UTVIKLER RADIOER PÅ DEN SKOTSKE LANDSBYGDA

På den skotske landsbygda utvikler Revo digitalradioer som selges i 20 land. Et viktig eksportmarked er Norge.

– Jeg tror David synes det er stas at vi holder til midt i ingensteder, sier kommersiell direktør Collin Urie i Revo Technologies Ltd.

Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker Revo i Lanarken snau time fra Edinburgh, er administrerende direktør David Baxter på reise i Asia. Her er han ofte, både for å følge opp produksjonen ved de to fabrikkene i Shenzhen i Kina – og de stadig flere asiatiske kundene selskapet har.

Historien om Revo startet for snart åtte år siden. Baxter hadde fått en digitalradio av merket Pure til julegave, og han ble ytterligere inspirert på CES-messen i Las Vegas i januar 2004. Tilbake i Lanark startet utviklingen av det som i november kom ut i butikkene som Revo In-Car, en dab-radio for tilkopling til bilens eksisterende stereoanlegg.

– Vi fikk en utrolig mottakelse, med store oppslag i media. Alle ville samarbeide med oss og vi hadde tusen forhandlere fra dag én. Vi trodde vi var det neste Apple, men det viste seg snart at dab ikke solgte til bilbruk. Vi var for tidlig ute, og solgte på langt nær så mye som vi burde. Her i Storbritannia var dab-dekningen på veiene for dårlig, mens nitti prosent av husstandene kunne få inn signalene hjemme. Vi bestemte oss derfor for å gå inn i dette markedet, sier Urie.

Det tok noen måneder før selskapet kom til denne erkjennelsen. I Norge hadde radioprogramleder Hans Christian Andersen skiftet beite, og på forsommeren 2005 lanserte han med brask og bram RevoIn-Car med et arrangement på Aker brygge.

Julebord i Oslo

– Siden har vi hatt et spesielt forhold til Norge, ett år arrangerte vi faktisk julebordet vårt i Oslo. I 2007 kjente langt flere til oss i Norge enn i Storbritannia. Nå har vi bygd opp merkekjennskapen her hjemme, men den er nok fortsatt større i Norge, sier Urie.

Han forteller at dab-markedene er de viktigste av de 20 landene de selger til i dag, siden disse kjøper et større antall produkter.

– Utlandet utgjør 55 prosent av salget vårt og Norge er en viktig del av dette, sier Urie.

Tilbake til 2006. Bordradioene Pico og Uno ble lansert og på to måneder solgte Revo flere hjemmeradioer enn de hadde solgt bilradioer i løpet av to år. Siden har selskapet lagt sten på sten. Finansdirektør William Ramsay forteller at de i starten måtte selge det de hadde på lager for å få inn penger til å sette i gang ny produksjon.

Som de sju andre i selskapet er han fra distriktet rundt Lanark, og sammen med Urie og Baxter utgjør han ledertrioen. I det egeneide industribygget,The InoxBuilding, som ligger blant selskap som selger landbruksutstyr og vis a vis en kjeksfabrikk, holder også Baxters to andre selskap til; NetworxAutomotive og Anthony Gallo Acoustics Europe.Networx ble startet i 1989, og har i dag to ansatte. De selger fortsatt produkter til bilbransjen, som navigasjonsanlegg og fotoboksvarslere. Det tredje selskapet selger høyttalernetil amerikanske Anthony Gallo, og er hans største kunde som distributør for Europa.

– Er det en utfordring for selskapet at alle ansatte kommer fra distriktet, har dere ikke følt behov for å hente inn krefter utenfra?

– Vi har lært mye underveis. Det er en styrke at vi er en liten organisasjon med korte kommandolinjer. Tre av oss kan styre hele operasjonen; komme opp med konsepter, utvikle og finansiere dem, sier Ramsay. Urie utdyper:

Høster designpriser

– Det er mange teknologiselskaper i området, men ikke innen vår bransje. Vår ekspertise er innen design og markedsføring, å skape noe nytt. Vi konkurrerer med mange store selskaper om plass i butikkhyllene. Vi har lager i Kina og Lanark. Halvparten går hit til Lanark, og vi sender de fleste produktene til det europeiske markedet herfra.

En periode var en egen designer ansatt i Revo, de senere årene er denne kompetansen blitt leid inn.

– 95 prosent av produktene er utviklet av David, de siste fem prosentene er det designere som står bak. Det er utrolig å følge med på hva som skjer fra han tegner sin første skisse til vi står der med det ferdige produktet. Mange liker nok å samarbeide med oss fordi de vet at det faktisk blir noe av arbeidet. Her er det ikke ledere på mellomnivå som driver frem et prosjekt toppledelsen kan skrinlegge med en epost, sier Urie.

Han mener selskapets mange designpriser viser at de har noe å fare med når det gjelder produktutvikling. Blant annet har de fått Red Dot i 2008, 2009, 2010 og 2011, samt If i 2008, 2009 og 2011.

– Et annet eksempel er livsstilsmagasinet Monocle, som har samme grunnlegger som Wallpaper. Da de lanserte sin radio (monocle.com), ønsket de oss som samarbeidsparter, og vi lanserer blant annet en egen Monocle-versjon av Herigate, sier Urie.

