STØRST PÅ SMÅTT I NORDEN

– Totalt er vi størst på småelektrisk i Norden, og vi vil vokse videre ved å lansere 100 nye produkter hvert år.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Tomas Wanselius, ny nordisk sjef for OBH Nordica AB. Vi møter ham på det norske salgskontoret i Oslo for å ta en prat med ham og den norske direktøren Arne Finsnes om utviklingen i Norge og bransjen i et litt bredere perspektiv.

OBH Nordica favner om det meste innen småelektrisk: matlagingsprodukter, utstyr for hjemmet, drikketilberedning, helse, skjønnhet og velvære. Porteføljen omfatter det meste med ytterpunkter som nuppefjerner og værstasjoner.

IT-bransjen

Det er i dagligvarebutikkene folk er. Der må vi finnes

Wanselius har bakgrunn fra IT-bransjen og ingen erfaring fra småelektrisk tidligere, men han gleder seg til å ta fatt.

– Det å komme til en helt ny bransje er veldig spennende. Jeg har ikke mer erfaring innen småelektrisk enn fra eget kjøkken. Derimot har jeg stor erfaring med mange av de samme kundene som jeg nå skal arbeide videre med. IT er jo representert i de store handlerkjedene på samme måte som småelektrisk. Det gjelder også kjeder utenfor elektronikkbransjen, som for eksempel Jernia og Clas Ohlson.

Han fremhever også generell erfaring fra salg og gleder seg til å bygge videre på denne når det gjelder småelektriske produkter. Til OBH Nordica kom han 1. februar i år. I Norge fortsetter salgsorganisasjonen som før under ledelse av administrerende direktør Arne Finsnes.

– Jeg ser det slik at vi er et støttesenter for alle land i Norden, med funksjoner som er like slik som personalpolitikk, finans, markedsføring og logistikk. Min hovedoppgave er å gjøre salget i Norden sterkt og utføre det på en smart måte. Likt utseende og lokal tilpassing står for det jeg mener, sier han.

Viktig er det å være nær kundene i hvert land. «Country is the king», slår Wanselius fast.

Kombinasjon

Strategien er å ha et felles nordisk produktsortiment. Ut over dette vil det bli et mindre sortiment lokalt for hvert land. Det mener den nordiske sjefen er nødvendig for at firmaet skal kunne tilpasse seg kundene. Det kan for eksempel være ønske om spesielle volum eller krav til produktenes egenskaper.

– De fleste kjedene er blitt nordiske, kommer du til å håndtere dem fra hovedkontoret i Sverige?

– Meningen er at de som er styrt fra Norge, skal håndteres av kontoret i Oslo. Det vil ofte være snakk om kombinasjon og samspill mellom oss på det nordiske kontoret og lokalt hos de nasjonale kontorene, sier Wanselius.

– I Norge ønsker Expert norsk oppfølging, mens Elkjøp ønsker å bli fulgt opp fra Sverige fordi de har sentrallager der, sier direktør Finsnes.

De to direktørene legger vekt på at Norge er et spennende marked og der de ser frem til vekst. De karakteriserer Norge som et lite land men med stort potensial. Med nordifiseringen skjer det mye i markedet som både gjelder OBHs kunder og konkurrenter.

Dagligvare viktig

– Dette gjør at vi må tenke nytt og kanskje møte kundene på en ny måte. Hvordan skal vi markedsføre oss, og hvordan skal vi møte kundene våre? Hvor sterk kommer faghandelen til å være, og hva skjer med nye salgskanaler som netthandel? Den nordiske direktøren tror at småelektriske produkter i sterkere grad kommer til å bevege seg mot dagligvarehandelen.

– Veldig mye skjer der, og det er i dagligvarebutikkene folk er. Der må vi finnes, sier Wanselius.

Også netthandel er viktig i OBH-ledelsens øyne. Omsetningen vil trolig øke med 10-15 prosent ved årets julehandel i forhold til salget i denne kanalen i fjor. Engasjementet i netthandel betyr imidlertid ikke at firmaet sløyfer å ha egne selgere på veien. De vil fortsatt dekke hele Norge på tradisjonelt vis. Planene er faktisk å øke bemanningen av såkalte uteselgere med to personer i 2012, røper direktør Finsnes. Selv om sentrale markedskrefter flyttes til Stockholm vil selgerstaben økes i hvert enkelt land og totalt komme opp i rundt 25 personer på nordisk basis.

Keramikk

Design vil fortsatt være et viktig satsingsområde for OBH Nordica. Målet er å lansere rundt 100 nye produkter hvert år. For tiden er det en klar trend med nyheter innen kaffemaskiner, kjøkkenprodukter og helse/velvære.

– Innen de klassiske områdene som jeg her har nevnt, med tillegg av vaffeljern, brødristere og vannkokere, må vi fortsatt kunne lansere interessante nyheter som kundene liker. Vi er opptatt av å formgi våre egne produkter, og bruker store resurser på å finne ut hvilke produkter forbrukerne har på kjøkkenbenken. De produktene man bruker daglig må vi legge vekt på å tilby i markedet, sier han.

Panner og kokekar er en viktig produktgruppe for OBH Nordica. Her satser man spesielt på et keramisk belegg som har høy motstandskraft mot riper. OBHs nye stekepanner har to indre og to ytre belegg av keramikk. Pannene har en støpt aluminiumskjerne og induksjonsbunn i rustfritt stål med tykkelse 0,6 millimeter. Ovnsformene Eco Kitchen er også i støpt aluminium med keramisk belegg. Formene skal være meget enkle å rengjøre og tåler høy temperatur. Bruk av aluminium gjør både dem og pannene meget lette i vekt.

Til nyhetene hører også at produktene leveres i flere farger.

Forsegling

Neste nyhet fra OBH Nordica kalles Vacuum Sealer. Det handler om å ta vare på maten.

– Vi er opptatt av å ta vare på mat og pakke den slik at den varer lenger. Da er vakuumforsegling et nøkkelord. Vår nye Vacuum Sealer pakker inn og forsegler maten. Dette er en viktig trend, spesielt i USA, og vi vil innføre den hos oss, sier Wanselius.

Konseptet må vel helst komme under kategorien sunt kjøkken. Når det gjelder kaffe regner OBH-lederne med at aktørene innen kapsler og puter har såpass stor makt i markedet at de i fortsettelsen satser på trakting. Nyheten her er Coffee Box; en kompakt trakter som skal ta liten plass. Varmeelementet er på 680 watt. Kapasiteten i kannen er 0,75 liter, som tilsvarer seks kopper kaffe. Trakteren har vannstandsmåler på begge sider av vanntanken og dryppstopp.

Miljø

Wanselius  og Finsnes er også opptatt av miljøet.

– Det er lite miljøvennlig å frakte flasker med mineralvann lange strekninger. Dette kan folk produsere hjemme hos seg selv med vann fra springen. OBH Nordica har nå lasert sin egen sodamaskin som lager mineralvann med kullsyre. Det er jo litt av den samme trenden som vakuumforsegleren, sier Finsnes.

Foreløpig tilbyr ikke OBH Nordica smaksessenser til mineralvannet.

Innen helse er det stadig stor aktivitet for å finne nye produkter. Kanskje kommer det utstyr vi ikke har sett før. Wanselius forteller at konsernet har åtte til ti personer som til enhver tid undersøker om hva som kommer av nyheter fra de kinesiske fabrikkene og ser på muligheter for tilpassing til det nordiske markedet.

Til slutt litt om kalde produkter. OBH Nordica har hatt suksess med ismaskiner, altså produkter som lager iskrem. Nå kommer Soft Ice Maker med beholder som har volum til seks begerporsjoner. Beholderen med soft ice-blandingen settes i fryseren et kvarters tid og er da klar til bruk i maskinen. Maskinen vil koste 600 kroner i markedet. I tillegg kommer iskremmaskinen OBH har markedsført en stund.

Powered by Labrador CMS