Jan Røsholm, Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen

SUNNHET DRIVER HVITT

Ønsket om en sunn livsstil driver markedet for hvitevarer, og omsetningen av elektriske husholdningsapparater fortsetter å øke i 2014.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 4,8 prosent i 2014, fra 9280 millioner kroner til 9724 millioner kroner.

 

Verdien for store hvitevarer øker likevel, opp 1,8 prosent. Det viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter

Fryseskap vokser

Veksten i verdi kommer til tross for at salget av antall store hvitevarer faller noe, fra 1,403 millioner enheter i 2013 til 1,346 millioner enheter i 2014.

– Verdien for store hvitevarer øker likevel, opp 1,8 prosent fra 6,62 milliarder til 6,74 milliarder kroner. Det viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter, sier Røsholm. 

Av de store hvitevarene stod bygg-inn-produkter for 213 000 enheter, det vil si 15,6 prosent av totalsalget av store hvitevarer. Det noe høyere enn i 2013.

Områder som kan vise til noe vekst i 2014 er fryseskap og kjøleskap, som har en oppgang i antall solgte enheter på henholdsvis 30 og 13 prosent.

Størst fall har vaskemaskiner og tørketromler, som faller 7,7 og 10,5 prosent respektivt, og mikrobølgeovner som har en nedgang på 32,5 prosent målt i antall.

 

Smått er driveren

Kjøkkenprodukter vokser med 7,2 prosent målt i antall, opp fra 1,774 millioner enheter i 2013 til 1,902 millioner i 2014. Også her kjøper nordmenn dyrere produkter, verdien øker med 15 prosent i samme periode.

Størst vekst er det kjøkkenapparater mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil, den samme trenden vi også så i 2013. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 37 prosent, stavmiksere med 17 prosent, blendere med 55 prosent og saftpressesalget øker med hele 120 prosent fra 2013 til 2014.

– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2012 til 2013, så kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier Røsholm.

Til gjengjeld er blant annet salget av kaffemaskiner noe ned, fra 500.000 til 400.000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere og kapselmaskiner, mens de helautomatiske espressomaskinene har en liten oppgang.

Pleie- og skjønnhetsproduktene har også en liten oppgang på 0,8 prosent målt i antall solgte apparater, og 12 prosent økning i verdi.

– Vi ser at barbermaskiner for menn og hårfjerning for kvinner vokser, opp hhv 7,2 og 27,5 prosent målt i antall. Elektriske tannbørster gjør det også bra, opp 36 prosent, og badevekter øker med 30 prosent. Vi har sett mer avanserte vekter som både måler antall kilo og fettprosent og som kobler seg opp mot smarttelefonen for og automatisk oppdatere resultatene komme det siste året, det kan ha bidratt til å øke salget, sier Røsholm. 

Innbyggingsprodukter står for over 15 prosent av de store hvitevarene. Foto: Stian Sønsteng
Pleieproduktene vokser ørlite i antall, men stiger godt i verdi. Foto: Stian Sønsteng
Det selges flere kjøleskap i 2014 enn året før, her ser vi en vekst på nesten 13 prosent målt i antall enheter. Foto: Stian Sønsteng
Innbygging står når for rundt 16 prosent av totalsalget for store hvitevarer. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen