Christian Birkeland, administrerende direktør hos TV-distributøren RiksTV, har selvsagt RiksTV i båten. Foto: RiksTV

TV-MARKEDET I HURTIG ENDRING

KRONIKK: TV-markedet er inne i en spennende endringsprosess, der vi bruker stadig mer tid på TV-titting - snart 200 minutter hver dag i snitt.

Norges største hobby er i ferd med å bli enda større. Visst viser den tradisjonelle seingen via kringkasting en bitteliten dalende kurve, men seingen via nettet øker stort. Og husk: Stadig vekk ser nordmenn på kringkastet TV nesten tre timer hver dag (mangler to minutter på tre timer). Den totale TV-tittingen vokser, godt hjulpet av internasjonale nett-TV-selskaper.

Vi registrerer at det kommer stadig flere aktører inn i TV-bildet. På strømme-TV ser vi at aktører som VGTV og DBTV satser store ressurser på TV på sine åpne nett-portaler. Vi ser også at TV 2 Sumo vokser seg stadig større – og er på god vei mot 150.000 betalende abonnenter. Og de internasjonale gigantene har for lengst blitt store også her hjemme. Det være seg YouTube, Netflix, HBO med flere.

Nordmenn har aldri sett mer på TV enn hva de gjør i dag

Alt dette er TV innen ulike kategorier som dekker ulike mediebehov. Her er videosnutter, nyheter, film, serier, sport og underholdning i mange varianter.

Tradisjonell TV ned

I Sverige har man i en årrekke snakket om «Top Five» i TV-markedet – og man har da inkludert SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5 og TV3. Nå benyttes begrepet «Top Six», og Sveriges største avis og nettsted Aftonbladet er inkludert i det gode TV-selskapet.

Selv har vi i RiksTV også inkludert VGTV, TV 2 Sumo og YouTube i Rikspakken vår. Dette er TV på lik linje med kanalene fra de tradisjonelle kringkasterne.

Den tradisjonelle TV-seingen via kringkasting har de senere årene hatt en svak negativ utvikling. I 2012 så Ola og Kari 175 minutter på TV hver dag, i følge TNS Gallup. I 2011 var den samme TV-tittingen på 178 minutter, mens den i 2010 var på 183 minutter. Likevel ser vi mye mer på tradisjonell TV i dag enn hva vi gjorde for 10 år siden.

Strømme-TV øker

I tillegg kommer strømme-TV som øker og øker. I 2012 så gjennomsnittsnordmannen 2,38 minutter på norske strømme-kanaler hver dag. Blant web-TV-brukerne – 11 prosent av befolkningen – var snittseingen på 22 minutter, i følge TNS. Da vet vi også at de internasjonale strømme-selskapene er langt større enn de fleste norske, men tall i bruksminutter for disse er ikke å oppdrive. Men tittingen på YouTube og Netflix øker og øker. Inkluderes denne TV-tittingen, så er jeg ikke i tvil: Nordmenn har aldri sett mer på TV enn hva de gjør i dag.

Én ting er at folk flokker seg rundt de ulike skjermene for å se på TV i stua, på kjøkkenet, på barnerommene, på hytta eller hvor som helst på PC, på nettbrettet eller på smarttelefonen. En annen ting er at man har funnet forretningsmodeller som fungerer – enten det er for innholdsleverandørene eller det er for oss distributører.

Mer tidsforsinket TV

I fjor var TV-reklamemarkedet i Norge på tradisjonell TV på 3,6 milliarder NOK, i følge IRM. I tillegg har TV-kanalene klart å skape brukerinntekter i langt større grad enn hva de tradisjonelle avishusene hittil har klart. Viasat, C More og TV 2s Premier League-kanaler har klart å skape høye brukerinntekter på kringkastet TV. Og TV 2 Sumo får stadig større inntekter på sin strømme-TV. I tillegg kommer brukerinntekter på tjenester som HBO og Netflix.

Distribusjonsinntektene skal heller ikke glemmes. Spesielt TV 2 har klart å skape store distribusjonsinntekter i det norske markedet, selv om kampene har vært mange og lange.

Vi distributører selger pakker av ulike slag – samt enkeltkanaler – for å finansiere vår drift. Den nye og litt eldre TV-bransjen er inne i en positiv utvikling. Seerne vil ha stadig mer TV, men de vil selv bestemme når og på hvilken skjerm de vil se TV. I fjor var drøye 4 prosent av den kringkastede TV-tittingen såkalt tidsforsinket. Kort sagt: Man gjorde opptak av programmet – og så det senere. Stadig mer TV blir tidsforsinket. Og stadig mer TV-titting blir nå flyttet til mobile og mindre skjermer. Ingen mediekanaler vokser mer enn mobilt innhold. Også her blir TV stadig viktigere, noe vi i RiksTV selvfølgelig også har på dagsorden hver dag.

Sterkere enn noensinne

Mens avishusene har store problemer med å kapre brukerinntekter på nett, så ser levende bilder ut til å være løsningen for de som har valgt å satse på det. At befolkningen bruker stadig mer tid på TV kombinert med sunn økonomi og økende antall inntektsstrømmer for TV-kanalene, er så absolutt ingen dårlig kombinasjon. Da blir det nemlig enda bedre TV – som igjen fører til enda flere seere. TV-mediet er sterkere enn noensinne!

Christian Birkeland, Administrerende direktør, RiksTV
Til toppen