Trond Olander i Thomson synes handelen skal gi DLP en sjanse

- I Europa er ikke plasma en teknologi, men et statsussymbol. Derfor ha r ikke DLP hatt samme suksess som her i USA.

Det sier Trond Olander i Thomson. Han insisterer på å bruke begrepet DLP - ikke bakprojeksjon, og begrunner dette med at teknologien er en helt annen enn tradisjonell bakprojeksjon.

- Kontrastnivå, fargemetning og betraktninvsvinkel på de nye HD-klare DLP-apparatene er noe helt annet enn man kunne se på bakprojeksjon tidligere. Her i USA er DLP en kjempesuksess. Hjemme i Europa bryr mange seg ikke om kvaliteten, bare man kan si man har en plasmaskjerm hengende på veggen. Selvsagt finnes det som i alle andre teknologier både bra og dårlige plasmaskjermer, men fokuset på flat-TV gjør at DLP blir glemt, sier Olander.

Under CES i Las Vegas er Olander på hjemmebane. Under varemerket RCA er Thomson store på bakprojeksjon på disse trakter. Situasjonen er enn annen i Norden.

Har den selv!

- I dette tilfellet kan jeg som TV-selger si at ?denne har jeg selv!?, og jeg håper markedet snart blir modent for DLP - for teknologi, pris og kvalitet er fantastisk bra, sier Olander.

Han forteller at DLP i nær fremtid vil komme med LED-teknologi.

- Det eneste minuset med DLP i dag, er at lampen må byttes etter en viss tid. Dette blir borte med LED-teknologi. Når dette er sagt, koster det i dag sluttkunden 4.000 kroner å bytte lampen. Til gjengjeld blir TVen som ny igjen, da det ikke er noen slitedeler i en DLP-TV. LED vil fjerne alt som heter viftestøy, da man ikke lenger trenger ikke avkjøling. Det er for den saks skyld ikke viftestøy i dag heller, da man bruker den samme typen isolasjon i kabinettet som i motorrommet på en bil, sier Olander.

Han fremhever innbrenningsproblematikken som en annen fordel med DLP.

- På en DLP-TV vil ikke bildet brenne seg fast, slik det kan gjøre på en plasmaskjerm. Du finner ikke et billigere og bedre bilde per tomme på markedet i dag. Sammenlignet med LCD, slipper man etterslep og skyggevirkninger. LCD har baklys, som kan gjøre at sort ikke blir helt sort. Dette er problemer som DLP ikke har, sier Olander entusiastisk.

- Hvorfor har bakprojeksjon så liten del av markedet i Norden?

Fokus på plasma og LCD

- Noe av årsaken kan være at ingen av oss som selger DLP har vært villige til å bruke penger til å promovere produktene, fordi alt fokus har vært rettet mot flat-TV i form av plasma og LCD, sier Olander.

Thomson har tre DLP-serier på markedet, og bildekvaliteten på disse er i følge Olander nogenlunde lik.

- De er HDTV-klare med alle nødvendige tilkoplingsmuligheter. Lydmessig er DLP meget bra, siden kabinettet er stort er det god plass til høyttalere. Oppløsningen er 1280x720 på alle, og de har vår bildeforbedringskrets HiPix2. Optikken fra Carl Zeiss, tekst-TV har 1200 sider, det er to TV-mottakere som gir mulighet for bilde i bilde (PIP), bilde ved bilde (PAP), og kombinasjon tekst-TV og bilde (PAT), sier Olander.

Han sier den største forskjellen på modellene til Thomson er om de har 2. eller 3. generasjon DLP-brikke.

- På 3. generasjon DLP er speilene overlappet, noe som gjør at du ikke har rutenettet absolutt alle andre TV-teknologier har, sier Olander.

Digital Light Processing

En elektronisk brikke blir belyst av en kraftig pære. På brikken befinner det seg 921.600 mikroskopiske speil som reflekterer lyset til en linse som projeserer lyset. Hvert enkelt speil vipper flere tusen ganger i sekundet, og tiden lyset reflekteres til linsen avgjør gråtonen i bildet.

Fargene blir tilsatt ved bruk av et fargehjul med rødt, grønt og blått, som roterer mellom lyspæren og brikken.

Powered by Labrador CMS