VIL FLÅTESTYRE OLA BILIST

Tomtom knytter sine brukere sammen i et nettverk av navigatører. Nå kommer de to første modellene med sim-kort på markedet.

Med Tomtom Go 1000 og 1005 følger ett års fri tilkopling til internett over mobilnettet i hele Europa. Siden vil tilkoplingen koste 45 kroner per måned, og denne skal gjøre brukerne i stand til å redusere kjøretiden med inntil 15 prosent.

På et pressemøte i Oslo i slutten av oktober presenterte det nederlandske selskapet det de kaller et manifest. Her heter det blant annet at når ti prosent av sjåførene bruker Tomtoms HD Traffic-tjeneste vil man oppnå en kollektiv effekt, og at målet videre er å redusere reisetiden for alle med inntil fem prosent i områder med mye trafikk.

– Visjonen vår er å gi folk mer informasjon om veien videre. Når man vet når man vil komme frem til bestemmelsesstedet, kjører man mer avslappet. Vi vil gi folk frihet i trafikken, og har utviklet HD Traffic siden 2007 da vi lanserte tjenesten i Nederland. Vi ønsker å være de beste i klassen, sier Mike Schoofs fra Tomtoms hovedkontor.

Tomtom henter trafikkinformasjonen fra flere kilder. Blant disse er trafikkmeldinger som i Norge samles og leveres av det finske selskapet Destia, historiske data blant annet samlet inn gjennom mobilabonnenters bevegelse i trafikken (IQ Routes), samt sanntidsdata hentet fra HD Traffic-brukere. Schoofs innrømmer at sistnevnte datagrunnlag i starten vil være mangelfullt i Norge, men at kvaliteten på dataene blir bedre dess flere som kjøper en Tomtom Live-enhet.

Lover bedre flyt for alle

– HD Traffic gir dynamisk navigering og kontinuerlig informasjon om de raskeste veiene. Hvis flere bruker HD Traffic vil trafikkflyten bli bedre, også for andre trafikanter, sier Schoofs.

For å nå målet om bedre trafikkflyt vil Tomtom arbeide på fire områder:

– Vi vil gjennom kampanjer inspirere folk til å bidra til å lette trafikksituasjonen. Vi vil øke tilgjengeligheten til HD Traffic, blant annet med en forbedret ruteplanlegger på internett som etter hvert også vil lanseres i Norge. Vi vil kontinuerlig forbedre ruteplanleggingen, og til slutt vil vi samle beslutningstakere og bransjen til en årlig trafikksamling der folk kan møtes for å utveksle ideer og teknologier, sier Schoofs.

Gjennom HD Traffic og de tilkoplede navigatørene ligger en mulighet til å fordele bilistene på flere alternative ruter, slik at køene ikke bare flyttes fra en rute til en annen.

– Dermed kan dere opprette et premiumabonnement, der de som betaler ekstra får vite om de virkelig kjappe rutene?

– Hehe.

4,3 og 5 tommer

Tomtoms to første oppkoblede navigatører på det norske markedet er flaggskipsmodellene Go Live 1000 og 1005. Enhetene kommer med en kommunikasjonsløsning med sim-kort fra Telenor Connexion, som gjør navigatørene i stand til å anonymt sende og ta i mot informasjon via Telenors mobilnett. Tjenestene som er tilgjengelig er Tomtom Vær, HD Traffic, fartskameraer, automatisk GPSfix oppdatering, og lokale søk på Google. Det vil også være mulig for brukere å rapportere fartskontroller med et tastetrykk, slik at informasjonen kommer andre Tomtom-brukere til gode.

– Med oppkoblede navigatører tar vi navigasjonsopplevelsen et hakk videre, og i kombinasjon med et bedre tjenesteutvalg vil norske bilister kunne se frem til mer behagelige timer på veien, sier Tore Wøllo Bjørnsengen som leder Tomtom i Norge.

Tomtom har nå én million brukere av oppkoblede navigatører på europeiske veier. Nå slippes de to første modellene i Norge. Forskjellen mellom Go Live 1000 og 1005 er skjermstørrelsen på respektive 4,3 og 5 tommer. Skjermen er av typen ”fluid touch”, som lar brukerne zoome med en fingerberøring. Enhetene har ny og kraftigere prosessor, oppdatert versjon av Tomtoms intelligente ruteplanlegging og IQ Routes som bruker data fra andre brukeres statistikk for rutealternativene. Det er lagt til rette for integrasjon av tredjeparts applikasjoner, og kartene skal ha blitt mer innholdsrike. En ny magnetisk festeanordning skal gjøre det enklere å feste og løsne navigatøren etter behov.

Powered by Labrador CMS