Slik ønsker Bosch å vise sine integrerte hvitevarer i kjøkkenmiljø.

VIL SKILLE BOSCH OG SIEMENS

På Eurocucina-messen var det tydelig at søstermerkene Bosch og Siemens ønsket å differensiere seg tydeligere fra hverandre.

Bosch og Siemens produseres ved de samme fabrikkene, men med ulike design og funksjoner. Espen Vik i BSH Husholdningsapparater svarer slik på hvorfor de nå ønsker å skille disse merkene tydeligere fra hverandre:

– Vi ser at forbrukerne kanskje tror at Bosch og Siemens er de samme produktene, bare med en litt annen innpakning. Vi må derfor fremheve at det er stor forskjell på varemerkene, slik at de appellerer til to målgrupper. Det vi prøver å fremheve med vår nye kommunikasjon er for Boschs del miljø, soliditet og det tyske varemerket, mens vi for Siemens del vil vise fremtidsrettet innovasjon og design, sier Vik.

Det er riktig å ha produkter fra begge i samme butikk, slik at man treffer flere kunder og får solgt mer

I FTK-hallen (For The Kitchen) på Eurocucina, der hvitevareleverandørene var samlet, hadde Bosch, Siemens, Gaggenau og Neff like store utstillinger. På Bosch-standen ble det brukt laboratoriefrakker og briller.

Ikke enten eller

– Dette er for å tydeliggjøre det Bosch vil fremheve; tysk teknikk og ingeniørkunnskap. Og det er det vi kommuniserer, at produktene er testet og dobbelttestet før de kommer ut til forbrukeren, at man derfor skal kunne stole på at dette er solide produkter. Finner vi en liten feil stoppes hele produksjonen til denne er rettet opp, Bosch leverer ingenting halvveis, hevder Vik.

– Hvor vanskelig er det for BSH å håndtere flere varemerker?

– Det er ikke vanskelig. Vi ønsker å balansere varemerkene og forsøker å få frem at siden for eksempel Bosch og Siemens har ulike målgrupper bør en elektronikkhandler ha begge to. Hittil har vi i enkelte tilfeller sett at de som har satset på Bosch har ment at de derfor ikke trenger Siemens. Dette ønsker vi å endre ved å distansere de to varemerkene ut mot forbrukerne, slik at de etterspør begge og setter dem opp mot hverandre. Med litt ulike produktegenskaper treffer Bosch og Siemens ulike segmenter. Derfor mener vi det er riktig å ha produkter fra begge i samme butikk, slik at man treffer flere kunder og får solgt mer, sier Vik.

Les også:

Frittstående et bedre alternativ for mange

NEFF nytt merke fra BSH

Espen Vik, salgssjef i BSH, foran de nye frittstående kjøl- og fryseskapene fra Bosch som kan integreres i en nisje. Foto: Stian Sønsteng
Neff Slide & Hide (B46E74N0S), hvor døren forsvinner under ovnen. Pris: 15.300,-. Her i kombinasjon med kombidampovnen C47C62N0s (16.300,-) og kaffemaskinen C77V60N2 (20.200,-). Foto: Stian Sønsteng
Bosch helintegrert oppvaskmaskin (SMV69U30EU) med energiklasse A+++, 7 liter vannforbruk og tørkesystemet Zeolite. Pris. 15.000,-
Nøkkelkundesjefene for kjøkkenhandelen, Henning Kronstad (t.v.) og Jan Kvernmo, med den nye induksjonstoppen fra Siemens.
Et stort TFT-display skal gjøre det enkelt å holde oversikt og betjene kokesonene på Siemens koketopp Free Induction.
På Gaggenaus messestand var de nye koketoppene i Vario 400-serien og den nedsenkbare benkeventilatorn AL 400 blant høydepunktene.
Bosch 80 cm induksjonstopp (PIN875N14E) med Flex-induksjonssone opp til 40 x 20 cm.
Til toppen