– Vi sikter oss inn mot en høyere del av markedet, og ønsker at folk bevisst kjøper en Revo-radio og ikke bare enda en radio. Designprisene våre viser at dette er viktig for oss. Dette koster penger, mens mange av konkurrentene bare fokuserer på prispunkter. Vi har laget produkter til 50, 100 og 150 pund, men det er alltid de dyreste modellene som selger best, sier han.

Alle med dab/dab+

– Hva betyr mest for dere av design og lydkvalitet?

– De betyr like mye. Vi har underveis lært mye om lyd, og ingen skal bli skuffet når de skrur på et Revo-produkt første gang.

– Hvem vil dere sammenlignes med?

– Det er vanskelig å nevne en eller flere, siden det ikke er så mange kjente radioprodusenter. Vi vil være radioen til bevisste kunder, sier Urie.

Revo er den første stavelsen i revolusjon, selskapet ønsket et navn som ikke var knyttet til en spesiell teknologi. Selv om alle produktene Revo selger i dag inneholder mottakere for dab+, dab og FM, har de også levert reneIpod-høyttalere. Bortsett fra to modeller som selges i versjoner med og uten trådløst nettverk, inneholder alle også internettradio.

– Vi er Skottlands eneste radioprodusent, og produktene våre er utstilt på Museum of Scotland, sier Urie stolt.

Kan hende er navnet også inspirert av den skotske opprøreren William Wallace (1271-1305), portrettert av Mel Gibson i filmen Braveheat. Han bodde en periode i Lanark.

Den nyeste modellene til Revo er Heritage, Axis og K2. Heritage kom i 2009, og er selskapets bestselgende modell i Asia. Urie forteller at de nå blir kontaktet av stadig flere asiatiske selskap som ønsker å distribuere dem. En ny Heritage er under utvikling. Utseendet blir stort sett det samme, men den vil også være sertifisert for Iphone. Dette har ført til at den analoge forsterkeren er byttet ut med en digital.

Snublet over hotell

– Et marked vi nærmest snublet over var hoteller. Det siste året har vi levert radioer til ti hoteller, dette genererer igjen salg fra hotellgjestene. På grunn av dette er alle produktene våre nå utstyrt med en Kensington-lås, som gjør at de ikke kan fjernes fra hotellrommene, sier Urie.

Axis kom på markedet i september i år, og ble nylig kåret til årets radio av magasinet Whathifi? Axis har berøringsskjerm med farger, og kan hente bilder fra dab-sendingene eller kombinere innhold fra internett med radiosignalene hvis kringkasterne har lagt opp til dette.

– Hva er forskjellen på lyden mellom Heritage og Axis?

– Lyden er ganske lik, men Heritage spiller litt høyere, sier Urie.

Prisen i Norge er henholdsvis 3.000 og 2.700 kroner. Ramsay benytter anledningen til å gråte litt for sin syke mor.

– Materialkostnadene er skutt i været. Blant annet har prisen på neodymiumsom brukes i høyttalerne økt med 400 prosent i løpet av noen måneder, sier finansdirektøren.

Urie understreker at de setter brukeropplevelsen til Revo-kundene høyt. Når de ulike elementene i radioene skal velges, som dab-mottaker og det trådløse nettverket, velger de alltid fra midtsegmentet og oppover.

– Snart lanserer vi en ny programvare til Heritage. Denne blir automatisk og gratis gjort tilgjengelig for dem som allerede har kjøpt radioen, sier Urie.

Revo legger også sine egne applikasjoner gratis tilgjengelig. Entusiastisk demonstrerer dessuten Urie tredjeparts-applikasjonen Skifta som ligger gratis tilgjengelig i Android Market. Denne gjør at man kan spille innhold fra datamaskiner og harddisker i nettverket på Revo-produktene.

Egenutviklede produkter

– Hvor mye av Revo-produktene er deres egne, og hvor mye finner man i konkurrerende modeller?

– Alle komponenter er laget for oss, vi er ikke blant dem som bare setter merket vårt på ferdige produkter. Fabrikkene vi bruker lager også produkter for andre, og vi har designet produkter for andre. Disse modellene kan du se ute i butikkene, men de er ikke Revo-produkter, sier Urie.

Som nevnt er det grunnlegger og administrerende direktør David Baxter som utvikler det meste av produktene. Urie sier han er uhyre detaljfokusert, både når det gjelder innmat og materialvalg. Han designer også eskene.

– Kvaliteten på eskene våre har alltid vært svært god, vi har virkelig skilt oss ut i hyllene. Vi spesifiserer hvilket pappmateriale som skal brukes, og glansen i trykken, sier Urie.

– Det å pakke ut produktet er en viktig del av kjøpsopplevelsen, skyter Ramsay inn.

Det nyeste produktet i porteføljen er K2. Urie har nettopp vært rundt i britiske hifi-butikker, og forteller at han aldri har opplevd at det har vært så enkelt å selge inn et nytt produkt.

– Markedet for høyttalere med base til Apple-produktene er tøft. Med K2 konkurrerer vi med de andre på lyd og pris, men hos oss får kunden radioen med på kjøpet, sier Urie.

Powered by Labrador CMS