Richo Ask Jacobsen (t.v) og hans kollega i Aurora Group tror på mer eksklusivt tilbehør til nordmenn. Foto: Marte Ottemo
Richo Ask Jacobsen (t.v) og hans kollega i Aurora Group tror på mer eksklusivt tilbehør til nordmenn. Foto: Marte Ottemo

TILBEHØR I HØYSETET

Aurora Group tror folk vil ha mer eksklusivt tilbehør til nettbrettet og mobilen, og viste fram flere av sine merkevarer på årets IFA.

Det er mange som stiller ut tilbehør på årets IFA-messe, og danske Aurora Group viser fram det de tror vil bli storselgerne i det norske markedet framover.

Selskapet har hovedkontor i Danmark, men dannelsen av Aurora Group kom som resultatet av et tett samarbeid i 1998 med blant annet OSK Elektrotilbehør i Norge og Rudolph Schmidt i Danmark.

Kvinner går ikke på Elkjøp og Expert, så dette er en veldig spennende ny kanal for oss, som vi også jobber med i Norge

 

Utfordrer Logitech

Et av merkene selskapet representerer på det nordiske markedet er Rapoo.

– Aurora startet med Rapoo for to år siden, et kinesisk merke som tidligere har produsert for blant annet Logitech og Microsoft. 2002 startet de sitt eget merke, og har nå nesten 50 prosent av markedsandelen for trådløse produkter i Kina. Nå satser de på Europa, USA og Sør-Amerika, sier Richo Ask Jacobsen, nordisk markedssjef i Aurora Group, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Aurora er distributør for Rapoo i Skandinavia, og Ask Jacobsen sier selskapet lager high-end produkter i aluminium og andre kvalitetsmaterialer.

– Hvilken distribusjon har Rapoo i det nordiske markedet?

– I Sverige, og resten av Europa, er vi blant annet inne på Mediamarkt, vi er på Best Buy, Siba, NetOnNet og Elkjøp for å nevne noen, sier markedssjefen.

Rapoo lager også blåtann-høyttalere, og viste på IFA fram sin A600, en høyttaler som blant annet har vunnet iF Product Design Award 2014. Høyttaleren har blåtann 4.0, som bruker mindre strøm enn 2.0, NFC og den kommer i ulike farger.

Andre produkt fra selskapet er Rapoo KX, verdens første mekaniske tastatur med justerbar bakgrunnsbelysning og strømbesparende 5 GHz-teknologi.

– Hvordan har tilbehørsmarkedet i Skandinavia utviklet seg det siste året?

– Vi ser våre kunder ønsker å selge mer eksklusive produkter, og med Rapoo er vi en direkte konkurrent til Logitech. Vi vinner på design, og at kundene våre kan tjene penger på produktene, sier Ask Jacobsen.

 

Multirom og dab

Selskapet har også tatt over distribusjonen for den britiske lydprodusenten Pure.

– Vi startet å jobbe med Pure for seks måneder siden, og særlig selskapets dab-produkter er store i både Norge og Danmark. Nytt fra Pure er deres trådløse multirom-løsninger, et område det er mye fokus på under årets messe, særlig når de store selskapene som Samsung og LG nå også kommer med sine produkter her på IFA, sier han.

Nye Jongo X har fått nytt design i grått, hvitt og sort, der forgjengerne var fargerike. DSP-en er bygd opp på nytt og fått dynamisk utjevning som blant annet skal gi rikere bass. Høyttalerne skal også være enklere å sette opp, med en ny app som lar deg gjøre alt via mobilen. Serien bestør av S3X, T2X, T4X og T6X trådløse høyttalere, som har ulike prispunkt.

 

Satser på kvinnene

Aurora Group leverer også deksler og tilbehør til mobil og nettbrett.

– Her er Puro et av våre største merker. De er italienske og startet opp for fem år siden. Vi har ikke alle deres produkter, fordi de har et enormt sortiment, og de er blant de største i Skandinavia på dette feltet, sier markedssjefen.

Han forteller at Aurora nå tester salget av disse produktene i blant annet sminkebutikker, fordi det er der kvinner handler.

– Kvinner går ikke på Elkjøp og Expert, så dette er en veldig spennende ny kanal for oss som vi også jobber med i Norge. Her er det kjøpesterke mennesker og betalingsvilje, sier han.

Puro samarbeider blant annet med den italienske motedesigneren Cavalli.

– Merket Just Cavalli er kanskje ikke helt i typisk skandinavisk design, men vi ser at det går bra spesielt i Danmark, sier Ask Jacobsen.

I dette segmentet var det naturlig nok stort fokus på Iphone 6 og 6 Plus, og det er liten tvil om hvilken formfaktor som er mest populær.

– Det meste av det som selges av deksler i Norge nå er i lommebokformatet, hvor man i tillegg til å beskytte telefonen også har plass til et par kort, sier han.

Til toppen