Mionix’ grunnlegger Peter Nygren (t. v.) med smartmusen Naos QG og administrerende direktør Carl Silbersky. Foto: Stian Sønsteng
Mionix’ grunnlegger Peter Nygren (t. v.) med smartmusen Naos QG og administrerende direktør Carl Silbersky. Foto: Stian Sønsteng

VERDENS FØRSTE SMARTMUS ER SVENSK

Svenske Mionix viste på CES det de sier er verdens første smarte datamus. Produktet kan også brukes på andre områder.

Det svenske selskapet Mionix ble grunnlagt i 2007 av Peter Nygren, og har hovedkontor i Växjö i Småland. De har også et kontor i Malmø, og er per i dag fem ansatte. Forretningsidéen var å lage den beste og mest ergonomiske spill-musen.

– Da vi startet var dette et ungt produktområde. I startet vokste markedet med 50 prosent hvert år, fortsatt øker det med rundt 20 prosent. Jeg var gamer selv, og synes det manglet produkter som var gode både på ytelse og ergonomi, sier Nygren til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når man spiller flere sammen kan man følge med på hvordan det går med de som er på samme lag

I dag har Mionix en portefølje på rundt 20 produkter, som musematter, hodetelefoner, tastatur og datamus for spill.

– Hvilken posisjon har dere i Norge?

– Vi er foreløpig ganske små, men er tilgjengelig blant annet hos Komplett, Siba og Teknikmagasinet. USA og Canada er det største markedet for oss, vi er også tilstede i blant annet Australia, Japan, Romania, Tyskland, Frankrike og Russland, og selvfølgelig hjemme i Sverige, sier Nygren.

 

Ny dimensjon

I fjor omsatte selskapet for 10 millioner svenske kroner, Nygren anslår at dette vil doble seg i år.

På CES viser Mionix det de kaller verdens første smarte datamus.

– Vi samler data, som pulsen via hånden til spilleren. Dette kan brukes til å måle stress, og vi registrerer også hvor mange handlinger som utføres per minutt. Dette kan vi vise på spillskjermen; når man spiller flere sammen kan man følge med på hvordan det går med de som er på samme lag. Dette tilfører spillopplevelsen en ny dimensjon, og kan ikke minst gjøre at man lykkes bedre, sier Nygren.

Han nevner spillet League of Legends som et godt eksempel.

– Hvis du ser at en på laget slutter å klikke, kan det hende hun eller han trenger hjelp. Dataene overføres fra musen via USB-tilkoplingen. Siden deles de i nettverket, og vi har en åpen API slik at dataene kan brukes som man ønskes, sier Nygren.

 

Bruk i kundesenter

API står for Application Programming Interface, på norsk applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt, og Mionix ser for seg at teknologien deres også kan brukes på andre områder, som ved et kundesenter.

– Her kan man for eksempel legge inn en funksjon som hindrer medarbeidere å svare på samtaler fra kundene hvis de er for stresset. Du kan også lese av folks helse over lengre tid, og måle hvordan de prestere under ulike forhold. Er du spillutvikler kan du bruke dataene til å bedre spillopplevelsen, sier Nygren.

– Er dette deres første produkt som retter seg mot andre enn dataspillerne?

– Gaming leder an produktutviklingen i våre kategorier. At man etter hvert tar i bruk teknologiene på andre områder er naturlig. Vi vil gjerne sitte i førersetet, siden kan konkurrentene henge seg på og gjerne bruke våre plattformer, sier Nygren.

Til toppen