Tormod Sandstø (t. v.) og Eivind Peersen i Canal Digital, som selskapet nå heter etter at kabel-kollegene ble underlagt Telenor-varemerket. Foto: Stian Sønsteng

VIL GI KUNDENE STADIG NYE TV-OPPLEVELSER

– Med vår OnePlace-boks får kundene fortløpende tilgang til nye funksjoner, senest norsk stemmestyring, Netflix og NRKs ukesarkiv.

Det sier Eivind Peersen, som er ansvarlig for TV-opplevelsen i Canal Digital, og nordisk PR-direktør i selskapet, Tormod Sandstø. Canal Digital har nylig fjernet «Satellitt» fra navnet, i og med at deres kolleger i Canal Digital Kabel nå er lagt inn under Telenor Norge.

– OnePlace-dekoderen er en sømløs TV-opplevelse som bringer deg det beste av lineært og strømmet innhold, sier Peersen.

TV-boksen, som kom på markedet i mars, er produsert av LG Electronics, og kjører på Googles operativsystem Android TV.

– Google vil være en av de viktigste og beste spillerne i dette markedet, og et halvt år etter at vi lanserte OnePlace er vi tryggere enn noen sinne på at dette var det riktige valget for oss, sier Sandstø.

OnePlace-dekoderen og fjernkontrollen som følger med. Foto: Canal Digital.

– Det gir oss muligheten til å arbeide med det vi er gode på; å tilby og anbefale det beste innholdet, samtidig som vi er med på innovasjonstoget til Google. Her inngår chromecasting, stemmestyring og globalt søk på tvers av alle applikasjoner i boksen, samtidig som kundene hele tiden får tilgang til nye apper og funksjoner. Om ikke lenge kan du nok snakke til bilen din, og be den ta opp et program på boksen hjemme, sier Peersen.

Vi møter de to i Canal Digitals lokaler hos Telenor på Fornebu, den 12. november.

HDR10 og HLG

OnePlace-boksen, som har produktnavn S70CDS, har fire tunere (DVB-S/S2/S2X), og støtter 4K HDR/60 Hz. Den har to satellitt-innganger av F-typen for DVB-S/S2/S2X RF. I tillegg til HDMI, er det to lydutganger (SPDIF optisk og 3,5 mm minijack). Prisen er 1.660 kroner for en ren boks. Hvis man ønsker opptaksmulighet er prisen 2.620 kroner, da følger det med en harddisk på 1TB. Denne er på 2,5 tommer og sitter i en boks med Sata-kopling som plugges inn på baksiden av OnePlace-boksen.

OnePlace-dekoderen er en sømløs TV-opplevelse som bringer deg det beste av lineært og strømmet innhold

Nylig ble Netflix gjort tilgjengelig for Canal Digitals kunder med OnePlace-mottakeren.

– Siden 4K og HDR støttes fullt ut gjennom Canal Digital, betyr dette at vårt prisbelønte innhold kan oppleves med den beste bildekvaliteten, uttalte Rene Rummel-Mergeryan, direktør for forretningsutvikling for Netflix EMEA, i pressemeldingen Canal Digital sendte ut.

TV-boksen støtter HDR-standardene HDR10 og HLG. Netflix benytter førstnevnte, mens det foreløpig ikke er HLG-innhold tilgjengelig hos Canal Digital.

Deres tidligere mottaker, Smart HD-dekoderen av merket ADB, var på en proprietær plattform.

– Med OnePlace og operativsystemet Android TV oppdaterer vi programvaren kanskje én gang i måneden, mens det tidligere kunne gå både ett og to år mellom hver gang, så innovasjonstakten er en helt annen, sier Peersen.

Netflix-appen ligger nå inne i Canal Digitals OnePlace-boks. Skjermdump: Canal Digital.

Internett viktig

– Hva innebærer en typisk oppdatering?

– Nå har vi nettopp sluppet Netflix, for tre-fire uker siden lanserte vi funksjonen start forfra; hvis du kommer for sent inn i et program du ser lineært via satellitt, kan du starte på begynnelsen, men da via internett. Videre på planen er blant annet et eget sportsområde, samt kjøpefilm og ikke bare leiefilm, sier Peersen.

Sandstø forteller at de ved hver oppdatering kan følge med på i hvilken grad kundene tar de nye funksjonene i bruk.

– Vi begynner å høste fruktene av Google-valget vårt. For noen få uker siden ble Google Assistent offisielt lansert på norsk, og plutselig kunne man snakke på norsk til boksen vår – uten at vi hadde gjort noe for det, sier Sandstø.

Oppdateringene skjer over natten via internett, som også brukes til strømming, TV-guiden og metadata.

– Hva med kundene som ikke har internett?

– Til dem selger vi vår Smart HD-dekoder fra ADB, men vi arbeider også med å få OnePlace til å fungere uten internett, sier Peersen.

– Siden så mye av OnePlace-opplevelsen er knyttet til internett; hvorfor skal man da kople til en parabolantenne?

– Du får den desidert beste lyd- og bildekvaliteten via satellitt, sier Peersen.

Sømløs TV-opplevelse

– Et abonnement hos oss er basert på satellitt-distribusjon, og det er utvilsomt at denne har den beste kvaliteten. Men, det fungerer uten, og du kan kjøre OnePlace som en ren strømmeboks, sier Sandstø.

Netflix dukker også opp i TV-guiden, og man kan også taste «123» for å starte appen. Skjermdump: Canal Digital

– Er dette en historie det vil bli stadig vanskeligere å fortelle og overbevise kundene om?

– Det er ikke så viktig for oss om kundene strømmer via internett eller ser innholdet vårt lineært via satellitt. Vi er opptatt av at folk skal få en sømløs TV-opplevelse, og etter hvert som TVene blir større og får høyere oppløsning, vil kvaliteten på signalet bli et stadig viktigere parameter, sier Sandstø.

Antall knapper er betydelig redusert på fjernkontrollen som følger med OnePlace-dekoderen. Foto: Canal Digital.

Canal Digital Satellitt har som nevnt endret navn til Canal Digital.

– Vi har vært to selskap som har delt Canal Digital-navnet. For et par uker siden, etter en lang tids planlegging, ble Canal Digital Kabel en del av Telenor Norge. Deres produkt heter T-We, og kundene er en del av Telenor Norge. Det betyr at vi nå har Canal Digital-navnet alene, og det er bedre for oss, for dem og for kundene at de to selskapene har ulike navn. Dette har vi ventet på, og dette er riktig for alle, sier Sandstø.

Canal Digital er eid av Telenor Group.

– Norge har tradisjonelt vært et parabol-land. Etter hvert som fibernettet bygges ut; hva tenker dere om parabolens fremtid i Norge?

800.000 kunder

– Vi er et nordisk selskap med 800.000 kunder, og en solid plass i TV-markedet. Igjen; vi tror ikke det er så viktig hvilken distribusjonsform man bruker, men hvilken TV-opplevelse man faktisk kan få. Det er her vi arbeider for å bli best, for å levere innholdet folk vil ha. Vi har et høyt og offensivt fokus på å utvikle plattformen vår, er først i Norge på Android TV, og er rustet for en TV-fremtid der utviklingen vil skje enda raskere enn hittil, og det er dette Eivind og gruppen hans arbeider med, sier Sandstø.

– Hvor viktig er butikkene i bransjen for Canal Digital når det gjelder salg av OnePlace-boksen, antenner og abonnement?

Med et søk, både tekst og tale, får man opp hvor en tittel er tilgjengelig – uavhengig av på hvilken tjeneste. Skjermdump: Canal Digital

– Detaljhandelen er helt klart en viktig utstillingsarena for oss. Det handler om å være tilstede der folk er, og ikke minst at vi får vist kvaliteten på produktet vårt. Både Elkjøp, Power og Euronics er alle partnere, og står for en viktig andel av salget, og ikke minst er disse med på å gjøre både kundereisen og -opplevelsen meget god. Vi har lett for å snakke mye om innhold og tjenester, men mange ønsker nok å se selve boksen og fjernkontrollen, og det er viktig at de får anledningen til å oppleve hvordan det faktisk oppleves å bruke OnePlace, sier Sandstø.

Fjernkontrollen kommuniserer via blåtann, slik at man kan gjemme boksen hvis man ønsker det.

– Denne har vi utviklet samtidig som grensesnittet på boksen. Dermed kunne vi redusere antall knapper og i stedet legge funksjonene intuitivt tilgjengelig i menyen, sier Peersen.

Til toppen