VIL SKAPE NY SKOLE innen HiFi-produksjon

– Vår nye lydteknologi vil skape en skole for hvordan elektronikk kommer til å lages i fremtiden.

Det sier Bent Holter. Han er daglig leder og eier av Hegel Music System AS på Torshov i Oslo. Han utvikler også HiFi-komponentene selskapet selger, og vi møter ham på messen CES i Las Vegas der han er for å komme i kontakt med nye forhandlere – men også for å møte sine eksisterende distributører.

Ryggraden til Hegel er den patenterte SoundEngine-modulen, som skal korrigere feil og forvrengninger i sanntid.

– Denne gir våre produkter den klokkeklare, dynamiske og naturlige lydgjengivelsen vi er kjent for, sier Holter.

Hegel ble startet opp i elektronikkmiljøet ved NTH/NTNU i Trondheim i 1990, og har siden 1998 eksportert sine lydprodukter til mer enn 25 land i Europa, Amerika og Asia. Selskapet er oppkalt etter den tyske filosofen som levde på 1800-tallet. Han representerte et paradigmeskifte innen filosofien, og Holter mener hans nye lydteknologi vil bety det samme for hvordan elektronikk kommer til å lages i fremtiden.

Grand Prix 2007

I Las Vegas er Holter mest opptatt av prisen han har fått av det japanske magasinet Stereo Sound, som er en slags HiFi-bibel i Asia med sine fire mursteintykke utgivelser i året.

– Vi fikk den gjeveste prisen, Grand Prix 2007, for forsterkeren H4A. Det er innmari moro at vi som et relativt lite norsk selskap får en slik utmerkelse, sier Holter.

H4A koster 40.000 kroner i Norge og 50.000 kroner i Japan. Hegel har allerede merket en økt etterspørsel, og har problemer med å levere nok produkter.

– Det at japanerne bruker 100 volt gjør dette til en litt mer omstendelig prosess, siden vi må spesialbestille transformatorer til dette markedet. Vi arbeider nå for å øke produksjonskapasiteten, sier Holter.

Storselgeren til Hegel er den integrerte forsterkeren H200 på 2x200 watt.

– Dette er veldig kraftig og dynamisk forsterker, med mye av den samme lyden som de største systemene våre. Vår unike forsterkerteknologi eliminerer forvrengninger i lyden og gir en klarere lyd uten farging og skarphet – noe som er et vanlig problem med transistorforsterkere, sier Holter.

Entusiasme smitter

H200 koster 20.000 kroner, og Holter regner med at de selger rundt 300 slike i Norge i året.

Som bedriftseier og sjefsdesigner innrømmer Holter at hverdagen i stor grad består av avanserte instrumenter, målinger og kretskortutlegg. Men han liker også å delta på messer og besøke distributørene.

– Det at oppfinneren møter kundene betyr mye, selv om for mye informasjon kan virke mot sin hensikt. Jeg håper derimot at litt av entusiasmen smitter, smiler Holter.

Han regner med at det ved siden av Hegel i Norge bare er Electrocompaniet som driver eksport av HiFi. Hva synes han som lydentusiast om produktene som selges i bransjen i Norge i dag?

– Det har blitt mye MP3-lyd, og det kan sees på på flere måter. En ting er at musikken kommer ut til flere, men kvaliteten er ikke så god. Samtidig blir det lettere for oss å demonstrere hvor bra lyden kan bli på et ordentlig system.

– Er bransjen flinke nok til å utnytte dette potensialet?

– Dessverre ikke. Hovedproblemet er at vi ikke bare konkurrerer med de andre produsentene av audioelektronikk. Vi er i underholdningsbransjen, og her er det mange andre som stjeler oppmerksomheten. Bransjen har helt klart et stort potensial når det gjelder å formidle det med opplevelse, at vi ikke bare selger bokser.

Kun stereo

Hegel selger kun stereosystemer. Holter mener dette er de produktene som krever mest av produsenten.

– Vi er teknologieksperter, og bedre til å lage den beste lyden enn å rimelige systemer i store antall.

– Er en Hegel H200 til 20.000 kroner ti ganger bedre enn en forsteker til 2.000 kroner?

Holter nøler litt før han svarer:

– Det som er testen på hv or god en forsterker er, er når du lukker øynene og tar deg et glass rødvin. Med H200 er du plutselig på konsert, den griper deg på en helt annen måte enn en rimelig forsterker.

– Har du noe tips til butikkene som er i ferd med å ta inn dyrere elementer i sortimentet?

– Utdanning av butikkpersonalet er viktig. De må se dette som noe mer enn bare det å selge bokser. Det handler om entusiasme og formidling av opplevelser. Man må spørre seg om hvorfor man er i bransjen, - de fleste driver jo med dette fordi de synes det er moro.

– Opplever du at nordmenn er patrioter overfor Hegel som et norsk merke?

Økt kvalitet og pris

– Dette slår begge veier. Faktisk er det enklere for oss å få gode tester i utlandet enn i Norge. Antageligvis er det slik at de norske magasinene opp gjennom årene har fått pepper fordi de har favorisert norske produkter. Jeg har mistanke om at de forsøker å holde litt igjen for ikke å forsterke dette inntrykket.

– Hvor går veien videre for Hegel?

– Vi satser på å gå oppover både når det gjelder kvalitet og pris. Vi har en unik patentert teknologi, der vi fortsatt har mye å gå på lyd- og teknologimessig. Det største markedet vårt er Asia, og der etterspørres det bedre og dyrere produkter, sier Holter.

Hegel har tre ansatte i Norge, som utvikler og markedsfører produktene.

– Heldigvis er det mange dyktige underleverandører av elektronikk i Norge, og alle de viktige tingene kan derfor skje hjemme. Blant annet bruker vi en spesiell keramikkbasert hybridteknologi i forsterkerne, disse elementene produseres av selskapet MicroComponent i Horten. Tidligere ble chassisene produsert i Norge, men dessverre har de norske metalleverandørene ikke nok erfaring til å fremstille aluminium med høy overflatekvalitet. I dag tester vi og vi får laget de viktige komponentene i Norge. Så sender vi disse til Østen, der chassisene produseres og enhetene skrus sammen.

Powered by Labrador CMS