Martin Vinje og Kirsti Berg med DeLonghis nye helautomatiske kaffemaskin Primadonna Elite. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje og Kirsti Berg med DeLonghis nye helautomatiske kaffemaskin Primadonna Elite. Foto: Stian Sønsteng

VIL HA FLERE AKTIVITETER I BUTIKK

– Du får ikke lukten av ferske boller og kaffe gjennom internett, sier Martin Vinje som representerer Braun, Kenwood og DeLonghi.

Han mener aktiviteter i butikk gir handlerne en unik mulighet til å posisjonere seg i konkurranse med netthandlerne, og får støtte av markedssjef Kirsti Berg i Euronics Norge.

– At aktiviteter både gir økt trafikk og omsetning er det ikke tvil om, sier Berg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ideelt sett burde dette skje hver uke, gjerne hver dag

Vi møter henne på utstillingen til Braun, Kenwood og DeLonghi under kompetansedagene i Ørebro i Sverige, som Euronics Norge arrangerer sammen med søsterkjedene Elon og Elkedjan i Elon-gruppen. Her demonstrerer den svenske kokken Brian Mårtensen den nye maskinen Multifry fra DeLonghi. Denne skal gjøre det mulig å raskt tilberede poteter og rotfrukter på en sunnere måte med minimal bruk av olje, og til å lage ulike retter som risotto, cous cous, lapskaus og ratatouille.

– Multifry gir deg også muligheten til å lage pizza, kaker og pai, kort sagt er det fantasien som setter begrensningene, sier Mårtensen.

Den italienske produsenten kaller systemet SHS (Surround Heating System), og sier ytelsen er eksepsjonell fordi maten omgis med varme slik at den blir jevnt stekt. Det øvre varmeelementet og viften leverer en jevn fordelt varme ovenfra. Det nedre elementet gir varme nedenfra, og et røreverktøy blander maten automatisk.

 

I praktisk bruk

– Det finnes en rekke oppskrifter i appen man kan laste ned, og Multifry kommer i flere modeller med ulike funksjoner, sier Mårtensen.

– Dette er et produkt du ikke visste du hadde behov for?

– Det er dette som kjennetegner innovasjonen innen småapparater; at det plutselig dukker opp nye og fantastiske produkter, sier Vinje.

Han understreker at det er viktig for selskapet at de har knyttet til seg kokker som Mårtensen, som kan demonstrere produktene i praktisk bruk.

– Det er svært spennende å høre hva de forteller om de nye produktene til handlerne som deltar på samlinger som dette, og jeg håper det inspirerer til at disse tas i aktiv bruk i salgsarbeidet i butikkene. Dette er ikke minst viktig i forhold til de utfordringene detaljhandelen har i konkurranse med nettbutikkene. Målet må være at kunder som ser et slik produkt sier ”så flott, dette visste jeg ikke fantes!”, sier Vinje.

Når fagbladet Elektronikkbransjen ser Mårtensen i sving, demonstrerer han Multifry for David Dahl Gundersen og Silje Mikalsen ved Euronics Finnsnes. Dette er en av de største Euronics-butikkene i kjeden, etter at de fra 1. februar gikk over fra Expert.

 

Utfordrer bransjen

– Er dere flinke til å demonstrere produktene i butikk?

– Vi kunne sikkert vært flinkere. Når vi er på messer som dette, og ser hva man kan gjøre, er det én ting. Men når produktet står i hylla, vet ikke kundene hvilke muligheter produktet har. Med kunnskapen vi får her blir situasjonen annerledes, sier Dahl Gundersen.

– Er det noen praktiske utfordringer rundt det med å kjøpe inn og tilberede mat i butikken?

– Det er eneste oppvasken, ellers er det bare positivt, sier Dahl Gundersen.

– Det er svært enkelt å rengjøre Multifry! smiler Mårtensen.

– Vil du utfordre bransjen, Vinje?

– Absolutt! Her ligger det store muligheter. For eksempel burde det være forbudt for butikkselgere å stryke klærne sine hjemme; det bør de gjøre i butikken, med Brauns strykejern. Produktene bør være i bruk; i bevegelse og aktivitet. Lag en bolledeig, bruk Multifry, la kundene få teste produktene i butikken, skap liv og røre. Vi som går rundt på messer ser at folk stopper opp der det skjer noe, og dette må vi overføre til de lokale forretningene. Dette gir oss mulighet til å posisjonere oss på en unik måte i konkurranse med netthandlerne, sier Vinje.

 

Viktig for kjeden

– Hvis man blir flinkere til å demonstrere produktene i butikk vil vi løfte snittsalget per kunde. De er interessert i å kjøpe et produkt hvis de ser nytten av det, sier Dahl Gundersen ved Euronics Finnsnes.

– Stryker du selv skjortene dine i butikk?

– Det gjør jeg både titt og ofte. Vi kjører demonstrasjon på strykejern, og det er effektivt, sier Dahl Gundersen.

Han er daglig leder i butikken, som har sju ansatte og en butikkflate på rundt 800 kvadratmeter.

– Hvilke tanker har Euronics Norge rundt kundeaktiviteter i butikk?

– Dette er spennende, og vi ønsker å skape bedre opplevelser enn det kundene forventer. At de kjenner lukten av vafler eller boller er superviktig, og vi oppfordrer stadig butikkene til dette. Vi gjør dette også sammen med våre samarbeidspartnere. Ideelt sett burde dette skje hver uke, gjerne hver dag, og det kan være så enkelt som at vi alltid serverer kaffe med noe å bite i, sier markedssjef Kirsti Berg i Euronics Norge.

Hun forteller at kjeden blant annet har et godt samarbeid med radiobilene til Digitalradio Norge.

 

Doblet i Halden

– Vi kjørte nylig en aktivitet i Halden, der de gratis monterte dab-adaptere i bil. Den dagen doblet butikken totalomsetningen, og vi hadde flere kunder innom. At aktiviteter både gir økt trafikk og omsetning er det ikke tvil om, sier Berg.

– Hvorfor skjer det ikke i større grad at butikkene baker boller, tilbereder kaffe eller steker vafler?

– De ser kanskje på det som merarbeid man kanskje ikke får så mye igjen for, men jeg mener man faktisk får mye igjen for dette. Det er viktig å vise hvordan platetoppen eller dampovnen fungerer. Enkelte produkter må man faktisk demonstrere, slik som DeLonghis nye Multifryer, sier Berg.

Til toppen