TREN MED TOMTOM

GPS-produsenten har satset hardt på trening- og smartutstyr, og lover nye og spennende produkter framover.

Publisert Sist oppdatert

Der før de eneste svette menneskene på messen var delegater som løp fra møte til møte, er de siste årene CES’ utstillingsgulv blitt fylt opp av ulike sportslige aktiviteter. Her er folk som løper på tredemølle, driver crossfit og et helt basketlag som viste fram sine ferdigheter.

Vokser på CES

Det kommer en rekke nye produkter fra TomTom framover, og vi kommer med et par kategorier hvor ingen andre har produkter ennå

Temaet «fitness» hadde et eget område på messen, med over 75 utstillere hvorav 20 var på CES for første gang. Det er en stor endring for bare et par år tilbake, hvor helse og trening hadde noen små kvadratmeter sammen i et hjørne av messen.

Det er ikke bare smartklokker og -armbånd som stilles ut, her er sensorer i undertøy, tennisracketer som måler slagkraften din, sko som snører seg selv og måler skritt, puls og hvor hardt du treffer underlaget, smarte yoga-matter, 3D-printede såler for joggesko sørger for perfekt passform til din fot og munnbeskyttere som måler slag mot hoderegionen, for å nevne noe.

Et av selskapene som satser på treningstrenden er TomTom. De har vridd fokus fra GPS til bil, til klokker og armbånd rettet mot treningsentusiastene. Siste tilskudd på stammen er TomTom Spark, som kommer i ulike varianter. Toppmodellen har GPS og innebygget pulsmåler som måler pulsen gjennom huden i håndleddet ditt. Det som skiller Spark mest fra andre lignende produkter, er at klokken har innebygget musikkspiller og 3 GB lagringsplass til musikkfilene dine. Dermed slipper du å ta med mobiltelefonen din når du trener.

Satser på entusiasten

I tillegg til at den er en treningsklokke som er vanntett ned til 40 meter, fungerer TomTom Spark Cardio + Music også som en aktivitetsmåler som registrerer aktivitetsnivået ditt gjennom hele døgnet, inkludert automatisk måling av søvn.

– Vi sikter oss inn på sportssiden av smartutstyr, ikke smartklokker. Vi er store innen løping, golf og satser også på actionkamera. Vår filosofi er å se på hva folk i ulike grupper trenger, i stedet for å finne et produkt som passer alle. I år kommer vi til å lansere flere produkter i de kategoriene vi er inne i, men også helt nye kategorier innenfor sport-wearables, sier Oscar Otteborn, kommersiell sjef for TomTom Emea, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilke trender innen smartutstyr ser dere i TomTom komme framover?

– Det føles som smartutstyr fortsatt er såpass nytt at folk ikke helt vet hva det er. Vi ser at det snakkes mye om «corporate wellness», bedrifter er interesserte i å måle og motivere de ansatte og vi får mange forespørsler på området. Det kan være alt fra en helt enkel aktivitetsmåler som måler skritt, til en avansert løpeklokke. Så har man et økosystem rundt i bedriften, slik at folk kan utfordre hverandre innen for eksempel løping, mens andre vil måle søvn eller aktivitetsnivå generelt. Det er en veldig sterk trend nå, sier han.

Otteborn sier den vanlige forbruker ikke helt har bestemt seg for hvilken formfaktor de ønsker seg.

– Apple Watch selger for eksempel ganske bra, men idrettsfolk er ikke så veldig fornøyde med nøyaktigheten på pulsmålingen, for å nevne noe. Vi fokuserer på sport, og å gjøre det morsommere for folk flest å trene, ikke bare for toppidrettsutøvere, sier han. 

– Hvordan skiller det norsk og nordiske smart-markedet fra resten av verden?

– Norden ligger langt fremme på å ta i bruk ny teknologi. Allerede for to år siden var markedet i Norden svært stort, nå kommer de andre landene i Europa etter. Trendene kommer til England og Norden først, så de øvrige markedene, sier Otteborn.

Ski til nordmenn

Han forteller det er forskjeller innad i Norden også.

– Nordmennene spør gjerne etter produkter tilpasset utendørsaktiviteter, som langrenn. I Sverige er det triatlon og golf som er populært, mens sykling som er stort i begge landene, sier han.

– Hvordan tror TomTom markedet vil utvikle seg framover?

– Som helhet tror jeg det kommer til å fortsette å vokse. Alle statistikker peker oppover, så vi er langt i fra toppen. Men jeg tror ikke det går mot at folk har én måler rundt beltet og to-tre forskjellige klokker. Tvert i mot blir folk mer kresne på hva de ønsker å ha på seg.  Ta høyende-markedet; har man kjøpt en Rolex, så har kan kanskje ikke lyst å ha på seg en smartklokke hele tiden. Vi vil derfor at folk skal ta på seg vår klokke når de drar ut for å løpe, sier Otteborn.

– Hvilke kanaler jobber dere først og fremst mot?

– Vi har fokusert mye på spesialistbutikkene som Löplabbet og liknende i de fleste markedene for å bygge kredibilitet. Men nå som vi også har en fitness-serie ser vi mer på elektronikkbutikkene og nettbutikker, og sistnevnte er veldig viktig og noe som vokser, sier han.

Otteborn trekker også fram action-kamera som en interessant produktgruppe for TomTom.

– Det er en kategori vi satser på og hvor vi kommer med nye produkter. Den henger jo også sammen med aktivitetstrenden, mange vil gjerne filme det de holder på med. Der kommer vi med nye funksjoner som tidligere har vært forbeholdt proff-segmentet, sier han.

– Det kommer en rekke nye produkter fra TomTom framover, og vi kommer med et par kategorier hvor ingen andre har produkter ennå, avslutter Otteborn hemmelighetsfullt.

Powered by Labrador CMS