Nordisk PR-sjef Marcus Bjärneroth i Garmin viser på IFA fire nye klokkeserier. Her Fenix 6-serien med premium GPS-multisport-klokker, der toppmodellen har solceller. Foto: Stian Sønsteng

TOPPMODELL FRA GARMIN MED SOLCELLER

Nordisk PR-sjef Marcus Bjärneroth i Garmin viser på IFA fire nye klokker. Toppmodellen i Fenix 6-serien har solceller som skal øke driftstiden.

– Batteritiden er kraftig forbedret, og holder i ukesvis. Urskiven er større, samtidig som huset er mindre, og den største modellen er dessuten vår første med sol-lading. Solcellene sitter i en tynn ring rundt urskiven, og øker batteritiden med 15 prosent, sier Marcus Bjärneroth til fagbladet Elektronikkbransjen.

Garmin Fenix 6-serien kommer i størrelsene 42, 47 og 51 mm. Pris fra 6.400,- til 10.200,- Foto: Garmin

I messehallen i Berlin den første uken i september sier han at Fenix 6-serien med premium GPS-multisport-klokker er ventet å gå bra i Norge.

– Vi har i Norden merket at Norge tidlig har hatt stor interesse for denne typer klokker, trolig på grunn av en aktiv utendørs livsstil.

Fenix 6-serien kommer i størrelsene 42, 47 og 51 mm. De kommer også i Pro-versjoner med musikk, kart og wifi, den største som nevnt også i en solarversjon. Prisene er fra 6.400 til 10.200 kroner, omtrent det samme som Fenix 5-modellene.

Med et bredere utvalg gjør vi det enklere for kunden å finne sin modell

– Er kundene villige til å betale så mye for den dyreste modellen?

– Vi har ikke på noen måte opplevd dette som et problem. Det finnes en interesse for å betale for kvalitet og en god garanti.

Bjärneroth sier Fenix 6 er utviklet for aktiv bruk utendørs, gjerne løping kombinert med for eksempel svømming.

Måler menssyklusen

Garmin Vívomove Style har en urskive på 42 mm. Pris: 3.800,- Foto: Garmin.

– Serien har musikk, betaling, puls- og søvnmåling. Selvsagt får man også varsler fra mobilen, hvis den er i nærheten.

I Vívomove-serien, som har analoge visere i kombinasjon med en digitalskjerm, kommer de nye Style- og Luxe-modellene, samt 3 og 3S.

– Det er fortsatt mange som ønsker et tradisjonelt armbåndsur, men også vil ha smartfunksjoner samt måling av puls og søvn. Målgruppen er litt de litt mer tradisjonelle kundene, gjerne kvinner og dem som går i dress.

Når det gjelder Vívoactive, kommer nummer fire i serien.

Garmin Vívomove Luxe. Pris: 5.400,- Foto: Garmin.

– Dette er en smidig og litt enklere GPS-klokke, med et bredt bruksområde. Det nye med Vívoactive 4 er at den kan måle menssyklusen, og ut fra denne fortelle når man bør trene mer eller mindre. Den har også betalingsfunksjon, og en god batteritid. Den henvender seg naturligvis mest til kvinner, men kan absolutt også brukes av menn. Funksjonen med monitorering av menssyklusen finnes for øvrig i flere av modellene våre.

Neste klokke Bjärneroth viser er Garmin Venue.

– Den har et helt annet display, en fargesterk amoled berøringsskjerm, med fem dagers batteritid og helsemonitorering. Den henvender seg kanskje litt mer til de moteinteresserte. Vi er svært sterke innen utendørsklokker, GPS, fjell, bil og hund, og ønsker å dreie oss også mot design og mote, sier Bjärneroth.

30 års-jubileum

Garmin Venu. Pris: 4.100,- Foto: Garmin.

– Med et såpass bredt modellspekter; hvordan blir det for kundene å velge? Er tanken at spørsmålet ikke er om hvorvidt du skal ha en smartklokke, men hvilken du skal ha?

– Vi har kanskje hatt for få modeller, der vi ikke riktig har truffet motebransjen. Nå kommer vi med flere farger og design, med remmer som kan byttes. Med et bredere utvalg gjør vi det enklere for kunden å finne sin modell.

– Hvordan går forretningen for Garmin i Norden?

Garmin Vívoactive 4S. Pris: 3.200,- Foto: Garmin.

– Mange er svært godt fornøyde med oss, og vi er glade for det. Garmin feirer 30 år, og vi har 24 produktsegment. Ved siden av klokker har vi produkter for seilbåt, motorbåt, dykking, klatring, jakt, sykkel og så videre, og alle disse områdene er viktige for oss – eller et «jämnt skägg» som vi sier i Sverige.

– Hvor viktig er klokkesegmentet?

– Veldig viktig. Klokkene er en forlengelse av den erfaringen og posisjonen vi har i markedet. I 2002 kom vi med vår første GPS løpeklokke, så vi var svært tidlig ute, og vi har en god posisjon i markedet.

– Hva med aktivitetsarmbånd?

– Her har interessen i Norden har minsket. Mange vil ofte ha noe mer, det holder ikke lenger at klokken eller armbåndet måler puls, viser dato og tid. I dag har vi aktivitetsarmbånd for barn, men klokkene våre har tatt over dette markedet for de voksne kundene.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen