Mobilsjef i Telenor Norge, Bjørn Ivar Moen, sier selskapet styrker og utvikler egne kanaler for å møte fremtidig kundeadferd. Foto: Telenor

TELENOR DROPPER TO KJEDER

Euronics og Spaceworld Soundgarden mister sine avtaler med Telenor, og 108 butikker får nå ikke selge produkter fra operatøren.

  • Handel

Begge kjedene har fått beskjed om at avtalen med Telenor avsluttes med virkning fra 1. januar 2017. Dermed kastes både Euronics og Spaceworld Soundgarden ufrivillig ut av Telenors distribusjonssystem, og nektes fra neste år å selge Telenors produkter. Per i dag har ingen av dem avtale med Telia.

Euronics-kjeden har 65 butikker spredt over hele landet, mens Spaceworld Soundgarden har 43 butikker, de fleste av dem i kjøpesentre.

Kanskje burde Expert og Elkjøp starte sitt eget mobilselskap? Det kan være et effektivt mottrekk mot mobiloperatørene

 

Elkjøp blir igjen

– Det er for tidlig for oss å gå ut og fronte klare standpunkter, men enhver forstår jo at vi nå må vurdere hva vi skal gjøre. Først fikk vi vite at kontrakten, som vi reforhandler på årsbasis, denne gangen ikke kom til å bli fornyet. Når vi så spurte om dette gjaldt alle utenfor Telenors egen kanaler, fikk vi beskjed om at svaret først ville komme noe senere, sier administrerende direktør Roar Olafsen i Spaceworld Soundgarden til Inside Telecom.

Reforhandlingene fra Telenor ser ikke ut til å ramme de større kjedene.

– Det er ingenting som tyder på at vårt langsiktige samarbeid med Telenor kommer til å bli endret, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Telenor har de siste årene tatt grep om egen distribusjon og salg, med en rebranding av selskapets butikker. Tidligere i år lanserte de Swap, en tjeneste hvor kundene betaler ned mobilen rentefritt i 24 måneder. Etter ett år kan de bytte mobilen med en ny, uten å betale resten av den gamle.

– Det er viktig å understreke at det er en strategisk endring fra oss som ligger til grunn for at vi ikke inngår nye avtaler med Euronics og Spaceworld Soundgarden. Og vi vil takke kjedene for det gode samarbeidet vi har hatt med dem. Vi ønsker å ha en bred tilstedeværelse hos eksterne partnere. Vi har i dag flere kjedeavtaler, og skal fortsette med det. Men det stemmer at Telenor ikke kommer til å inngå kjedeavtaler med Spaceworld Soundgarden eller Euronics for 2017. Og at alt salg av Telenors produkter og tjenester opphører i disse kjedene ved utgangen av året, sier mobilsjef i Telenor Norge, Bjørn Ivar Moen, til Inside Telecom.

 

– Bør revurdere strategien

Han sier Telenor nå gjør denne endringen fordi de styrker og utvikler egne kanaler for å møte fremtidig kundeadferd, og at selskapet har en klar strategi for økt digitalisering.

Morten Evjen i Telehjelpen sier til Inside Telecom at det er logisk at de store operatørene i disse dager revurderer salgs- og distribusjonsstrategien sin.

– For netteierne og deres merkenavn Telenor og Telia, som vi i denne sammenhengen kan kalle premiumoperatører, er det knyttet ekstremt høye kostnader til salg via eksterne partnere. Vi ser at både Telenor og Telia satser målrettet på egen distribusjon, og de er nok blant annet motivert av å få ned kostnadene, mener Evjen.

Han tror de store elektrokjedene bør revurdere strategien sin

– Kanskje burde Expert og Elkjøp starte sitt eget mobilselskap? Det kan være et effektivt mottrekk mot mobiloperatørene, spør bare Komplett! Elkjøp har også en forhistorie hvor de har støttet opprettelsen av Sense, et mobilselskap som utfordret de store, sier Evjen.

Administrerende direktør Roar Olafsen i Spaceworld Soundgarden må se at selskapets avtale med Telenor kanselleres i 2017. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen