Informasjonssjef Jens-Petter Gjelseth gleder seg over at RiksTVs kundesenter ble kåret som det beste for tredje året på rad.

SUKSESS MED FRITT KANALVALG

– Suksessen med det nye produktet vårt, fritt kanalvalg, har vært så spennende at det nesten har vært som å starte RiksTV en gang til.

– Samtidig opplever vi at nordlendingene i veldig stor utstrekning velger RiksTV, sier informasjonssjef Jens-Petter Gjelseth i RiksTV AS.

Like før den første digitale bakkesenderen ble åpnet i Rogaland høsten 2007 kom han til RiksTV fra en spennende informasjonsjobb i TVNorge og lurte på hvordan hverdagen skulle bli.

– Dette har vært minst like spennende og fullt av utfordringer. Likevel opplever jeg nå at utviklingen fram mot fullføringen av bakkenettet er som om å begynne denne jobben på nytt. For litt siden lanserte vi vår nye abonnementsprofil med fritt valg av kanaler for kundene våre. Parallelt med dette har vi stor interesse for RiksTV fra folk i Nord-Norge. Det forsterker suksessen med abonnementsordningen, sier han.

På skinner

Når det gjelder utbyggingen av det digitale bakkenettet, føler Gjelseth at den stort sett har gått på skinner. Klagene fra publikum under utbyggingen har vært ytterst få og RiksTVs avhengighet av NTVs arbeid har gått uten problemer. Behandlingen på kundesenteret har tydeligvis vært god: det har to år på rad blitt kåret til Norges beste kundesenter. Hvis noe skal påpekes som utfordring har det vært publikums valg av antenner.

– Folk har ofte blitt anbefalt innendørsantenner. Det kan være tilstrekkelig, men vi anbefaler det ikke. De fleste bør bruke takantenne for å ta i mot signalene på en god måte. Innendørsantennene har vist seg å være mer sårbare for andre elektroniske apparater enn det vi trodde på forhånd, sier han.

Færre enn ventet

Inn til nå har det vært en utfordring for RiksTV at en god del kunder har nøyd seg med å bruke TV-boksen bare til mottak av NRKs TV- og radiokanaler, noe som ikke har gitt RiksTV inntekter. Dette tror Gjelseth vil endre seg raskt nå når kundene nå har fått fritt kanalvalg.

– Per i dag har vi cirka 435.000 abonnenter på landsbasis. 55 prosent av disse har RiksPakken mens resten bare har TV 2 i tillegg til NRKs kanaler. Etter at fritt kanalvalg ble lansert, har vi fått en strøm av henvendelser om abonnement, fra de som bare har hatt NRK og eventuelt TV 2 i tillegg. Andre utvider RiksPakken.

– Får dere reaksjoner for prisen på TV 2 fra nyttår?

– Nei, det er ikke merkbart. I gjennomsnitt kjøper hver Fritt Valg-abonnent til nå mellom to og tre betalkanaler i tillegg til det de får fra NRK.

– Nordland et eventyr

Midt i november ble det analoge nettet i Nordland slått av, og Gjelseth betegner interessen for det digitale bakkenettet som eventyrlig.

– Nordland har cirka 26.000 husstander som tar imot TV med takantenne. Cirka 22.000 av dem har bare takantenne, mens resten også har parabol. Ved slukkedato hadde vi faktisk 27.000 abonnenter i Nordland. Vi har heller ikke hatt en eneste klage fra folk i dette fylket på at de har svarte skjermer, sier Gjelseth.

I Troms har allerede ni av ti husstander med takantenne gått over til RiksTV-abonnement, og Gjelseth ser også av de foreløpige tallene at samme utvikling vil komme i Finmark.

Les også:

Analog TV slukket etter 50 år

Jens-Petter Gjelseth gleder seg over suksess for RiksTV i Nordland fylke, og regner med å oppnå det samme i de to nordligste fylkene. Foto: RiksTV.
Til toppen