteroms- og læringssituasjonen mye enklere

Sentralt plassert hos Samsung på messeområdet er 110-tommerne beregnet på digital skjermkommunikasjon, eller digital signage. På lanseringstidspunktet skal de være verdens største Ultra HD LFD-skjermer i kategorien, og de skal ifølge Samsung gi en eksepsjonell bildekvalitet fire ganger bedre enn på FHD-skjermer.

– Skjermen gir publikum en unik visuell opplevelse og er ideell for bedrifter som ønsker å skille seg ut. For bedrifter og offentlige kunder kan skjermen deles inn i fire deler for å tilrettelegge for videokonferanser og et dynamisk arbeidsmiljø, heter det i pressemeldingen.

 

Storskjermene viktig

– Den gir et monumentalt uttrykk, og UHD-oppløsningen gir en nær perfekt bildeopplevelse, mener Uggedal.

– Hvilken posisjon har Samsung i markedet for digital skjermkommunikasjon i Norge og Norden?

– Vi står sterkt, sier Hultkvist

Av Samsungs rundt 500 medarbeidere i Norden arbeider rundt 50 i Enterprise Business Team, av disse er ti-elleve i Norge. Avdelingen selger skjermløsninger fra 19 til 110 tommer, hotell-TV-løsninger, skrivere, datamaskiner og tynnklienter. Også mobiltelefonene, smartbrettene og PCene vi kjenner fra forbrukerdivisjonen selges i det profesjonelle markedet.

– Hva er det viktigste produktet for dere?

– Hvis du spør sjefene våre er alle produkter like viktige, men store skjermer driver mye av det vi gjør. Dette gjør oss også veldig synlige, ved at vi leverer skjermer til møterom, skoler og hoteller. Ut over funksjonalitet og teknologi handler dette mye om å bygge varemerket, sier Uggedal.

Til det profesjonelle markedet selger Samsung produktene sine via samarbeidspartnere. Hultkvist sier det ikke er noen planer om at de skal begynne med direktesalg.

 

Ikke proprietært

– Vi har ingen planer om å selge direkte til våre sluttkunder, og arbeider tett med våre partnere for å levere totalløsninger til kundene.

– Hvilke tanker har dere om fremtiden innen deres forretningsområde?

– Mobilitet er viktig, og her har vi relevant teknologi man også kjenner fra forbrukermarkedet, sier Hultkvist.

– Samhandling er et viktig stikkord; at du kan knytte smarttelefoner, nettbrett og PCer opp skjermløsningene våre. Det blir stadig enklere å knytte enhetene sammen. Det har fungert ganske bra til nå, men vi kommer til å se stadig mer strømlinjeformede løsninger som vil gjøre møteroms- og læringssituasjonen mye enklere, supplerer Uggedal.

– Utviklingen fra analog til digital kommunikasjon vil fortsette, og stadig flere av de store skjermene blir berøringsfølsomme, sier Hultkvist.

– Vil vi se proprietære løsninger?

– Jeg tror det for Samsungs del mye vil handle om gjøre mest mulig tilgjengelig for flest mulig. Det skaper også en etterspørsel etter produktene. Hvis vi låser oss inn i vår verden med våre telefoner og brett, stenger vi mange ute, sier Uggedal.

– Hvilken fordel er det for Samsung at dere har store deler av verdikjeden i sortimentet?

 

Alt i SSSP

– Det er en kjempefordel for oss, men også for kundene våre som kan få om ikke alt så veldig mye på ett sted. Vi er gode på skjermteknologi, og nyttiggjør det på alle type produkter. Man skal kunne få alt man trenger hos oss, det er enklere for alt fra logistikk til service, sier Uggedal.

Til skolene tilbyr Samsung store interaktive skjermer med det Uggedal kaller enkel programvare for lærer og elever, for enveiskommunikasjon men også der enhetene til elevene kan koples til i en toveiskommunikasjon.

– Vi selger også nettbrett eller andre bærbare enheter til elevene. De store skjermene kan leveres med integrerte PCer, men også for tilkopling til eksterne PCer, sier Uggedal.

Hultkvist forteller at Samsung har videreutviklet det de kaller Smart Signage Platform (SSSP).

– For ett år siden hadde du selve skjermen, en mediespiller og en måte å sende innholdet til skjermen på. Nå har vi pakket alt i ett produkt, som dessuten har berøringsskjerm. Hvis du vil bruke flere skjermer i en videovegg, kan du gjøre det uten å måtte kople til en ekstern PC. Når de nye skjermene plasseres i en videovegg, er avstanden mellom dem bare 3,5 millimeter, sier Hultkvist.

 

Pay-TV nesten borte

– Det er det samme vi ser i tradisjonelle TVer, som i praksis har en innebygd PC, skyter Uggedal inn.

Hotell-TV er et annet satsingsområde for Samsung.

– Helst bør man kalle dette profesjonell TV, siden markedet er mye større enn kun hoteller; for eksempel cruiceskip, oljeplatformer, sykehus og sportsbarer. Det sitter en programvare i disse TVene for distribusjon av innhold, og de er bygd for et profesjonelt marked for å kunne brukes i flere timer, med andre krav til service og reparasjon. De har andre funksjoner og muligheter enn tradisjonelle TVer, sier Uggedal.

Han sier markedet for betalings-TV, eller pay-TV som vi kjenner fra hotellene, nesten er blitt borte.

– Folk er mindre villige til å betale for innhold på hotell, og det er en utfordring for dem som til nå har levd av dette. Det arbeides derfor med andre og rimeligere løsninger, som fortsatt gir mulighet for gjestene til å få underholdning på rommet - kanskje med eget innhold fra en smarttelefon, et nettbrett eller en PC.

 

Utfordrer på hotell-TV

– Her er Samsung en utfordrer i markedet?

– Når det gjelder hotell-TV er vi ikke vi størst i Norden, men vi har en fanatisk produktlinje og et varemerke folk kjenner fra forbrukermarkedet. Målet er å få partnerne våre mer observante på våre produkter, og her har vi et stykke arbeid og gjøre - i hvert fall i Norge, sier Uggedal.

Når det gjelder skrivere, viser Hultkvist til hvordan smarttelefonene er kommet inn i bedriftene.

– Man forventer seg å kunne ta utskrifter direkte, uten å måtte gå veien via en PC. Her tror vi direkte utskrift er et attraktivt produkt fra oss. Vi har utvidet porteføljen, fra små enkle laserskrivere til A3-maskiner, sier Hultkvist.

– Kommer dere med storformat?

– Det foreligger ingen planer om dette.

Til toppen