Paul Gray leder avdelingen for TV og elektronikk i selskapet Display Search Europe. Her blir han intervjuet etter sitt foredrag i Dubrovnik. Foto: Stian Sønsteng

TV ER IKKE ET NETTBRETT på 46 tommer

Display Search mener oled- og 4K-teknologien ennå ikke er moden, og at brukervennlighet og sosiale nettsteder er viktig for smart-TVs suksess.

Paul Gray leder avdelingen for TV og elektronikk i selskapet Display Search Europe. Under IFA-messens globale pressemøte i Dubrovnik holdt han foredraget ”Smart-TV: Fra modige eksperimenter til modenhet”. Her innledet han med å si at bransjen må endre strategi fra å være volumbasert til verdibasert.

– LCD tar stadig større andeler i flat-TV-markedet på bekostning av plasma. Vil oled bli det neste store, som om to-tre år er over alt? Vi tror ikke det. Oled er på et svært tidlig teknologisk stadium når det kommer til stabilitet. Vi tror det blir solgt 50.000 oled-TVer i år og venter at antallet i 2015 er fem millioner. Jeg er også pessimistisk til 4K, sier Gray.

TV er ikke lenger i sentrum for hjemmeunderholdningen, den har mistet plassen til nettverket

Når det gjelder internettilkoplede TVer, deler Display Search disse inn i tre kategorier: De som er kontrollert av kringkasterne, TV-produsentene og forbrukerne.

I lomma på produsentene

– TV knyttet til internett er under stadig utvikling. For forbrukerne handler det om å få tilgang til innhold fra andre enn TV-distributørene. Tjenester fra kringkasterne har høy kvalitet når det gjelder innhold, teknisk er det snakk om det 21. århundredets tekst-TV. Tjenestene fra TV-produsentene er mer avanserte, brukerne får tilgang til dem via en portal i TVen. Hvis TV-produsenten ønsker å slå av en funksjon, kan de gjøre det. Kundene er dermed i lomma på selskapet de har kjøpt TVen fra. Den tredje versjonen er brukerkontrollerte smart-TV-tjenester. Disse er mer avanserte og stiller større krav til fjernkontrollen, grensesnittet og forbrukeren. Får kunden problemer må hun eller han løse dem selv, sier Gray.

Han viser til salgstall fra fjerde kvartal 2011 med leveranser fra leverandør til detaljhandelen. TV med internettilkopling har 25 prosent av markedet og forskjellene mellom de tre kategoriene er store. I Vest-Europa utgjør produsent-kontrollert smart-TV den langt største andelen, etterfulgt av basismodellene og forbrukerkontrollerte modeller.

USA henger etter

– Den lave penetrasjonen i USA er overraskende; de henger stadig lenger etter når det gjelder nye teknologier. Per i dag vil de ha store og rimelige TVer, det blir spennende å se om dette endrer seg slik at amerikanerne kommer tilbake der de var for 15-20 år siden, sier Gray.

Han mener internett-TV er komplisert å bruke, og påpeker at det i bransjen er startet et nytt løp når det gjelder menneskelig interaksjon med talekontroll og bevegelse av kropp og fjernkontroll.

– Disse teknologiene er ikke ferdigutviklede. I Europa er utfordringen de mange språkene og de ulike dialektene. Stemmegjenkjenning er avhengig av gode prosessorer, så dette blir et spørsmål om datakraft. Vil forbrukerne vifte med armene foran TV? Føler de seg komfortable med dette? I enkelte land vil man ikke ha noe problem med dette, i andre vil de kanskje det, sier Gray.

Han påpeker en annen mulighet; at TV-produsentene kidnapper et annet produkt i rommet.

Kaotisk og ustrukturert

– Alle har i dag en applikasjon for Googles Android og Apples Ios. I Kina har Android-TVene tilgang til hele Andoird-økosystemet med 250.000 applikasjoner, mange av TV-modellene har til og med den samme motoren som nettbrettene. Men en TV er ikke et nettbrett på 46 tommer, og de langt fleste av applikasjonene er ikke utviklet for TV, sier Gray.

Ifølge Display Search er video er toppapplikasjonen for smart-TV. Gray karakteriserer video som passiv underholdning, og mener det er farlig å tvinge forbrukerne til å gjøre feil ting på TVen. Når man ser på hvilke applikasjoner som blir brukt på smart-TV, ligger ifølge Display Search videotjenester som Youtube og abonnement på filmer og serier på topp, etterfulgt av nyhetstjenester.

– TV er ikke lenger i sentrum for hjemmeunderholdningen, den har mistet plassen til nettverket. Alle enheter snakker med og kan kontrollere hverandre. Det er en toveis trafikk av data og video. Hvis du har tatt opp noe på TV-mottakeren vil du kunne se det på nettbrettet. Det hele er kaotisk og ustrukturert, men det er hva forbrukerne faktisk gjør, sier Gray og stiller følgende spørsmål:

Zeebox

– Hva vil jeg ha ut av smart-TV?

Han svarer slik:

– Tre ting: søk, overraskelser og tips om hva jeg kan se.

Som eksempel på søk trekker han frem sitt eget Google-søk på ”Lost Series 2 Episode 2”, der han fikk 127.000 treff på undervalget video.

– Som smart-TV-bruker trenger du noe bedre; et filter som tar det ned til noe som kan brukes. Du vil overraskes, og du vil ha tips om hva du kan se. For eksempel vil du vite hva vennene dine ser, slik at du ikke blir den eneste som gikk glipp av en spesiell begivenhet på TV. Et eksempel på en applikasjon som knytter de sosiale nettstedene sammen med TV-titting er Zeebox. Dette er en konvergens mellom TV, smarttelefon og nettbrett, sier Gray.

Han avslutter:

– Når programvaren blir bedre, hva kommer etterpå? TV-markedet vil drives av smarttelefon-markedet, men like funksjoner er ikke det samme som samme brukermønster. TV er sosialt, en delt aktivitet, men vil ikke lenger deles bare med venner i samme rom. En suksessfaktor for smart-TV er at de er enkle i bruk.

Paul Gray i Display Search mener en god løsning for smart-TV er å kidnappe et annet produkt i stua. Med det mener han et nettbrett eller en smarttelefon. Foto: Stian Sønsteng
Display Search deler smart-TV inn i tre kategorier; løsninger kontrollert av kringkasterne, TV-produsentene og forbrukerne.
Oled-salget vil ikke ta av de nærmeste årene, ifølge Display Search. De venter et salg på fem millioner oled-TVer i 2015, av et totalmarked på rundt 280 millioner TVer.
Vest-Europa toppet Display Search smart-TV-oversikt i fjerdekvartal 2011.
Til toppen