Tomtom på rett vei med etablering i Norden

Tomtom etablerer seg i Norden med ambisjoner om å øke markedsandelen for bærbare navigasjonsløsninger til 50 prosent.

– Vår ambisjon med å etablere en nordisk organisasjon er å arbeide tettere med salgskanalene. Hvis man skal lykkes må kanalene kjenne deg, man må møte butikkselgerne og kunne ta mot tilbakemeldinger fra bransjen, sier svenske Jens Henriksen som er nyansatt nordisk sjef.

Han har ansatt salgssjefer i Sverige, Danmark og Finland – nå stor Norge for tur. I tillegg har man opprettet en stab som skal arbeide med markedsaktiviteter i Norden.

– Hvordan vil de norske handlerne merke at Tomtom nå er til stede i Norden?

– De kommer får flere personer de kan kontakte, og vi kommer til å være til stede i butikkene i forbindelse med opplæring. Tomtom fokuserer på teknologi, og målet er at handlerne skal ha en noe å fortelle kundene når de selger navigasjonsanlegg.

Tomtom selger navigasjonsanlegg av typen PND (Personal Navigation Devises). Henriksen anslår at disse utgjør 80 prosent av navigasjonsmarkedet i Norden.

GPS på mobil

– Vi vet ikke hvordan mobiltelefoner med innebygd navigasjon kommer til å påvirke dette tallet. Jeg tror det samme vil skje her som da det kom MP3 og kamera i mobiltelefonene; når flere kommer i kontakt med navigasjon via en mobiltelefon vil de forhåpentligvis kjøpe en ordentlig navigatør i tillegg, sier Henriksen.

I Europa har 15 prosent av bilene navigasjon, mens Henriksen anslår tallet for Norge til 4-5 prosent. Dette gir gode ekspansjonsmuligheter.

– Hvis vi følger mønsteret de siste månedene med 300 prosent økning hver måned er det realistisk å tro at over halvpartene av de norske bilene har navigasjon om fem år, sier Henriksen.

– I hvilke kanaler vil disse selges?

– I Norden står detaljkjedene for cirka 70 prosent av PND-salget. Vi regner med at det i Norge blir solgt 165.000 slike enheter i 2007.

– Hva med konkurransen fra fabrikkmontert utstyr?

– Den store fordelen med en PND er at du kan ta den med deg, noe de fleste setter pris på. Vi ser derfor ikke på fabrikkmonterte anlegg som noen stor konkurrent.

50 prosent i Europa

I Europa har Tomtom 50 prosent av PND-markedet. Henriksen har ikke nøyaktige tall for Norden, men mener det er realistisk at Tomtom i Norden er oppe på samme nivå i løpet av få år.

– Produktene våre er mye mer enn bare en skjerm og et kart. Etter hvert som vi får formidlet dette til handlerne, vil salgstallene stige. Vi er for eksempel alene med tjenesten Map Share, der man i realtid kan oppdatere kartet selv – og velge om informasjonen skal deles med andre Tomtom-brukere, sier Henriksen.

Tomtom har kjøpt nederlandske Tele Atlas, som ved siden av amerikanske Navteq er de to store leverandørene av elektroniske kartverk for navigatører. Henriksen forteller at dette kjøpet er gjort fordi Tomtom vil beskytte Map Share-konseptet.

– Hvor stor del av Tomtom-brukerne deler sine kartoppdateringer med Tomtom?

– Vi vil ikke oppgi noe eksakt tall, men responsen er høyere enn forventet, sier Henriksen.

I Norden var Danmark i følge Henriksen tre år tidligere ute med navigasjon enn de øvrige landene. Han tror dette henger sammen med nærheten til Tyskland og kontinentet.

Spar kilometer, tid og miljø

– Vi får også en bekreftelse på dette når vi ser på salgstallene for Finland, der 80 prosent av kartene er skandinaviske - mens 70 prosent av kartene som selges i Danmark er europeiske, sier Henriksen.

I følge en undersøkelse Tomtom har gjennomført kjører bilister med GPS-navigasjon 16 prosent færre kilometer og de sparer 18 prosent tid.

– Sparer man kilometer sparer man bensin, og sparer man bensin sparer man miljøet. Alle som lever i Norden er veldig urolige for hva som er i ferd med å skje med miljøet, og vi vil gjerne gjøre noe for å redusere utslippene, sier Henriksen.

Markedsanalyseselskapet GFK forventer at PND-markedet i Norge vil øke med 270 prosent i 2007. Henriksen mener dette tallet er for lite.

– GFK er forsiktige i sine prognoser. Fasit for januar til juli sammenlignet med 2006 viser at vi har en betydelig større økning. Jeg tror vi kommer over 300 prosent, sier Henriksen.

Tomtom vil gjerne fortelle en annen historie enn den om skjerm og kart.

– Som alt annet tar det tid å lære ny teknologi, og jeg har stor respekt for de butikkansatte som skal lære seg hvitevarer, datamaskiner, stereo, LCD og plasma – og ved siden av dette kommer navigasjon. Vi har et stort ansvar når det gjelder å gjøre navigasjon kjent – ikke bare via butikkene men også gjennom markedsføring, sier Henriksen.

Mer enn A til B

Tomtom vil som nevnt gi brukeren flere muligheter enn bare å fortelle veien fra A til B. Selskapet er i dialog med leverandørene av trafikkinformasjon, for at man i realtid skal kunne fortelle brukeren hva som er raskeste vei – avhengig av trafikkbildet.

– Vi tror vi ved hjelp av trafikkmeldingene også kan skape en historikk som gir brukeren beskjed om beste veivalg. Trafikkmeldingstjenester (TMC) fungerer dessverre ikke spesielt godt i Norden i dag, og en av grunnene til dette er at tjenestene er gratis. Når man ikke betaler noe for en tjeneste, kan man heller ikke stille krav til leveransen. Veinettet er dessuten såpass godt at det ikke er noe akutt behov for TMC, sier Henriksen.

Han mener Tomtom i Nederland har samme posisjon som Nokia i Finland og Sony Ericsson i Sverige.

– Tomtom er et svært ungt selskap. Vi er svært entusiastiske, og jeg pleier å si at vi arbeider med mye hjerte og lite hjerne! Det finnes ingen lørdager og søndager hos oss, bare muligheter. Butikken går bra, det er morsomt å jobbe her, og vi er i god stand til å endre oss etter markedet, sier Henriksen som har bakgrunn fra International Data Group (IDG), Palm Nordic AB og Samsung.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

Powered by Labrador CMS