VARME FRA DELONGHI

Oljefylte radiatorer er et viktig område for DeLonghi, og selskapets italienske produktsjef tok turen til Norge før julesalget for å hente tilbakemeldinger.

Publisert Sist oppdatert

Produktsjef for varme i DeLonghi, Irene Sigismondi, og distributør Martin Vinje vil sette enda mer fokus på varmeprodukter i det norske markedet, og besøkte både kjeder og bransjeorganisasjonen.

Fra Italia til Norge

Vi ser etter hvilke teknologier som er mest populære, hvem er hovedkonkurrentene våre, hvordan markedet utvikler seg og hvordan vi kan gjøre produktene våre enda bedre

– I Treviso er vi ansvarlige for utviklingen av portable varmeprodukter for hele verden. Det er et stort marked med ulike behov avhengig av geografi, og vi forsøker å forstå behovene lokalet. Vi ser etter hvilke teknologier som er mest populære, hvem er hovedkonkurrentene våre, hvordan markedet utvikler seg og hvordan vi kan gjøre produktene våre enda bedre, sier Sigismondi til fagbladet Elektronikkbransjen.

Distributør Martin Vinje sier det særlig er selskapets oljefylte varmeovner som gjør det bra her i Norge.

– I Norge er dette det mest populære produktet innen romoppvarming, og vår Dragon4 er referanseproduktet i kategorien. Det er også en veldig viktig kategori for kjedene, sier Vinje.

Så langt i 2015 utgjør oljefylte varmeovner 25 prosent av totalmarkedet for portable varmeovner, og produktkategorien har konsekvent den største andelen i salget av portabel varme. I 2014 stod kategorien for 22 prosent av markedet, 37 prosent i 2013, 23 prosent i 2012, 37 prosent i 2011, 42 prosent i 2010 og 45 prosent i 2009.

– Markedet for portabel varme generelt er naturlig nok avhengig av været, i kalde vintre selges det mer enn i mer moderate. Men vi ser også at oljefylte ovner tar en større andel av markedet jo kaldere det er, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Norge størst i Norden

En annen årsak til variasjonen er ustabile norske somre.

– Når det også er dårlige sommerhalvår kjøper en del nordmenn mindre portable ovner til hytter og campingvogner, fordi disse er lette å rydde bort når været blir bra. For på hytta skal vi nordmenn uansett, sier Røsholm.

Iskalde 2010 var toppår for salget av portabel varme de siste sju årene, hvor det ble solgt 315.000 enheter. Milde 2014 står i andre ytterpunkt, med totalt 95.000 varmeapparater solgt.

For DeLonghi er produktutvikling viktig for å beholde selskapets posisjon innen varme.

– Vi må gjøre raske tilpasninger til markedet, og mer intelligente produkter er framtiden. Vi ser at kostnaden til elektrisitet øker, og folk får mer fokus på komfort i hjemmet. Det betyr forbedringer både i den fysiske designen og å integrere mer elektronisk «smarthet» i produktene, sier Vinje.

– Hvordan er varmemarkedet i Norge sammenliknet med våre naboland?

– Det norske markedet er uten tvil det største i Norden for oss. I Danmark og Sverige har mange leiligheter og hus vannbasert sentralvarme, og oppvarming er ofte en del av husleien, sier Vinje. 

Selv om oljefylte ovner er hovedfokus i Norge, har DeLonghi også produkter i de andre varme-kategoriene.

– Vi har en 360-graders produktportefølje i kategorien, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS